Citat:
Ursprungligen postat av
Fin
Oh nej.
Det är du som anklagar PÅK och RÅ för lögnare. Då är det du som skall belägga det.
Gärna med frågan från advokaten och svaret från åklagaren i HR.
Vilken lögn du hittat från RÅ vet jag inte, men belägg gärna den också när du ändå håller på.
Okej, då tar vi det igen då. Ljud:
https://soundcloud.com/john-quarrel/p-k-i-hr
Textning:
Citat:
Det var en upphissad trafiksituation. Det var inte Marina, och det var heller inte [FS]. [ohörbart] Hon berättade om en person som talade i telefon och det går inte ihop med den utredning eller bruket av deras telefon som vi... Det stämmer inte.
Förklaring: Lögnen består i att det inte går ihop med utredningen. Utredningen har inte fastställt att Marina inte kunde ha talat i telefon vid tillfället.
Jag har inte påstått att RÅ är lögnare, bara att han framförde osanning till HD. Han var sannolikt omedveten om osanningen eftersom han inte var förundersökningsledare, utan bara utgått från de uppgifter han har fått från Svenkvist.
Jag kan inte återge advokat Hanssons fråga ordagrant, men så här skrev RÅ till HD:
Citat:
Det är självklart att noggranna efterforskningar görs för att kunna ta del av telefon och datatrafik i en mordutredning. Jag har svårt att förstå vad det är advokat Hansson refererar till. Möjligen kan man tänka sig att vad som avses är vittnet [KH:s] uppgift att den fordonsförare hon såg förefalla tala i mobiltelefon. Eftersom Marina Johanssons kända telefoner inte används just då skulle detta kunna tyda på att Marina Johansson förfogade över ytterligare en telefon. Som jag tidigare redovisat talar denna omständighet, enligt min mening, istället för att det var någon annan än Marina Johansson som [KH] iakttog.
Det spelar ingen roll vad advokat Hansson frågade. RÅ förnekade alltså att Marina förfogade över ytterligare en telefon eftersom han anser att iakttagelsen talar för att det var någon annan som KH såg. Den osanningen kan han bara ha vidarebefordrat från Svenkvist, som var fullt medveten om att det var en osanning, alltså en s.k. lögn.