2013-12-11, 14:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Jag tror det handlar om att lära känna Gud/Jesus Kristus och har gemenskap med honom. Ju mer man känner Gud och har gemenskap med honom, desto mer får man reda på vem man är. Det handlar om göra Guds vilja. Han visar sin kärlek till oss genom att Jesus Kristus dog medan vi var syndare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nja, det är ju en lika "bra" mening med livet som så många andra; frånsett att premisserna för den är helt åt skogen med sina meningslösheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan338089
Vad menar du? Det är skillnad på en objektiv mening i livet och påhittade meningar.

Är det ordet "premisser" du inte förstår? Eller konceptet "objektivitet"?
Citera
2013-12-11, 14:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosey
Jag tror det ligger något i det faktiskt... alla människor är inte lika, alla är på olika nivåer av utveckling (då menar jag själslig utveckling). Därför känns det som att livets mening är helt subjektiv. Man kan alltså inte vända sig utåt för att hitta sitt livs mening utan man måste vända sig inåt.

För att vara helt säker är det första steg i så fall en granskning av din inflikade parameter "själslig utveckling" nödvändig.
Citera
2013-12-11, 14:56
Medlem
proconsuls avatar
För att det ska finnas en mening måste det finnas någon som uppfattar den. En mening eller ett syfte kan inte existera i sig självt, det måste appliceras på någon. Det är dessutom ett rent mentalt koncept. Så vad som är meningen med var människas liv är helt upp till den själv. Det finns ingen övergripande mening som gäller för alla, såvida man inte framhåller att menimngen med livet är att leva.
Citera
2013-12-11, 14:59
Bannlyst
Meningen med livet är att finna sig själv.
Citera
2013-12-11, 15:15
Medlem
Svenskares avatar
Att njuta så länge det varar.
Citera
2013-12-11, 18:43
Medlem
therebells avatar
Det finns alltid två sidor av myntet. Antingen så springer man eller så faller man?! Oavsett vad nån annan säger dig att du ska göra så säg NEJ! - och gå din egen vägen - alltid gå din egen väg!
Citera
2013-12-11, 21:57
Medlem
mooseys avatar
Citat:
För att vara helt säker är det första steg i så fall en granskning av din inflikade parameter "själslig utveckling" nödvändig.

Vad menar du? Kan du utveckla?
Citera
2013-12-14, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmanslantern
Nu läste jag inte hela, men du vet väl att det kan trixas med kemikalierna i hjärnan utan att man tillsätter något? Typ, meditera. Tror jag. Eller musik. Det är i princip samma sak som droger etc bara olika kemikalier som kommer igång.
Har en hum om det.

Mvh
Citera
2013-12-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmanslantern
Det finns ju en mening hur man än vrider och vänder på det, att föröka sig, men högre syfte?

Hur skulle vi isåfall uppfatta det och på vilket sätt skulle det manifestera sig?

Meningen med livet handlar om att lära känna Gud/Jesus Kristus och har gemenskap med honom.
Citera
2013-12-15, 10:08
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Meningen med livet handlar om att lära känna Gud/Jesus Kristus och har gemenskap med honom.
Bevisa Gud så kan vi snacka.

OnT: Meningen med livet anser jag vara bland annat att sätta sitt spår i historien. Att inte bli bortglömd eller försvinna från historien, utan leva kvar via något man utfört och/eller via sina barn.
Citera
2013-12-15, 12:32
Medlem
mooseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Bevisa Gud så kan vi snacka.

OnT: Meningen med livet anser jag vara bland annat att sätta sitt spår i historien. Att inte bli bortglömd eller försvinna från historien, utan leva kvar via något man utfört och/eller via sina barn.

Låter som ett rätt standard svar utifrån våran tidsålder. Så du menar att målet med livet är samma som målet i vårt västerländska samhälle, att jaga status? Låter oerhört ångestladdat.
Att prata om meningen med livet implicerar väl att det finns någonting utanför vårt universum? Hur skulle annars en "mening" kunna finnas med livet? Är denna "mening" inprogrammerad i universums lagar på något sätt?
Citera
2013-12-15, 12:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av moosey
Vad menar du? Kan du utveckla?

Ordet "mening" är ju tydligt mycket subjektiv .... och frågan om "livets mening" KAN möjligen vara en 100%s "dumfråga".

Så nån form av referensram är nästen alltid nödvändig för att flytta frågan om livets mening från dumfråga-kategorin till att vara en legitim fråga. Och din parameter "själslig utveckling" kan vara en sån referensram per se .... som du antingen kan presentera som en tro eller försöka ge objektiv status.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in