2013-12-14, 21:39
Medlem
Oddballs avatar
Sydafrika är inte topic för tråden.

Oddball
Moderator
Citera
2013-12-15, 00:51
Medlem
Jag läste lite på BBC att china går ut och hårdlanserar deras "NG" J-10B, ska tydligen vara billigt, jag misstänker att det blir tuffare att få till en försäljning i Brasilien. Sockrat ryskt erbjudande, Obama med på lanseringen av superhornet som bästa alternativ och snart även hot från J-10B.

Fast hur "supermordernt" är egentligen super J-10 som det kallas? Brasilienaffären verkar ta några steg bakåt och återigen blir det ett getingbo av olika alternativ, hårt uppbackade av respektive regeringar.
Citera
2013-12-15, 11:11
Medlem
Fransmännen är borta ur leken i Brasilien enligt SVD:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/brasilien-valjer-bort-franska-plan_8824564.svd
Citera
2013-12-15, 11:57
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver
Fransmännen är borta ur leken i Brasilien enligt SVD:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/brasilien-valjer-bort-franska-plan_8824564.svd

OM dessa uppgifter stämmer så har dörren öppnats på glänt för Gripen. F18 är ett gammalt plan med höga driftskostnader och ej framtiden. Brasilien är ett land som vågar gå mot USA.
Citera
2013-12-15, 13:15
Medlem
Jag kommer vid en tidpunkt, och endast en, tro på att Brasilien köper Gripen.
Den tidpunkten infinner sig när brasilianska flygvapnet officiellt tar Gripen i operativ förbandstjänst.
Citera
2013-12-15, 13:34
Medlem
perry2s avatar
F18 inköp hotas av en allt dyrare F35

"Beslutet kompliceras av att den amerikanska försvarsbudgeten håller på att dras ned och minskar kraftigt det kommande nio åren. Samtidigt ökar kostnaderna för nya F-35 och försvarsministern uppges vilja skydda satsningarna på det nya planet och då kan det bli svårt att samtidigt fortsätta inköpen av F-18."

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/gripenkonkurrent-hotas-av-produktionsstopp_8809618.svd
Citera
2013-12-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Sant att viss signaturanpassning redan förekommer på gripen, men gripen E ska ju tydligen vara ännu mer anpassad... Men hur?

bump..
Citera
2013-12-15, 18:27
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Jag kommer vid en tidpunkt, och endast en, tro på att Brasilien köper Gripen.
Den tidpunkten infinner sig när brasilianska flygvapnet officiellt tar Gripen i operativ förbandstjänst.

Det är väl inte någon som på allvar trott att Brasilien skulle välja Gripen heller. Vi talar om den starkaste och största nationen på deras kontinent. Det är extremt viktigt för dem att kohandla bra, vilka de vill stärka sina relationer med.

Att Gripen är en av de bästa lösningarna spelar inte så stor roll. Gripen har främst möjlighet i länder som inte har behov av politiska ställningstaganden utan snarare vill få en försvarslösning till bra pris och rätt tid.

Schweiz, Thailand. Tycker det borde finnas fler länder i sydostasien, östafrika och där som skulle kunna köpa.
Citera
2013-12-15, 22:47
Medlem
Gustav2adolfs avatar
När skulle omröstningen i Schweiz utföras ?
Vill tacka alla inblandade i Flashback i särklass bästa tråd.
Väntar spänt på fortsättningen.
Citera
2013-12-16, 17:21
Medlem
Gripen favorit i upphandlingen enligt brasiliansk press:

http://www.di.se/artiklar/2013/12/16/brasilien-trappar-upp-forhandling-om-gripen-kop/?allakommentarer=&flik=popularast&p=2
Citera
2013-12-17, 19:17
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag läste lite på BBC att china går ut och hårdlanserar deras "NG" J-10B, ska tydligen vara billigt, jag misstänker att det blir tuffare att få till en försäljning i Brasilien. Sockrat ryskt erbjudande, Obama med på lanseringen av superhornet som bästa alternativ och snart även hot från J-10B.

Fast hur "supermordernt" är egentligen super J-10 som det kallas? Brasilienaffären verkar ta några steg bakåt och återigen blir det ett getingbo av olika alternativ, hårt uppbackade av respektive regeringar.
J 10 är en Kinavariant av SU 27 och med tanke på kinesernas oförmåga att konstruera och bygga bra egna flygmotorer så tror jag näppeligen att Brasilien vill rata Rafale och köpa en sämre Kinesvariant som lär kosta minst lika mycket att flyga.
Citera
2013-12-17, 20:56
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
J 10 är en Kinavariant av SU 27 och med tanke på kinesernas oförmåga att konstruera och bygga bra egna flygmotorer så tror jag näppeligen att Brasilien vill rata Rafale och köpa en sämre Kinesvariant som lär kosta minst lika mycket att flyga.
J 10 är en 20 år äldre F16, det är J 11 du tänker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in