2013-12-14, 16:51
Medlem
Missade visst vår erfarna kåkfarares inlägg här och som han beskriver det så går ju han erfarenheter i linje med skräckhistorierna om kassa äldreboende. Det är nog väldigt beroende på vilken anstalt och vilket äldreboende vi jämför. Vissa äldreboenden har ju också kassa sängar, oengagerad personal och värdelös mat. Jag tänker knappast höja vår mat till skyarna men vi har riktiga sängar, täcken och vi kommer direkt om någon flaggar på larmet. Nackdelen med fängelse är väl att du inte är fri. Du får inte dricka alkohol, du får inte äta vad du vill eller när du vill och folk får inte besöka dig när du vill. Men å andra sidan, så är det ju på vissa äldreboenden med... Det är hemskt att det är så.
Citera
2013-12-14, 23:25
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
HAHA kommer direkt om larmet går, good one. På Kirseberg tar det 30 - 50 minuter innan plitarna kommer efter att man flaggat på natten. Nu flaggar inga normala på på natten men kan ju va att nån kvävs eller får hjärt-problem o då hinner personen dö i cellen, det är sjukt roligt va. När de väl kommer så inleder de samtal med "jävla svin vad vill du". Alla minns pliten som tyckte man ska skjuta alla intagna i huvvet med pistol........ trevliga typer......
Citera
2013-12-14, 23:33
Medlem
Jag får tacka för de välskrivna och klargörande svar, som jag fått från Kriminalvarden KV och MollysLips. Jag förstår ju att gamlingarna ej har någon idyllisk tillvaro på vare sig fängelset eller äldreboendet. Numera synes det vara så att man ej kan komma in på äldreboendet förrän man är döende.

För några år sedan var det en kulturpersonlighet, som skrev att han föredrog att tillbringa sin ålderdom på fängelset istället för på äldreboendet. Han ansåg att vi i Sverige hade en human fångvård. Vidare påstod han att i fängelset fick man bättre mat än på äldreboendet Han trodde sig även veta att man blev behandlad med bättre respekt på fängelset och att man därstädes hade större människovärde. Naturligtvis är väl dessa påstående diskutabla.

Jag är helt övertygad om att Du MollyLips behanlar alla människor med respekt. Du framstår som en nobel och human människa. Dessutom uttrycker Du dig väldigt bra. Det är ett sant nöje att läsa det Du skriver.
Citera
2013-12-15, 02:02
Medlem
hasse-nps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackMatt123
Varför bryr du dig om vilka droger det visas på ditt ankomstprov? Du kommer inte bli straffad på grund av det?

Sen skulle jag rekomendera dig att inte springa runt och snacka med plitarna i onödan. Sen är det beroende på anstalt och vilka som sitter där då. Men det finns alltid någon som vill leka maffia ocxh visa dom "större" grabbarna hur tuff han är. Skriv roomservice ovanför din telefon i cellen, jag kan garantera dig att det inte kommer några plitar och pratar med dig efter det.

Men jag måste säga, jag har faktiskt träffat på 2 bra plitar. Som fattar läget, som inte gör onödiga saker med intagna, som inte jävlas. Det har även hänt att jag pratat lite med dom. inget har hänt mig eller ingen har någonsin kallat mig golbög eller liknande.

Sök dig till dom mest vettiga personerna du hittar, flyt med och va en i "gänget" så kommer det gå bra. Sen kan jag rekommendera dig att börja med fasta rutiner.Det kommer gå så mycket enklare om du har något att göra. Kolla på klockan för mycket kommer inte hjälpa dig heller.

Anledningen att jag bryr mig om vilka droger som visas är inte för att jag blir straffad eller ej, det skiter jag ufllständigt i då jag ändå har prick i registret i 10 år eller vad det nu var... och ett litet fjuttigt ringa narkotikabrott känns som det spelar mindre roll då...
Så du menar alltså att jag lika gärna kan passa på att njuta och röka gräs och använda mina ångestdämpande fram tills jag åker in utan konsekvenser förutom lite mer pissprover osv ?

Tackar för de övriga tipsen, får helt enkelt bli att chilla första dagarna och sen se hur de andra fångarna beter sig och lära sig hur det fungerar där inne... Men visst, att sitta och gulla med plitarna kan jag nog också förstå inte är det smartaste draget!

