Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-20, 12:31
  #4129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Flikar återigen in ett tack för alla intressanta svar:

Någon har den senaste månaden undrat om inte vänner till de intagna misshandlar plitar som ständigt beter sig illa utanför murarna? Tyvärr har ingen besvarat dennes fråga och den tanken har slagit mig många ggr.

Även om nu de flesta plitar är goda och snälla så finns det garanterat flera idioter där också precis som i alla arbetsgrupper. De måste ju bli uppsökta när de åker hem från jobbet om dagarna/kvällarna? Och de kan ju omöjligt veta vilken av alla fångar som "ordnat" denna misshandel/hembesök.

Detta borde i sin tur leda till att även dessa plitar lugnar sig.

Väntar med spänning på lite sköna historier och svar på min och andras frågor.

God Jul alla i en av flashbacks skönaste trådar


Dom flesta plitar e bra dom gör sit o lemnar fångar att gör sit. ja vet nåra som ordnat hemmbesök o dom har hammnat på isol utan besök o bara avlysnade samtal de fins minst en golare på varjje avdeling. om siter e de bästa att ta de lungt lysna på dom som styr avdeling o ställ inte til med skit. välj dina fight.
Citera
2013-12-21, 00:38
  #4130
Medlem
Aggrovators avatar
Utan att ha läst igenom flera hundra sidor; hur ser det ut med förekomst av narkotika på anstalter?

Kan tänka mig att det varierar väldigt olika beroende på vilken anstalt det gäller, men ändå. Har hört flertalet gånger att det mesta går att ordna fram bara man har pengar osv, men egentligen inte mer än så.

Vore intressant att veta hur det hela fungerar

Mvh
Citera
2013-12-21, 15:51
  #4131
Medlem
Asptuna ngn?
Citera
2013-12-23, 14:36
  #4132
Medlem
Jag är otroligt rädd för att hamna i fängelse. Jag tror att jag kommer ha svårt för att inte ta till mig vad de andra gör och bli kriminell för livet
Citera
2013-12-23, 18:41
  #4133
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Utan att ha läst igenom flera hundra sidor; hur ser det ut med förekomst av narkotika på anstalter?

Kan tänka mig att det varierar väldigt olika beroende på vilken anstalt det gäller, men ändå. Har hört flertalet gånger att det mesta går att ordna fram bara man har pengar osv, men egentligen inte mer än så.

Vore intressant att veta hur det hela fungerar

Mvh

Det varierar. På klass 2 anstalter kan det finnas spice och opium elr hasch, men inte så jätte vanligt av vad jag sett, sånt ändras ju hela tiden, en period kan det finnas mkt o en annan finns ingenting, beror på att folk kmr o går, den som fixar muckar elr knallas, sånt du vet, men vanligare är det mer att medicin som ritalina som nån får spottas ut och säljs vidare, en kapsel rita för 20markerings telefon kort är vanligt. På lägre klass kan det nog finnas mer tillgängligt pga lägre säkerheter, men har inte suttit på klass 3or, bara 1 o 2 så vet inte nåt om öppna anstalter.
Citera
2013-12-23, 22:32
  #4134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Utan att ha läst igenom flera hundra sidor; hur ser det ut med förekomst av narkotika på anstalter?

Kan tänka mig att det varierar väldigt olika beroende på vilken anstalt det gäller, men ändå. Har hört flertalet gånger att det mesta går att ordna fram bara man har pengar osv, men egentligen inte mer än så.

Vore intressant att veta hur det hela fungerar

Mvh

Jag kan ju bara svara för vad som upptäcks (klass trea) och det är inte mycket! Bortsett från ankomsprov så ser jag bara positiva urinprov två-tre gånger/år. Vi tar ändå många up! Nu testar ju skl även för spice men sedan det infördes i höstas så har jag inte sett ett enda positivt och då testas alla misstänkta. Så från en vårdares perspektiv så verkar det vara ovanligt, även om det inte känns helt logiskt med tanke på hur lätt det är att få in det.
Citera
2013-12-24, 00:48
  #4135
Medlem
Har suttit på tre olika klass 2: or, och det fanns droger på alla. Inte hela tiden, men det kom in då och då. Tjack och brass var det som var vanligast. Dyrt som fan, men många delade med sej, iaf av rökat. Det kom även in heroin vid ett tillfälle.

