2013-12-15, 13:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Vet att du och jag nästan aldrig är överens om saker. Men det här håller jag faktist med om. (Ok, kanske inte exakt vad som hände med hunden, men resten)

Kanske är lätt att tänka såhär nu i efterhand med facit i hand men förhörsledaren borde ha pressat KJ angående hunden. Jag tror att KJ byggt upp en "sanning" om vad som hände, där VB gick hem för egen maskin, så pass att han nästan tror på det själv. Hunden däremot har han inget sånt försvar för. Den bet i en sladd och dog. Eller kanske var det egentligen så att den bet i sladden och han var tvungen att avliva den. Eller, om han är ärlig med sigjälv, den tuggade på saker och han dödade den. Den var helt enkelt för jobbig at ha att göra med och måste bort.

Hade man brutit ner den lögnen hade det nog varit enklare att få honom att berätta vad som egentligen hände VB.

Fetat tror jag är det som fick KJ att döda sin hund, han kunde inte sköta den. Kunniga förhörsledare hade väldigt snabbt spårat KJ:s svaga punkt och bearbetat denna punkt stenhårt - fått KJ ur balans med ömsom frågor, ömsom påståenden om det som hände hunden och diskuterat/frågat om jämförelser med VB - och KJ hade brutits/malts ner och berättat utan att han egentligen tänkt göra det eller ens förstått att han gjort det. Undrar om adv. Forssberg kan "läsa" KJ ..
Citera
2013-12-15, 14:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Gör man någonsin liknande test? Jag har aldrig läst eller bevittnat någon obduktion där man mätt dessa ämnesnivåeer.

Man mäter beståndsdelar i all möjlig vätska (blod, urin, ögonvätska) och säkert även substans som utsöndras vid stress och smärta när dödsförloppet var utdraget och förmodat synnerligen plågsamt och ångestframkallande enligt vad rättsmedicin tycks ha konstaterat. Därför utgår jag ifrån att VB testades för dessa substanser (adrenalin/endorfin-nivå)
Citera
2013-12-15, 14:21
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tanken att mord/styckning skett inte långt ifrån Boden ligger ju närmast tillhands, det är riktigt och det MEST troliga, men ingenting säger att det MINST troliga skulle vara otroligt, eller hur ? Det finns ingenting som definitivt motsäger att Vatchareeya kan ha hållits vid liv och inspärrad några dygn i ett utrymme, timmars bilväg från Boden, och att eventet med henne kan ha skett utanför kommunen och t.o.m. utanför länet, vilket den numera som bortblåsta "jönköping83" påstod i ett av sinia tidiga inlägg. Föga troligt, men inte alls otroligt.
Givetvis så finns det en teoretisk möjlighet. När man spekulerar som vi gör så får man ta ställning till vad som är möjligt, rimligt eller troligt. Visst finns det en möjlighet att VB varit på en tur runt i Sverige, men det är inte troligt. Rimligt? Det är väl det vi bråkar om, antar jag.

Sen är det bra om man lyckas passa ihop det i ett sammanhang och inte bara ser detaljer.
Citera
2013-12-15, 14:58
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Egendesignad, selektiv "rättspatos" ..?
Jag tror faktiskt att han kan ha ett visst rättspatos, men sen får man ju ha med sig att eftersom han inte funkar som alla andra vad gäller annat så är nog tänket kring rättspatos lite annorlunda också. Men jag tror att han tycker rätt ska vara rätt, att man ska stå upp mot det som är fel, att man inte ska vara orättvis osv. Men sen är det ju många som tycker saker men som inte riktigt fixar att leva upp till det själv alla gånger av olika orsaker. Men jag tror som sagt det är därför också han blir upprörd när han blir felaktigt anklagad, men inte lika upprörd när han anklagas för något han är medveten om att han gjort.
Citera
2013-12-15, 15:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Givetvis så finns det en teoretisk möjlighet. När man spekulerar som vi gör så får man ta ställning till vad som är möjligt, rimligt eller troligt. Visst finns det en möjlighet att VB varit på en tur runt i Sverige, men det är inte troligt. Rimligt? Det är väl det vi bråkar om, antar jag.