Godnatt alla och tack för era svar
Citera
2013-12-15, 07:40
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctorb
Jag får tacka för de välskrivna och klargörande svar, som jag fått från Kriminalvarden KV och MollysLips. Jag förstår ju att gamlingarna ej har någon idyllisk tillvaro på vare sig fängelset eller äldreboendet. Numera synes det vara så att man ej kan komma in på äldreboendet förrän man är döende.

För några år sedan var det en kulturpersonlighet, som skrev att han föredrog att tillbringa sin ålderdom på fängelset istället för på äldreboendet. Han ansåg att vi i Sverige hade en human fångvård. Vidare påstod han att i fängelset fick man bättre mat än på äldreboendet Han trodde sig även veta att man blev behandlad med bättre respekt på fängelset och att man därstädes hade större människovärde. Naturligtvis är väl dessa påstående diskutabla.

Gästerna på kriminalvårdens vandrarhem har iaf ett datum för frigivning eller åtminstonde en tidsbestämning av straffet att se fram emot. Gamlingarna på äldreboendet sitter bokstavligt talat på livstid, de vet att det inte blir bättre än såhär.
Citera
2013-12-16, 14:09
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctorb

Jag är helt övertygad om att Du MollyLips behanlar alla människor med respekt. Du framstår som en nobel och human människa. Dessutom uttrycker Du dig väldigt bra. Det är ett sant nöje att läsa det Du skriver.

Kom bara ihåg att så fort du hamnar i kriminalvårdens klor så upphör du att ses som människa, du är ett djur som kan behandlas som de vill.
Citera
2013-12-16, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
HAHA kommer direkt om larmet går, good one. På Kirseberg tar det 30 - 50 minuter innan plitarna kommer efter att man flaggat på natten. Nu flaggar inga normala på på natten men kan ju va att nån kvävs eller får hjärt-problem o då hinner personen dö i cellen, det är sjukt roligt va. När de väl kommer så inleder de samtal med "jävla svin vad vill du". Alla minns pliten som tyckte man ska skjuta alla intagna i huvvet med pistol........ trevliga typer......

Jag kan ju inte svara för hur det funkar på andra anstalter. Jag kan bara säga att alla jag jobbar med springer direkt på larm. Jag har nog aldrig träffat någon som har suttit på kirseberg men i den här tråden så har den anstalten rätt dåligt rykte. Det hade ju varit intressant att prata med någon som jobbar där...
Citera
2013-12-18, 20:24
Medlem
Hur är det att sitta på Asptuna? Är det någon som har suttit där som kan berätta hur det är där.
Citera
2013-12-18, 23:23
Medlem
ErikJs avatar
Flikar återigen in ett tack för alla intressanta svar:

Någon har den senaste månaden undrat om inte vänner till de intagna misshandlar plitar som ständigt beter sig illa utanför murarna? Tyvärr har ingen besvarat dennes fråga och den tanken har slagit mig många ggr.

Även om nu de flesta plitar är goda och snälla så finns det garanterat flera idioter där också precis som i alla arbetsgrupper. De måste ju bli uppsökta när de åker hem från jobbet om dagarna/kvällarna? Och de kan ju omöjligt veta vilken av alla fångar som "ordnat" denna misshandel/hembesök.

Detta borde i sin tur leda till att även dessa plitar lugnar sig.

Väntar med spänning på lite sköna historier och svar på min och andras frågor.

God Jul alla i en av flashbacks skönaste trådar
Citera
2013-12-19, 01:18
Medlem
Passepartouts avatar
Finns det någon organiserad fackförening för fångar?
Har försökt googla men hittar inget.
Citera
2013-12-19, 11:31
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Finns det någon organiserad fackförening för fångar?
Har försökt googla men hittar inget.
Jag vill minnas att Jan Guillou skev i en självbiografi att han var aktiv i ett "fackförbund" för intagna under sin fängelsetid.
Citera
2013-12-20, 10:37
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Även om nu de flesta plitar är goda och snälla så finns det garanterat flera idioter där också precis som i alla arbetsgrupper. De måste ju bli uppsökta när de åker hem från jobbet om dagarna/kvällarna? Och de kan ju omöjligt veta vilken av alla fångar som "ordnat" denna misshandel/hembesök.

1. vad vet du om det? 2. var kommer din statistik från? 3. jag har suttit på de flesta kåkar och de flesta plitar är INTE goda eller snälla. Dom flesta plitar är mobbare och svin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in