Mollylips: Är det många som vägrar UP? För där jag satt fick man aldrig lämna ett positivt UP, för att plitarna inte skulle få reda på att det fanns droger på avdelningen. Om någon gjorde det, var det bara för den personen att gå raka vägen och lägga sej på durken, eller få stryk, och sen durka sej.
Har du tagit något, så vägra pissa. Så löd iaf "reglerna" när jag satt.
__________________
Senast redigerad av stearling_morrison 2013-12-24 kl. 01:00.
Citera
2013-12-24, 06:18
  #4136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Har suttit på tre olika klass 2: or, och det fanns droger på alla. Inte hela tiden, men det kom in då och då. Tjack och brass var det som var vanligast. Dyrt som fan, men många delade med sej, iaf av rökat. Det kom även in heroin vid ett tillfälle.

Mollylips: Är det många som vägrar UP? För där jag satt fick man aldrig lämna ett positivt UP, för att plitarna inte skulle få reda på att det fanns droger på avdelningen. Om någon gjorde det, var det bara för den personen att gå raka vägen och lägga sej på durken, eller få stryk, och sen durka sej.
Har du tagit något, så vägra pissa. Så löd iaf "reglerna" när jag satt.

Jag har läst någostans att det numera går att drogtesta genom salivprov. Används denna metod nuförtiden?
Citera
2013-12-24, 11:00
  #4137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctorb
Jag har läst någostans att det numera går att drogtesta genom salivprov. Används denna metod nuförtiden?

Japp, det går, men tror inte dom använder detta på fängelserna idag. Vad jag vet är salivprov inte lika tillförlitligt. När jag gick på behandling, användes salivtest ibland, och då sa man att ett salivtest visar vad du tagit senaste den senaste veckan, medans urinprov kan visa mycket längre tillbaka i tiden.
Citera
2013-12-24, 19:44
  #4138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Har suttit på tre olika klass 2: or, och det fanns droger på alla. Inte hela tiden, men det kom in då och då. Tjack och brass var det som var vanligast. Dyrt som fan, men många delade med sej, iaf av rökat. Det kom även in heroin vid ett tillfälle.

Mollylips: Är det många som vägrar UP? För där jag satt fick man aldrig lämna ett positivt UP, för att plitarna inte skulle få reda på att det fanns droger på avdelningen. Om någon gjorde det, var det bara för den personen att gå raka vägen och lägga sej på durken, eller få stryk, och sen durka sej.
Har du tagit något, så vägra pissa. Så löd iaf "reglerna" när jag satt.


Det är ganska ovanligt även om det är svårt att sortera "kan inte" och "vill inte" från varandra. Vägrar man så räknas det som positivt och KAN leda till knall. Är man positiv så ÄR det knall.
Citera
2013-12-24, 22:26
  #4139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Det är ganska ovanligt även om det är svårt att sortera "kan inte" och "vill inte" från varandra. Vägrar man så räknas det som positivt och KAN leda till knall. Är man positiv så ÄR det knall.

Ok. När jag satt var det så, att om du vägrade skrev dom en rapport, och tillräckligt många rapporter kunde leda till att sitta av extra dagar av din del.
Trodde det var standard på alla anstalter att aldrig lämna ett positivt UP.

Så om någon vägrar, räknas det alltså som positivt och ni antar att det finns droger på avdelningen och skickar in en knarkhund ?

God Jul
Citera
2013-12-24, 23:09
  #4140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Ok. När jag satt var det så, att om du vägrade skrev dom en rapport, och tillräckligt många rapporter kunde leda till att sitta av extra dagar av din del.
Trodde det var standard på alla anstalter att aldrig lämna ett positivt UP.

Så om någon vägrar, räknas det alltså som positivt och ni antar att det finns droger på avdelningen och skickar in en knarkhund ?

God Jul


Ja på sista frågan. Vägrar man eller pissar positivt så kan man räkna med visitation/hund på hela avdelningen och up på de som den intagne umgås med.

Det är inte automatiskt knall men man lämnar inte bara det. Han får ju fortsätta "försöka" och går det inte så blir det säkerligen knall och påbackning (det blir, som du säger, ju rapport på vägran).

Ja god jul
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback