2013-12-14, 22:45
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenPoint
Min poäng är att det inte räcker med att konstatera vem som utförde själva handlingen. För att driva fallet som ett cold case måste man bevisa ett uppsåt, även ett dråp kräver uppsåt att döda. Det finns många brottsrubriceringar som kan tänkas tillämpas av en slipad advokat. Det är inte omöjligt för den som höll i kniven att komma undan här.

Må vara att ingenting är omöjligt men bo var uppenbarligen illa skuren. Bör vara svårt att hävda att uppsåt inte fanns. Möjligheten hävda nödvärn finns också, bo var som påpekats storvuxen.
Citera
2013-12-14, 22:48
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det räcker inte i det här fallet, eftersom vållande till annans död redan är preskriberat.
Är preskriptionstiden 10 år för vållande till annans död?
Citera
2013-12-14, 22:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
För mig känns det enormt osannolikt att en skyldig GM medvetet eller omedvetet hittar på alternativa och uppenbart felaktiga händelseförlopp, som fortfarande innebär att han är skyldig, för en händelse han varit med om. Är han skyldig så ljuger han så trovärdigt som möjligt, håller käften, eller minns inte (DA).
Så gör en van poliskund, obestridligen, därför att det nästan alltid är bäst. Men RO är för det första ingen van poliskund, och har heller inte haft någon större anledning att sätta sig in förhörssituationen som vi hobbysnutar här i krimforumet har. Vidare funkar den strategin bäst om man tillämpar den hela tiden. Men RO har ju i det scenariot redan gjort ett erkännande - något som den vane poliskunden ladrig skulel drömma om att göra. För honom gäller det alltså inte bara att inte ge polisen något att arbeta vidare ifrån, han måste också göra sitt initiala erkännande otrovärdigt. Och då kanske det plötsligt inte känns lika orimligt för RO med taktiken Vadå telefonsamtal? Din syster har en tekopp ihop med min brorsas kamelhårsulster! Ko-ko, ko-ko, pling-pip!
Citera
2013-12-14, 23:01
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Om vi accepterar att RO:s erkännande av att vara uppringaren är korrekt, måste han väl var något av dubbelnatur under alla förhållanden?
Inte om det är så att någon annan är GM, och om denna någon är en person som RO var/är mycket rädd för.

Jag har ingen aning om hur sannolikt det är, men om det var på det viset har RO levt under stor press under många år och inte vågat ge sig tillkänna av rädsla för att den GM han är rädd för ska avslöjas och så småningom hämnas.

Det skulle i så fall också kunna förklara att RO brutit ihop i häktet. GM finns fortfarande där ute och RO kan inte skydda sin familj.

Och varför ringde RO till polisen och erkände några timmar efter att han lämnat röstprov? Skulle ju kunna vara så att han ringt till GM i panik efter att ha varit hos polisen och att GM uppmanat honom att erkänna både telefonsamtalet och mordet.

Det här är ett ovanligt fall och vi har väl egentligen bara dessa två varianter att välja på, varav ingen är sådär jättevanlig:

1: RO är GM och en dubbelnatur.

2: RO är inte GM men är livrädd för GM.
Citera
2013-12-14, 23:04
Medlem
Citat:
Hypotes 3 är i sig osannolik. Jag har aldrig hört talas om att någon person falskeligen erkänt ett brott till följd av en akut psykos som råkat inträffa just precis den dag personen skulle förhöras av helt andra skäl. Men den är naturligtvis inte omöjligt på basen av vad vi än så länge vet. Rimligen bör den rättspsykiatriska undersökningen ge vid handen om det finns någon möjlighet för detta eller ej.

(..)

Vad är det för konstigt att tänka sig att RO, om det nu är han som är uppringaren, har känt en kraftig ångest inför att gå omkring och bära på den där hemligheten, att hans ångest stegras av att inse att det nog är klippt nu när han gör röstprovet, och att det enda sättet att bli av med denna kraftigt stegrade ångest är att så fort som möjligt erkänna att det är han. Och till en början funkar det ju. Vad skönt! Han har inte längre någon gammal otäck hemlighet som det blir katastrof om någon får reda på.

Men när den ångesten har lagt sig, kommer verkligheten ju ikapp med ny ångest: Vad har jag gjort? Kommer jag att få sitta i fängelse i en förskräcklig massa år för det här? Vilken jävla idiot jag var som babblade ur mig att det var jag! Hur fan ska jag ta mig ur det här?

Och så börjar man att fabla, och försöker framställa sig själv som så galen och otrovärdg som möjligt, för att det ursprungliga erkännandet ska bli så lite värt som möjligt.