Sen är det bra om man lyckas passa ihop det i ett sammanhang och inte bara ser detaljer.

Jag lutar mest åt att mord- och styckningsplats skett i ett utrymme som MB har tillgång till - i mitt tycke uppenbart möjliga och lämpliga för ändamålet är sommarstugan i Lakaträsk eller sushirestaurangens kök - men utesluter inte att detta kan ha skett på en helt annan plats, timmars bilväg från aktuella sökområden. Hade MB:s utrymmen undersökts minutiöst utan att spår i någon form hittades skulle hypotesen att mordet skett på mils avstånd från Boden förstärkts. Men av någon anledning hoppade man över MB:s disponibla utrymmen när gärningen var färsk, vilket är obegripligt.

Edit: Motiv har ingen ansvarig mordutredare funderat så mycket över, men när facit över mordet på Vatchareeya Bangsuan föreligger är det inte uteslutet att begreppet "motiv" får en renässans bland mordutredande poliser i Boden.
Citera
2013-12-15, 15:24
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
En magsäck töms normalt på ca 4 timmar. I VB:s mage fanns där bara några cl vätska. Se nedan,

"Magsäcken innehåller ca 25 ml ljust brunaktigt, vällingliknande material." FU sid. 416

Med anledning av mitt tidigare inlägg.

"VB återkom till hemmet runt kl 14.00-15.00-tiden. Hon satte sig då och drack
choklad och skickade en rapport till sin arbetsgivare." - FU sid. 976

"VB lämnar lägenheten på Ugglegatan omkring kl 16.00. C******a säger även nu att
hon är tämligen säker på sin tidsuppgift och hänvisar till att hon brukar titta på klockan när
VB kommer och går." - FU sid.976

Finns där någon uppgift om VB ätit eller druckit något efter 14:00-15:00?
Magsäcken (ca 130-150 cl.) töms på ungefär 4 timmar, som jag tidigare skrev. Hur många cl. är det i ett "glas" choklad? 20-30 cl.? Om man då fann ca 2,5 cl. "ljust brunaktigt, vällingliknande material", torde det väl vara resterna av chokladen? Dödsögonblicket har troligtvis varit tidigare än 4 timmar efter intag av chokladen, då vätska passerar mycket snabbare ut i tarmsystemet. Kanske 2 timmar? (gissning) Det skulle isåfall rimma ganska bra tidsmässigt med hennes "försök" att ringa 112 kring 17-tiden. Då hon (eller åtminstone hennes telefon) bevisligen befann sig under KJ:s "mast".
Senast redigerad av Dockland 2013-12-15 kl. 16:03. Anledning: maskade namnen
Citera
2013-12-15, 15:24
Medlem
Citat:
Frågan är om mord/stycknings-plats varit speciellt långt från Boden. Känns inte logiskt att först åka iväg med VB och sen åka tillbaka och placera henne, i princip vid ett bostadsområde.

Det är nog anledningen till att jag ganska mycket sitter fast med tanken att mord/stycknings-plats är i lägenheten. Fyndplatsen känns som något som KJ skulle ha valt, en plats han känner till väl sen han var liten och som då (när han var liten) kanske kändes som en plats som var "långt borta".

Hade KJ fått hjälp borde man kunnat ha kommit överens om en bättre plats att lägga kroppen och en styckning hade kanske inte ens varit nödvändig.

Vad jag menar är att även om KJ fått hjälp, och styckningen berodde på någon pervers lust, varför hamnade kroppen där den hamnade? Gjorde man misstaget att tilldela KJ jobbet att gömma kroppen själv? Någon mer världsvan person än KJ skulle veta om bättre ställen, och köra 5-10 mil ut i någon ödemark istället för att lägga kroppen (i princip) på föräldrarnas bakgård.

