2013-12-15, 20:33
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det vore bra, men det är inte hans uppgift att motbevisa som du sa.

Om allt som läggs fram för hans klients skuld så måste han nog "motbevisa" detta i form av åtminstånde rimligt tvivel i form av något som går att belägga, tex vittne som sett FS någon annanstans. Att bygga luftslott räcker inte.
Citera
2013-12-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tja en advokat som pratar stort och brett att det är inte gjort och så är det inte och bara vänder och vrider om osannolika skitsaker är inget jag tycker är bra.
En advokat ser till så analyserna blir gjorda och anlitar eget folk om det krävs. Han kommer köras över med sin bekant pärm.

Ärligt talat så förstår jag inte hans försvar denna gången alls. Finns inget som biter på det åklagaren lägger fram. Lögnerna är inget Hansson kan göra något åt eftersom dom redan är uttalade, och med facit så blir dom så stora att det inte finns återvändo. Han själv har grävt sin egen fällande dom Fredrik.

Nu verkar ju dessutom FS mer inblandad i det juridiska? Nu kan väl inget gå fel.
Vilket radarpar. Smygmobil sa Bill. Smygmobil var ordet, sa Bull.

Nej, jag tror inte ens MH tror på detta längre. Jag tror han blev uppriktigt besviken när Marina hittades som hon gjorde, precis så PÅK sagt att det gått till.
Citera
2013-12-15, 20:42
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vi pratar om den tidigare hovrättsförhandlingen. Åklagare Kvarnsten sade upp sig efter den och påbörjade en skakig karriär som biträdande jurist på en mindre juristfirma.

Men den tidigare HR:s förhandlingen är ju passé. Ok, jag håller väl med er bara för argumentations skull, då skulle ju detta rättegång måste tas om....och DET ska den ju göras sicken tur Och Hansson får en ny chans att göra bort sig. Lider dock lite med honom, jobbet att försvara en mördare är inte lätt.

Edit: det finns ju bättre pengar att tjäna där det fetade
Senast redigerad av Titiana 2013-12-15 kl. 20:44.
Citera
2013-12-15, 20:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Men den tidigare HR:s förhandlingen är ju passé. Ok, jag håller väl med er bara för argumentations skull, då skulle ju detta rättegång måste tas om....och DET ska den ju göras sicken tur Och Hansson får en ny chans att göra bort sig. Lider dock lite med honom, jobbet att försvara en mördare är inte lätt.

PS. alla advokater och åklagare vandrar samma väg; Notarie och sen biträdande jurist, sen advokat eller annat, Vissa går vidare söker till domarutbildning och jobbar som fiskaler i domstol..och sen domare.

Den här vandrade från åklagare till biträdande jurist. Som skäl uppgav han i tidningen problem med sin chef.

Och den tidigare rättegången är inte passé på det viset. Man ska väga in den nya bevisningen i ett omtag bara. Tillför inte den nya bevisningen något så lär det landa i de gamla slutsatserna igen. HD har f ö inte anmärkt på de gamla utslagen. De var alltså ok.
Citera
2013-12-15, 20:55
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Nu verkar ju dessutom FS mer inblandad i det juridiska? Nu kan väl inget gå fel.
Vilket radarpar. Smygmobil sa Bill. Smygmobil var ordet, sa Bull.

Nej, jag tror inte ens MH tror på detta längre. Jag tror han blev uppriktigt besviken när Marina hittades som hon gjorde, precis så PÅK sagt att det gått till.

Hansson fick en chock när Marina hittades, och sen då resning beviljades darrade han på rösten.
Han har sprattlat lite i media och beordrat Hovrätten att han ska ha rättegång innan jul, men det sket sig.
Åklagaren Kvarnström fick hela sin kedja belagd då man fann Marina, och Friman fick en stämpel som tingsrätts clown.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-15 kl. 21:06.
Citera
2013-12-15, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Om åklagaren hade kunnat säga:

"Hårstråna är analyserade och härstammar från FS och MJ."

så skulle sannolikheten att en okänd person hanterat "paketet" minskat.
Eller hur?

På så vis hade det stärkt åtalet.
Nej. Sannolikheten hade inte påverkats. En okänd person kan nämligen ha hanterat paketet utan att tappa hårstrån. Denne kan vara flintis, haft håret i en mössa eller helt enkelt haft tur. Eller hur?