Ja, så tror jag det kan vara. Erkännande 1 = ångestlindring. Kanske hade även 39-åringen någon plan, liknande den han kanske hade 1996 då han misstänks ha ringt: Om det riktas misstankar mot mig så kan jag förklara bort det ("1996: genom att jag ringde SOS eftersom jag var vittne", "2013: genom att jag 2013 erkänner att jag ringde SOS men jag var för full" - eller annan "förklaring").

Sen anhålls han. 39-åringen har kanske ända sen den 14 oktober levt på hoppet, om man hittar mig så ska jag förklara min "vittnes-situation". När polisen anhåller honom blir det riktigt obehagligt -> ny ångest, och det behövs någon ny ångestlindring.

Citat:
En ytterligare aspekt är att röstanalysen blir rätt intressant i det här läget. Om röstanalysen säger att det är RO med en +2:a eller bättre, då leder det, ihop med hans oprovocerade erkännande, till att RO är uppringaren bortom rimligt tvivel - för mig, men också med all sannolikhet också för rättsväsendet. Om röstanalysen säger +/0, eller att mer talar för att det inte är RO - dvs ett minusvärde - bör erkännandet betraktas som otillförlitligt. Och om röstanalysen säger +1, ja då blir det riktigt kul...

Ja. Och sen kan vi kanske lägga till möjligheten att försvararen CS letar rätt på någon röstanalytiker som visar högst +/0.

Men SKL utför även någon annan analys också har vi fått veta och möjligen kan det resultatet medföra att bevisläget tippar åt något håll.
Citera
2013-12-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Inte om det är så att någon annan är GM, och om denna någon är en person som RO var/är mycket rädd för.

Jag har ingen aning om hur sannolikt det är, men om det var på det viset har RO levt under stor press under många år och inte vågat ge sig tillkänna av rädsla för att den GM han är rädd för ska avslöjas och så småningom hämnas.

Det skulle i så fall också kunna förklara att RO brutit ihop i häktet. GM finns fortfarande där ute och RO kan inte skydda sin familj.

En detalj kanske men: jag hör inte att SOS-inringaren låter det minsta pressad, ansträngd, rädd. Skulle alltså GM ha satt igång med sina hot i efterhand? En GM måste väl varit ytterst angelägen om att inringaren inte fick säga något alls som kunde peka ut GM, hoten borde väl i så fall ha framförts redan innan SOS-samtalet?
Citera
2013-12-14, 23:11
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Så gör en van poliskund, obestridligen, därför att det nästan alltid är bäst. Men RO är för det första ingen van poliskund, och har heller inte haft någon större anledning att sätta sig in förhörssituationen som vi hobbysnutar här i krimforumet har. Vidare funkar den strategin bäst om man tillämpar den hela tiden. Men RO har ju i det scenariot redan gjort ett erkännande - något som den vane poliskunden ladrig skulel drömma om att göra. För honom gäller det alltså inte bara att inte ge polisen något att arbeta vidare ifrån, han måste också göra sitt initiala erkännande otrovärdigt. Och då kanske det plötsligt inte känns lika orimligt för RO med taktiken Vadå telefonsamtal? Din syster har en tekopp ihop med min brorsas kamelhårsulster! Ko-ko, ko-ko, pling-pip!
Mensa genial kan han nog vara.
Citera
2013-12-14, 23:14
Medlem
Intressant att "Brottsfall" skriver att RO skulle ha erkänt 4 timmar efter förhöret. Den uppgiften har jag inte sett någon annanstans, exakt 4 timmar. Vad har du fått den uppgiften ifrån?

Cold casegruppen arbetar med fall där det finns DNA och/eller fingeravtryck som man inte hade möjlighet att få fram vid första utredningen, vittnen och/eller att personliga förhållanden har ändrats vilket gör att folk vågar berätta. Det är Bertil S som leder även denna utredning.
Den gamla utredaren anger att de då inte fann något men han utelämnar heller inte att man hittat något i det gamla materialet.

Att man 1996 inte säkrade DNA betyder inte att det inte finns idag. "Vittne" vet vi att det finns den s.k uppringaren. Som också kan vara mördaren.

Gärningsmannen har inte varit tyst i 17 år. Det finns folk som vet/har starka misstankar. Det senaste årets mediala uppmärksamhet har troligen också gjort att någon/några börjar förstå. Idag sprids dessa fakta på ett helt annat sätt än på mitten av 90-talet. Många har först nu fått reda på flera detaljer om mordet som t ex ljudfilen.

Att en person efter att varit hos polisen och som släpps erkänner när han varit borta från polisen efter ett par timmar är enligt min erfarenhet då ett äkta erkännande.
Jag tror att det gjorde man ytterst medvetet. Släppte honom efter varit vänlig mot honom för att se vad han skulle göra.