Det var ju någon klok person härinne som räknade ut alla timmar som ingen haft koll på vart KJ varit under alla de aktuella dagarna, och det var främst på natten då. Han har ju sagt att han sover väldigt sent/dåligt, så mest troligt är det nätterna han har utnyttjat för styckning/transport/placering. Har för mig att den längsta tiden var 12 timmar. Dvs att han kan ha hittat en plats några timmar bort, men det känns inte så troligt med tanke på vart kroppsdelarna hittades. Vem kör iväg flera mil för att stycka en kropp, för att sedan återvända och lämna kroppsdelarna närmare hemmet när man vill komma undan med det..? Finns kanske inte så mycket logik i hans huvud.

Och lägenheten är omöjligt styckningsplatsen. Det blev ju lite teorier kring om det kan ha varit i bastun som var tillgänglig i bostadsområdet. Den har inte kollats av tekniker vad jag har förstått. Den teorin tycker jag fortfarande verkar rätt intressant. Nära hemmet, och hon har i så fall självmant gått dit.
Citera
2013-12-15, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
KJs pappa säger att KJ har ett starkt rättspatos, att rätt ska vara rätt. KJ blir väldigt upprörd när det antyds att han tagit död på sin hund, och jag tror det är för att han faktiskt inte skadat hunden. Han blir förbannad när man anklagar honom för något som inte är sant helt enkelt. Rätt ska vara rätt och man ska inte få skuld för något man inte gjort.

När han anklagas för något som ändå får anses vara betydligt allvarligare, nämligen att ha dödat och styckat sin kompis, så har han inte alls samma starka reaktion. Han svarar på anklagelserna betydligt lugnare än när det handlar om hunden. Han blir inte lika irriterad och upprörd utan försöker komma med förklaringar till varför saker ser ut som de gör. Jag tror att det är för att han inte är oskyldig. Han vet att han gjort fel och han vet att det finns goda skäl att ifrågasätta honom (även om han inte tänker medge skuld), det går inte emot hans rättspatos att bli anklagad eftersom han de facto är skyldig. Därför blir han inte förbannad.

Detta beteende kan man ofta se hos barn som får skulden för något de inte gjort, de blir upprörda och arga, gråter och skriker om att man är dum och orättvis, anklagas de för något de faktiskt gjort så kommer bortförklaringar och lögner, men ilskan och tårarna uteblir ofta då de är medvetna om att de gjort fel.

Det här är vad jag också tror och får känslan av. Bra slutsats och förklaring! Det är mer intressant att betrakta och använda det på det här sättet, än "om han dödade sin hund kan han väl också döda människor". Något hände troligtvis med hunden, absolut. Men jag får inte heller känslan av att han aktivt dödade den. Experimenterade med hundkroppen efter den var död? Kanske.
Citera
2013-12-15, 16:20
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Det här är vad jag också tror och får känslan av. Bra slutsats och förklaring! Det är mer intressant att betrakta och använda det på det här sättet, än "om han dödade sin hund kan han väl också döda människor". Något hände troligtvis med hunden, absolut. Men jag får inte heller känslan av att han aktivt dödade den. Experimenterade med hundkroppen efter den var död? Kanske.
Jag tycker det saknas något i förhören och rätten, kanske en förtvivlan över att vara anklagad för något så vidrigt. Han svarar på de frågor som ställs, men inga vilda protester eller någon förtvivlan, utan det är ganska torrt och avskalat. Nu kanske någon vill skylla det på att han är dövad av medicineringen, men han är ju lika dövad i såna fall när hunden kommer på tal.

