2013-12-15, 09:54
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
"Ni har ingenting på mig" menade en trosviss KJ när han greps, väl medveten om att mord- och styckplats inte kan kopplas till honom. Men till vem i så fall ? Till MB skulle jag förmoda. Mordplats Lakaträsk - styckplats Sushirestaurangen ? Eller är mordplats = styckningsplats ? Vem vet, ännu så länge .. Men KJ gör klokt i att erkänna griftefridsbrott och bestrida övrigt, han kommer aldrig runt det här helt och hållet - KJ har befattat sig med VB:s likdelar, det torde vara ställt bortom tvivel.
Frågan är om mord/stycknings-plats varit speciellt långt från Boden. Känns inte logiskt att först åka iväg med VB och sen åka tillbaka och placera henne, i princip vid ett bostadsområde.

Det är nog anledningen till att jag ganska mycket sitter fast med tanken att mord/stycknings-plats är i lägenheten. Fyndplatsen känns som något som KJ skulle ha valt, en plats han känner till väl sen han var liten och som då (när han var liten) kanske kändes som en plats som var "långt borta".

Hade KJ fått hjälp borde man kunnat ha kommit överens om en bättre plats att lägga kroppen och en styckning hade kanske inte ens varit nödvändig.

Vad jag menar är att även om KJ fått hjälp, och styckningen berodde på någon pervers lust, varför hamnade kroppen där den hamnade? Gjorde man misstaget att tilldela KJ jobbet att gömma kroppen själv? Någon mer världsvan person än KJ skulle veta om bättre ställen, och köra 5-10 mil ut i någon ödemark istället för att lägga kroppen (i princip) på föräldrarnas bakgård.
Citera
2013-12-15, 09:59
Medlem
CattasBubblas avatar
KJs pappa säger att KJ har ett starkt rättspatos, att rätt ska vara rätt. KJ blir väldigt upprörd när det antyds att han tagit död på sin hund, och jag tror det är för att han faktiskt inte skadat hunden. Han blir förbannad när man anklagar honom för något som inte är sant helt enkelt. Rätt ska vara rätt och man ska inte få skuld för något man inte gjort.

När han anklagas för något som ändå får anses vara betydligt allvarligare, nämligen att ha dödat och styckat sin kompis, så har han inte alls samma starka reaktion. Han svarar på anklagelserna betydligt lugnare än när det handlar om hunden. Han blir inte lika irriterad och upprörd utan försöker komma med förklaringar till varför saker ser ut som de gör. Jag tror att det är för att han inte är oskyldig. Han vet att han gjort fel och han vet att det finns goda skäl att ifrågasätta honom (även om han inte tänker medge skuld), det går inte emot hans rättspatos att bli anklagad eftersom han de facto är skyldig. Därför blir han inte förbannad.

Detta beteende kan man ofta se hos barn som får skulden för något de inte gjort, de blir upprörda och arga, gråter och skriker om att man är dum och orättvis, anklagas de för något de faktiskt gjort så kommer bortförklaringar och lögner, men ilskan och tårarna uteblir ofta då de är medvetna om att de gjort fel.
Citera
2013-12-15, 10:10
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Vem avgör hur jag som förhörsledare väljer att förhöra ? Jag får väl använda den och vilken förhörsmetod jag vill och tror blir framgångsrik. Ska jag tillfråga den förhörde eller dennes advokat vilka frågor jag får ställa ? Förhörsledarna skulle tryckt stenhårt på dödandet av hunden, hur den troligen dödades, och jämfört med Vatchareeya och hur hon plågades till döds. Utesluter inte att KJ kan ha tejpat hundens nos, satt en plastpåse även över dess huvud för att långsamt strypa syretillförseln, dvs låtit hunden andas in sin egen utandningsluft, och stuckit den ett antal gånger med ett "eggvasst" föremål. Dvs i princip samma treat som med Vatchareya - "grabben" gissar jag var ett genrep inför kommande större uppgifter. Vore jag förhörsledare skulle jag berättat min teori om hunden för KJ. Om och om igen ..
Vet att du och jag nästan aldrig är överens om saker. Men det här håller jag faktist med om. (Ok, kanske inte exakt vad som hände med hunden, men resten)

Kanske är lätt att tänka såhär nu i efterhand med facit i hand men förhörsledaren borde ha pressat KJ angående hunden. Jag tror att KJ byggt upp en "sanning" om vad som hände, där VB gick hem för egen maskin, så pass att han nästan tror på det själv. Hunden däremot har han inget sånt försvar för. Den bet i en sladd och dog. Eller kanske var det egentligen så att den bet i sladden och han var tvungen att avliva den. Eller, om han är ärlig med sigjälv, den tuggade på saker och han dödade den. Den var helt enkelt för jobbig at ha att göra med och måste bort.

Hade man brutit ner den lögnen hade det nog varit enklare att få honom att berätta vad som egentligen hände VB.
Citera
2013-12-15, 10:14
Moderator
OYs avatar
Förhör AN 9/5

Annica berättar att hon var ledig på lördagen (läs 4 maj 2013) hon var bara hemma under
dagen.

Förhör AN 24/5

På samma gång så känner han
av att jag inte gjort någonting, så jag är lugn så. Så i polisutredningen så vet jag vad jag har
gjort och handlat lite på dagen, jag har visat kvitton,
alla affärer man har handlat på och
kvitton från taxin och.

