2013-12-15, 21:10
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det kunde skett innan ja, helt rätt. Dom här tidigare flickvännerna levde farligt kan man säga.
Och en av dom ska upp och vittna igen om sin mardrömsliknande tillvaro med Fredrik.
En trasig tjej som han utnyttjade och våldtog, och tog död på hennes katter med glykol.
Finns inga förmildrande omständigheter för den här mordmisstänkte psykopaten.,
P7an vittnade om att det kan finnas en störning, och det är nog ganska uppenbart.,

Visst var det ett ex som var tvungen att flytta långt ifrån FS för att bli av med honom? Man kan ju undra vad han pysslat med då folk måste fly för att kvitt denna jävla plåga.
Undrade förut...vem skulle man kunna kalla för att vittna för FS fördel? Ingen. Ingen har ett gott ord att säga om honom. Är stackaren mobbad av hela mänskligheten eller är han bara en gris av stora mått?
Citera
2013-12-15, 21:14
Medlem
Titianas avatar
@maskros

Du kanske missade min fråga eller så har jag missat ditt svar. I så fall ber jag om ursäkt att jag frågar detta igen.
Om du skulle ha vetskap om något kring detta mord, skulle du gå till polisen då?
Citera
2013-12-15, 21:26
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vem säger att man ska gå vidare med håranalyserna och varför då? Vad är det du anser man ska hitta då om man nu inte har DNA? Du har en förmåga att tro att allt är mörkläggningar och att man undanhåller en massa olika saker i mordfallen. Varför tror du det?

Vad fann man mer i emballaget och utanför emballaget? Vet du det eller?
Ska det betraktas som rättssäkert så ska alla fynd beaktas och analyseras.

Ett rättssäkert land skall inte döma utifrån gissningar, skvaller och hatkänslor.
Citera
2013-12-15, 21:30
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
@maskros

Du kanske missade min fråga eller så har jag missat ditt svar. I så fall ber jag om ursäkt att jag frågar detta igen.
Om du skulle ha vetskap om något kring detta mord, skulle du gå till polisen då?

Svaret jag gav redan 2011 duger som svar nu med.

(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Citera
2013-12-15, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Jag tror att du har svårigheter att få in i din tankeverksamhet att det har hittats hår i emballaget där M låg i och det är ett tekniskt bevis som SKL inte kunnat fått ut DNA ifrån. Men övriga analyser av håret har polis/åklagare inte begärt att SKL ska utföra.

Så jag förstår inte varför du motsätter dig att polis och åklagare går till botten med de bevis som hittats vid offret.
Säg spår, inte bevis. Och av skäl jag redan redogjort för är det inget hett spår heller. Direkt när "paketet" hade hittats fördes många diskussioner i trådn om vilken typ av spår från gm paketet skulle kunna innehålla, och vad som skulle kunna vara av intresse för utredningen. Redan då framfördes att ev spår från gm måste vara av den arten att det måste vara en gm som avsatt dem för att det skulle vara intressant. Det här är inte av den arten. Du tycker allt ska utredas in absurdum, utan föregående värdering av möjligheten att använda resultatet för något ändamål. Varken jag eller rättsväsendet håller med dig.
Citera
2013-12-15, 21:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Oh nej.
Det är du som anklagar PÅK och RÅ för lögnare. Då är det du som skall belägga det.

Gärna med frågan från advokaten och svaret från åklagaren i HR.
Vilken lögn du hittat från RÅ vet jag inte, men belägg gärna den också när du ändå håller på.
Okej, då tar vi det igen då. Ljud: https://soundcloud.com/john-quarrel/p-k-i-hr
Textning:
Citat:
Det var en upphissad trafiksituation. Det var inte Marina, och det var heller inte [FS]. [ohörbart] Hon berättade om en person som talade i telefon och det går inte ihop med den utredning eller bruket av deras telefon som vi... Det stämmer inte.
Förklaring: Lögnen består i att det inte går ihop med utredningen. Utredningen har inte fastställt att Marina inte kunde ha talat i telefon vid tillfället.

Jag har inte påstått att RÅ är lögnare, bara att han framförde osanning till HD. Han var sannolikt omedveten om osanningen eftersom han inte var förundersökningsledare, utan bara utgått från de uppgifter han har fått från Svenkvist.