Nej jag tror faktiskt inte han har dödat sin hund, jag tror inte ens han experimenterat med den, därav hans frustration när någon påstår att han dödat/skadat hunden. Men jag tror att han fick något slags frispel och dödade VB. Det som känns aningen osmakligt är att han kommer sitta på rättspsyk (tror han blir dömd till vård) och läsa denna tråd och må väldigt gott över alla som försvarar honom. Han kommer känna nån slags maktkänsla av det, att han är så himla smart, att han har ett gäng som försvarar honom och tror på honom. Det i sin tur kommer förmodligen göra det svårare att få ur honom ett erkännande, och så länge han inte erkänner och pratar om det så kommer han aldrig kunna tillfriskna heller.
Citera
2013-12-15, 16:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag tycker det saknas något i förhören och rätten, kanske en förtvivlan över att vara anklagad för något så vidrigt. Han svarar på de frågor som ställs, men inga vilda protester eller någon förtvivlan, utan det är ganska torrt och avskalat. Nu kanske någon vill skylla det på att han är dövad av medicineringen, men han är ju lika dövad i såna fall när hunden kommer på tal.

Nej jag tror faktiskt inte han har dödat sin hund, jag tror inte ens han experimenterat med den, därav hans frustration när någon påstår att han dödat/skadat hunden. Men jag tror att han fick något slags frispel och dödade VB. Det som känns aningen osmakligt är att han kommer sitta på rättspsyk (tror han blir dömd till vård) och läsa denna tråd och må väldigt gott över alla som försvarar honom. Han kommer känna nån slags maktkänsla av det, att han är så himla smart, att han har ett gäng som försvarar honom och tror på honom. Det i sin tur kommer förmodligen göra det svårare att få ur honom ett erkännande, och så länge han inte erkänner och pratar om det så kommer han aldrig kunna tillfriskna heller.

Naturligtvis ett stort misstag att medicinera KJ. Hur framgångsrikt kan ett förhör bli med en till en del nerdrogad person. Det är utan medicinering som det är möjligt att bedöma hur han är utifrån observationer som görs under "nyktra" förhör. Förstår inte hur förhörsledarna har tänkt här .. Alls ?
Citera
2013-12-15, 16:33
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Jag tror faktiskt att han kan ha ett visst rättspatos, men sen får man ju ha med sig att eftersom han inte funkar som alla andra vad gäller annat så är nog tänket kring rättspatos lite annorlunda också. Men jag tror att han tycker rätt ska vara rätt, att man ska stå upp mot det som är fel, att man inte ska vara orättvis osv. Men sen är det ju många som tycker saker men som inte riktigt fixar att leva upp till det själv alla gånger av olika orsaker. Men jag tror som sagt det är därför också han blir upprörd när han blir felaktigt anklagad, men inte lika upprörd när han anklagas för något han är medveten om att han gjort.
Ja han är en kille för sig denne Commander Johansson! Jag hörde detta också som pappan sa och blev lite lätt road faktiskt. Tänk vilken felbild ens egna nära kan ha!
Ska ta ett exempel på en man med hög rättspatos. Direktören som groomade unga flickor på nätet, dvs chattade och fick dem att göra snuskiga saker på skype i cam, visa upp sig, skicka bilder, sexchatta etc. Sedan gick han vidare genom att hota flickorna att visa bilderna fr när, skolan osv, om de inte gjorde de sakerna han ville i cam. Där snackar vi om ett riktigt jävla äckel! Det gick så långt att en av flickorna, L*nn, 13 år tog livet av sig genom att ställa sig framför tåget. Det var någon gång i somras. Denna man har samtidigt en grupp på facebook som handlar om kampen mot kvinnovåld och skrev om det och stöttade de stackars kvinnorna som fick utstå våld. Ett riktigt smörigt svin, anser jag.
Ett väldigt bra exempel hur en person med hög rättspatos kan vara.
Vad jag menar är att de som skriker mest är ofta de som är de största bedragarna.
Att bygga upp ett scenarie runt sig själv som är lugnt och stillsamt kan dölja värsta orkanen och ondskan personifierad. Presis så kan det vara med KJ.
Citera
2013-12-15, 16:47
Medlem
Citat:

Ja eller så var det tvärtom. Han döda verkligen hunden och blir helt galen när någon säger det. Men dödade inte VB och är likgiltig (i det närmaste) när någon påstår det.

Han skyddar sig själv i första läget och tycker att han inte behöver göra det i det andra. Eftersom han vet att han är oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in