Var hon hemma eller ute och handlade? Hon säger att det är hon som har visat kvitton på inköp men även för taxin, antingen har hon dåligt minne eller så ljuger hon.
Citera
2013-12-15, 10:29
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har ett vagt minne av att slutsatsen i tråden var att postningen är gjord ifrån en stationär dator, men kan minnas fel, det är ett tag sedan vi diskuterade just det här. Vem som postade, VB eller mamman, jag vet inte, men hade VB en historik som sa att hon postade om mat och recept?

Om jag inte minns fel hade inte KJ nån internetuppkoppling då (ja, han säger detta på sidan 1531). Om Facebook-uppdateringen var från en dator har den sannolikt inte gjorts hemifrån KJ.
Citera
2013-12-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förhör AN 9/5

Annica berättar att hon var ledig på lördagen (läs 4 maj 2013) hon var bara hemma under
dagen.

Förhör AN 24/5

På samma gång så känner han
av att jag inte gjort någonting, så jag är lugn så. Så i polisutredningen så vet jag vad jag har
gjort och handlat lite på dagen, jag har visat kvitton,
alla affärer man har handlat på och
kvitton från taxin och.

Var hon hemma eller ute och handlade? Hon säger att det är hon som har visat kvitton på inköp men även för taxin, antingen har hon dåligt minne eller så ljuger hon.

Spontant tror jag första stycket stämmer in på AN.

Andra stycket är vad MB sa till AN att han gjort.

Det stämmer också med kvitton i FUP, som inlämnats av MB.
Citera
2013-12-15, 12:04
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
"Jobb at Bodenbo" ..? Vad är det för jobb ? "Bodenbo" låter bekant, eller hur ?

Edit: Ju mer man borrar i det här, desto längre bort från KJ tycks man komma, det är känslan jag får.. Ändå har KJ befattat sig med VB:s likdelar, det är en annan lika stark känsla ..

Mit fetande.

Var fik du det där "Jobb at Bodenbo" ifrån?
Citera
2013-12-15, 12:07
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mit fetande.

Var fik du det där "Jobb at Bodenbo" ifrån?

Det står till vänster på den skärmdump du postade innan.
Citera
2013-12-15, 12:13
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det står till vänster på den skärmdump du postade innan.

Jaha, just det, tack så mycket
Citera
2013-12-15, 13:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Frågan är om mord/stycknings-plats varit speciellt långt från Boden. Känns inte logiskt att först åka iväg med VB och sen åka tillbaka och placera henne, i princip vid ett bostadsområde.

Det är nog anledningen till att jag ganska mycket sitter fast med tanken att mord/stycknings-plats är i lägenheten. Fyndplatsen känns som något som KJ skulle ha valt, en plats han känner till väl sen han var liten och som då (när han var liten) kanske kändes som en plats som var "långt borta".

Hade KJ fått hjälp borde man kunnat ha kommit överens om en bättre plats att lägga kroppen och en styckning hade kanske inte ens varit nödvändig.

Vad jag menar är att även om KJ fått hjälp, och styckningen berodde på någon pervers lust, varför hamnade kroppen där den hamnade? Gjorde man misstaget att tilldela KJ jobbet att gömma kroppen själv? Någon mer världsvan person än KJ skulle veta om bättre ställen, och köra 5-10 mil ut i någon ödemark istället för att lägga kroppen (i princip) på föräldrarnas bakgård.

Tanken att mord/styckning skett inte långt ifrån Boden ligger ju närmast tillhands, det är riktigt och det MEST troliga, men ingenting säger att det MINST troliga skulle vara otroligt, eller hur ? Det finns ingenting som definitivt motsäger att Vatchareeya kan ha hållits vid liv och inspärrad några dygn i ett utrymme, timmars bilväg från Boden, och att eventet med henne kan ha skett utanför kommunen och t.o.m. utanför länet, vilket den numera som bortblåsta "jönköping83" påstod i ett av sinia tidiga inlägg. Föga troligt, men inte alls otroligt.
Citera
2013-12-15, 13:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
KJs pappa säger att KJ har ett starkt rättspatos, att rätt ska vara rätt. KJ blir väldigt upprörd när det antyds att han tagit död på sin hund, och jag tror det är för att han faktiskt inte skadat hunden. Han blir förbannad när man anklagar honom för något som inte är sant helt enkelt. Rätt ska vara rätt och man ska inte få skuld för något man inte gjort.

När han anklagas för något som ändå får anses vara betydligt allvarligare, nämligen att ha dödat och styckat sin kompis, så har han inte alls samma starka reaktion. Han svarar på anklagelserna betydligt lugnare än när det handlar om hunden. Han blir inte lika irriterad och upprörd utan försöker komma med förklaringar till varför saker ser ut som de gör. Jag tror att det är för att han inte är oskyldig. Han vet att han gjort fel och han vet att det finns goda skäl att ifrågasätta honom (även om han inte tänker medge skuld), det går inte emot hans rättspatos att bli anklagad eftersom han de facto är skyldig. Därför blir han inte förbannad.

Detta beteende kan man ofta se hos barn som får skulden för något de inte gjort, de blir upprörda och arga, gråter och skriker om att man är dum och orättvis, anklagas de för något de faktiskt gjort så kommer bortförklaringar och lögner, men ilskan och tårarna uteblir ofta då de är medvetna om att de gjort fel.

Egendesignad, selektiv "rättspatos" ..?
Citera
2013-12-15, 13:37
Medlem
Docklands avatar
Citat:
...borde hennes adrenalin- och endorfinnivå varit hög. Testades hon för detta ?

Gör man någonsin liknande test? Jag har aldrig läst eller bevittnat någon obduktion där man mätt dessa ämnesnivåeer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in