Jag kan inte återge advokat Hanssons fråga ordagrant, men så här skrev RÅ till HD:
Citat:
Det är självklart att noggranna efterforskningar görs för att kunna ta del av telefon och datatrafik i en mordutredning. Jag har svårt att förstå vad det är advokat Hansson refererar till. Möjligen kan man tänka sig att vad som avses är vittnet [KH:s] uppgift att den fordonsförare hon såg förefalla tala i mobiltelefon. Eftersom Marina Johanssons kända telefoner inte används just då skulle detta kunna tyda på att Marina Johansson förfogade över ytterligare en telefon. Som jag tidigare redovisat talar denna omständighet, enligt min mening, istället för att det var någon annan än Marina Johansson som [KH] iakttog.
Det spelar ingen roll vad advokat Hansson frågade. RÅ förnekade alltså att Marina förfogade över ytterligare en telefon eftersom han anser att iakttagelsen talar för att det var någon annan som KH såg. Den osanningen kan han bara ha vidarebefordrat från Svenkvist, som var fullt medveten om att det var en osanning, alltså en s.k. lögn.
Citera
2013-12-15, 21:38
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
NEJ sannolikheten hade inte ökat pga att hårstrån som inte passadE FS eller marinas huvud kan ha avsatts för åratal sedan. Vad har du för skäl att anta att det är gm:s hårstrån?

Hur kan du utgå ifrån vilken betydelse en ev. matchning skulle haft när du inte vet resultatet av undersökningen?

Svaret kan ju leda till att polisen hade hittat "ägaren" i sina register, då menar jag inte MGM.
Citera
2013-12-15, 21:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
den nämns ju i ab 39 den som Hansson ville sekretessbelägga av något skäl.
Vi pratade om tiden för HR 2011. Belägg att advokat Hansson hade vetskap om mobilen då.
Citat:
Om allt som läggs fram för hans klients skuld så måste han nog "motbevisa" detta i form av åtminstånde rimligt tvivel i form av något som går att belägga, tex vittne som sett FS någon annanstans. Att bygga luftslott räcker inte.
Nu sätter du citationstecken runt motbevis för att försvaga dess betydelse. Ett motbevis bevisar motsatsen till ett bevis. Ett vittne som sett FS någon annanstans är ett motbevis. Det behöver inte försvararen prestera, hen behöver bara komma med rimliga förklaringar till åklagarens bevis, t.ex. att någon annan, onämnt vem, kunde utföra brottet.
Citera
2013-12-15, 21:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ok, du gjorde dig inte dum. Du menar alltså att polisen ska lägga resurser på att utreda spår som de redan från början vet inte kan användas som bevis?
Ja, spåren kan leda till indicier, som minskar sannolikheten för att den misstänkte är skyldig.

Svara nu på mina två frågor.
Citera
2013-12-15, 21:50
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vi pratade om tiden för HR 2011. Belägg att advokat Hansson hade vetskap om mobilen då.

Nu sätter du citationstecken runt motbevis för att försvaga dess betydelse. Ett motbevis bevisar motsatsen till ett bevis. Ett vittne som sett FS någon annanstans är ett motbevis. Det behöver inte försvararen prestera, hen behöver bara komma med rimliga förklaringar till åklagarens bevis, t.ex. att någon annan, onämnt vem, kunde utföra brottet.

Så det var ju fan enkelt. Då kan man ju bara säga:
- Det måste vara någon annan som gjort det. Offret kände ju massor av folk. case closed och alla mördare går fria

Jag satte ""-tecken för att du så jävligt hängt upp dig på detta med motbevis.
Försvarsadvokaten bör nog komma med väldiga sannolika förklaringar och helst något som starkt ifrågasätter bevisens värde. Rimliga förklaringar räcker inte
sannolikhet utgår från statistiska modeller och rimlighet är bara jöller.
Citera
2013-12-15, 21:53
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

exempel på detta är att det räcker med att försvaret nämner att M sitter hemma och chattar samtidigt som L påstår sig se FS ute och flaxar i röda kallingar med en död M i bagaget.

Det skapar så stort tvivel att hela L:s vittnesmål rasar samman. Försvaret behöver ju inte bevisa att det verkligen är M som chattar.
Citera
2013-12-15, 21:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Så det var ju fan enkelt. Då kan man ju bara säga:
- Det måste vara någon annan som gjort det. Offret kände ju massor av folk. case closed och alla mördare går fria

Jag satte ""-tecken för att du så jävligt hängt upp dig på detta med motbevis.
Försvarsadvokaten bör nog komma med väldiga sannolika förklaringar och helst något som starkt ifrågasätter bevisens värde. Rimliga förklaringar räcker inte
sannolikhet utgår från statistiska modeller och rimlighet är bara jöller.
Nej, hittas mördaren med kniven i handen och mordoffret i en blodpöl på golvet spelar det ingen roll hur många personer offret kände. Men vid indicebevisning måste man utesluta andra GM. Och det är svårt när det är många.

Försvaret behöver inte komma med väldigt sannolika förklaringar, det räcker med rimliga förklaringar, som skapar rimligt tvivel.

Du glömde belägg att advokat Hansson hade vetskap om mobilen vid HR 2011.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in