Att personen därefter blir psykotisk är inte ovanligt utan tvärtom ganska normalt. Häktet är ingen rolig plats att vara på. Poliserna blir plötsligt inte lika trevliga längre.Extrem stress brukar utlösa psykoser. Att man då kanske efter kontakt med advokat drar tillbaka är vanligt. Mannen har levat i en fantasivärld i 17 år.

Dessutom har han två kvinnor i sin närhet. Han har troligen berättat för någon av dem. Nu har den ena dragit till hemlandet med sonen. Märk väl att man även hade varit hemma och tagit hans dator.

Det finns mer på denna kille. Han är inte så skötsam som det anges.

Att en person utåt sett lever ett normalt liv säger inget om vad han gör eller har gjort på sin fritid. Hur många hustrumisshandlare har inte fina jobb fina bilar och bra löner och ingen har en aning vad som händer hemma.

Nördig brukar vi säga om de som ibland även har någon inåtvändhet och sociala problem.
Aggressionsproblem kan även utan inblandning av alkohol och eller droger göra en person våldsam. Många som använder dödligt våld har någon form av psykisk störning.

Uppenbart är Aftonbladets uppgifter troligen från en "vän". De säger inte från säker källa. Alternativt är det polisen och inte åklagaren som läckt.Kanske för att få lite rotation på inkommande fakta.
Citera
2013-12-14, 23:21
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
En detalj kanske men: jag hör inte att SOS-inringaren låter det minsta pressad, ansträngd, rädd. Skulle alltså GM ha satt igång med sina hot i efterhand? En GM måste väl varit ytterst angelägen om att inringaren inte fick säga något alls som kunde peka ut GM, hoten borde väl i så fall ha framförts redan innan SOS-samtalet?
Om han nu inte är skyldig så bör han ha varit rejält omskakad direkt efter dådet.

Jag finner det inte alls osannolikt att han i så fall, den första stunden efter dådet, i första hand har varit inriktad på att försöka rädda offrets liv, och att han inte hunnit tänka efter tillräckligt för att förstå att han borde vara rädd/försiktig.

Däremot kan man tänka sig, att när han väl ringt SOS och förstår att ambulans är på väg, ja då tänker han i litet vidare cirklar och inser att han gör bäst i att hålla sig borta.

Vet som sagt inte hur sannolikt detta scenario är, men jag har fortfarande litet svårt att få ihop det, att RO skulle springa omkring med en extra stor morakniv med brytmärken. En kniv som GW kategoriserar som en typisk pundarkniv.
Citera
2013-12-14, 23:27
Medlem
Orsas avatar
Vem var det som plockades in 2001 och avfördes? Den ökände M*tij* S*vd*t? (SebbeStockholms massmördare?)
Citera
2013-12-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
Intressant att "Brottsfall" skriver att RO skulle ha erkänt 4 timmar efter förhöret. Den uppgiften har jag inte sett någon annanstans, exakt 4 timmar. Vad har du fått den uppgiften ifrån?
Ja, säg det du. Jag har skrivit fel, skulle skriva flera/några timmar och så blev det tydligen "fyra" i farten. Bra att du uppmärksammade det.

Citat:
Uppenbart är Aftonbladets uppgifter troligen från en "vän". De säger inte från säker källa. Alternativt är det polisen och inte åklagaren som läckt.Kanske för att få lite rotation på inkommande fakta.

Den slutsatsen tror jag inte riktigt på, framförallt för att någon "vän" knappast kan känna till detaljer om att 39-åringen ändrade sig mellan dom två förhören (där han erkände samt i förhöret då han återtog erkännandet). Han ska ha anhållits efter erkännandeförhöret och sattes sannolikt i arresten omgående. Aftonbladets källa har även sagt:
"När han skulle förhöras var han så förvirrad att han trodde att förhörsledarna var hans mamma och *pappa, enligt Aftonbladets upp*gifter."

Det är någon som är involverad i brottsutredningen som har läckt.
Citera
2013-12-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Vet som sagt inte hur sannolikt detta scenario är, men jag har fortfarande litet svårt att få ihop det, att RO skulle springa omkring med en extra stor morakniv med brytmärken. En kniv som GW kategoriserar som en typisk pundarkniv.

Ja, det ter sig lite udda att ha en stor morakniv på sig strax före 5 på morgonen. 39-åringen kanske hade varit med om någon incident tidigare, någon sen natt när han skulle vänta på nattbussen vid Östra Station, och därför brukade han - trots "kniv"-lagen - ha med sig en stor morakniv när han visste att det kunde bli sent?

Spekulerar vidare: brytmärkena är inga inbrottsmärken, det är märken som uppkommit t ex i lumpen eller vid någon boenderenovering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in