Likaväl som hårstråna kan ha avsatts flera år tidigare, av någon som inte har ett dugg med mordet att göra. Det finns för stora risker för "felkällor" när det gäller hårstråna för att de ska kunna användas som bevis. Därför blir de - tyvärr!! -ointressanta.
Citera
2013-12-15, 20:56
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Den här vandrade från åklagare till biträdande jurist. Som skäl uppgav han i tidningen problem med sin chef.

Och den tidigare rättegången är inte passé på det viset. Man ska väga in den nya bevisningen i ett omtag bara. Tillför inte den nya bevisningen något så lär det landa i de gamla slutsatserna igen. HD har f ö inte anmärkt på de gamla utslagen. De var alltså ok.

Men då fanns inte kroppen så det var väl en rimlig slutsats DÅ.

Jag skulle tro att Hansson har det inte så lätt nu och inte då heller. Istället för att försöka bevisa sin oskuld så snöar FS in sig på att hitta alternativa gm ivrigt påhejad av FS-kramare från tråden som nog mer stjäpler än hjälper i detta fall. men det är ju inte FS-kramarna som får skaka galler
Senast redigerad av Titiana 2013-12-15 kl. 21:01.
Citera
2013-12-15, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Oh nej.
Det är du som anklagar PÅK och RÅ för lögnare. Då är det du som skall belägga det.

Gärna med frågan från advokaten och svaret från åklagaren i HR.
Vilken lögn du hittat från RÅ vet jag inte, men belägg gärna den också när du ändå håller på.

Jag tycker att det är belagt här:
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Citera
2013-12-15, 20:59
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ja, jag skulle tro det att han fick problem med sin chef. Han skötte denna utredning så kasst att FS blev friad. Hade han gjort sitt jobb bättre hade FS nog redan gjort ett par år av sitt straff men bättre sen än aldrig.
Citera
2013-12-15, 21:00
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.vf.se/nyheter/allman/38-arig-hagforsbo-atalad-mord-pa-sin-ex-sambo

Illa, illa. Det kunde slutat med mord långt tidigare.

Det kunde skett innan ja, helt rätt. Dom här tidigare flickvännerna levde farligt kan man säga.
Och en av dom ska upp och vittna igen om sin mardrömsliknande tillvaro med Fredrik.
En trasig tjej som han utnyttjade och våldtog, och tog död på hennes katter med glykol.
Finns inga förmildrande omständigheter för den här mordmisstänkte psykopaten.,
P7an vittnade om att det kan finnas en störning, och det är nog ganska uppenbart.,
Citera
2013-12-15, 21:08
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej. Sannolikheten hade inte påverkats. En okänd person kan nämligen ha hanterat paketet utan att tappa hårstrån. Denne kan vara flintis, haft håret i en mössa eller helt enkelt haft tur. Eller hur?

Likaväl som hårstråna kan ha avsatts flera år tidigare, av någon som inte har ett dugg med mordet att göra. Det finns för stora risker för "felkällor" när det gäller hårstråna för att de ska kunna användas som bevis. Därför blir de - tyvärr!! -ointressanta.
Jag tror att du har svårigheter att få in i din tankeverksamhet att det har hittats hår i emballaget där M låg i och det är ett tekniskt bevis som SKL inte kunnat fått ut DNA ifrån. Men övriga analyser av håret har polis/åklagare inte begärt att SKL ska utföra.

Så jag förstår inte varför du motsätter dig att polis och åklagare går till botten med de bevis som hittats vid offret.
Citera
2013-12-15, 21:10
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Jag tror att du har svårigheter att få in i din tankeverksamhet att det har hittats hår i emballaget där M låg i och det är ett tekniskt bevis som SKL inte kunnat fått ut DNA ifrån. Men övriga analyser av håret har polis/åklagare inte begärt att SKL ska utföra.

Så jag förstår inte varför du motsätter dig att polis och åklagare går till botten med de bevis som hittats vid offret.

Vem säger att man ska gå vidare med håranalyserna och varför då? Vad är det du anser man ska hitta då om man nu inte har DNA? Du har en förmåga att tro att allt är mörkläggningar och att man undanhåller en massa olika saker i mordfallen. Varför tror du det?

Vad fann man mer i emballaget och utanför emballaget? Vet du det eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in