Citat:
Väldigt många betygshetsar när väldigt få landar det där jobbet på drakarnas drake. Betygshetsen är således djupare och mer komplicerad än så.
Citat:
Det är inget krav. Jag vågar nästan påstå att drakarna endast behöver tingsmeriterade jurister till sina processavdelningar, samt kan ha behov av att kicka ut bitrisar på ting när affärerna går dåligt, och att de i övrigt inte tjänar alltför mycket på att ha någon som är en jävel på FT-mål och ringa narkotikabrott i sina led.
Till viss del kan vi ändra på hur vi tänker. Om du inte kan ändra på dina yttre förutsättningar och prestationer får du försöka ändra på sättet du hanterar omvärlden. Exakt hur det ska gå till vet jag dock inte (jag är trots allt jurist och inte psykolog) men företrädesvis gör du ett försök. Kanske ska du ta kontakt med en psykolog? Det är trots allt inte helt sunt att sänka en massa tabletter pga. ett B. Hur hade du tänkt hantera ett U? Tapetsera om med hjärnan?
Citat:
Men vad ska jag göra då? Jag läser böckerna och har tvångstankar om att jag ska kunna allt som står i böckerna, jag rabblar datorskrivna dokument från föreläsningarna.
Kan erkänna att jag gjorde gamla tentor som ett slags snabbtest och inte satte mig in i dem, den genomgående känslan när jag kollar på gamla tentor är att jag är värdelös och aldrig riktigt förstår 100% vad det är man ska skriva.
Kan erkänna att jag gjorde gamla tentor som ett slags snabbtest och inte satte mig in i dem, den genomgående känslan när jag kollar på gamla tentor är att jag är värdelös och aldrig riktigt förstår 100% vad det är man ska skriva.
Det kan ta ett tag innan man förstår hur tentafrågor är uppbyggda, så företrädesvis gör du massvis av gamla tentor. Dessutom är det taktiskt att göra gamla tentor eftersom det ofta dyker upp nya tentafrågor som är likartade de äldre frågorna. Ibland används till och med en äldre fråga om och om igen. Och om inte annat är tentorna utformade för att fånga upp kärnan i det man läst, så gör man således en massa tentor så lär man sig shitloads.
Citat:
Att mina kursare skulle ljuga ser jag som högst osannolikt, och även om en enskild individ skulle ägna sig åt sådan verksamhet så kommer det alltid finnas en toppresterande elev i klassen som får den där platsen på Swartling, en sak som är säker är att jag har B......
Jag är övertygad om att många kursare framställer sig själva som bättre än de i själva verket är, utan att de för den sakens skulle ens inser att de tummar på sanningen. Några timmars plugg blir magiskt "någon timme". Tre genomläsningar av boken blir "en slarvig". Stenkoll på ämnet blir "jag har sovit mig igenom kursen".
Sen är det klart att mirakelelever finns, men de finns inte i majoritet och deras existens ska inte behöva påverka en. Ingen är nämligen bäst för det finns alltid någon som är bättre, och det gäller för oss alla, även den bäste.
Jag hoppas du särskiljer min SKIT ifrån hans/hennes/hens. Jag vågar nämligen påstå att jag skriver helt annan SKIT.
Citat:
Nja, jag säger inte att mål och ambitioner är ett helvete. Inte ens i princip, skulle jag påstå att jag gör det.
Jag redogör för att min uppfattning, tillika subjektiva, är den att utbildningen i fråga är ett helvete. Jag tror faktiskt inte att jag involverar mål och ambitioner i ekvationen annat än indirekt.
Jag redogör för att utbildningen är ett helvete (enligt min subjektiva uppfattning) pga:
1) Inlärningskurvan är brant. Med detta menar jag att så fort du hanterar ett ämne så tentas det av och så slängs du in i ett nytt ämne och så får du börja om ifrån noll igen. Detta kan jämföras med arbetslivet där jag t.ex. kan skilja någon på under fem minuter numera.
2) Betygshetsen. Denna är kopplad till mål och ambition. Utan målet och ambitionen att gå ut med bra betyg och öppna dörrarna man vill öppna, så har man rimligtvis inte samma betygshets. Mitt uttalande kring betygshetsen är i sammanhanget mer objektivt dock, och har att göra med att den a) är befogad; vill man öppna dörrar krävs bra betyg, och b) troligtvis är den värsta bland landets alla utbildningar. Huruvida mål och ambition är bra eller inte uttalar jag mig egentligen inte om, och helvetet i fråga är alltså själva utbildningen, inte utbildningens mål eller ambitionen att nå målet. Målet är i sammanhanget himmelen och ambitionen är drivkraften att ta sig dit.
3) Juriststudenter är vana vid att vara bäst i klassen i gymnasiet/grundskolan och inte vana vid att bara vara en i mängden. Detta för med sig en omställning för juriststudenten i fråga. Från att leka sig igenom saker och ting så blir det plötsligt svårt, ingen lovordar en längre, tvärtom inser man kanske att man inte är så jävla skarp som man alltid trott. Mindre saker kan orsaka större identitetkriser.
Citat:
En utbildning som är lättare behöver inte alls vara bättre! Jag är närmast fascistiskt elitistisk, så där har du missförstått mig grovt. Vad jag ville få ut är helt enkelt att juristprogrammet enligt min uppfattning kan vara ett helvete.
Andra är av uppfattningen att det inte alls är ett helvete. Somliga är av uppfattningen att tingstjänstgöringen är ett helvete. Vissa är av uppfattningen att arbetslivet i stort är ett helvete. Många menar att hela livet är ett helvete.
Jag kan inte nog betona det subjektiva i det hela.
Den viljan ligger precis vart man själv lägger den, och Orkarintebetyg1 verkar ha lagt den högt, så det är vad jag förhåller mig till.
Citat:
Det där är en sanning med modifikation vågar jag påstå. Å ena sidan är det precis som jag skriver till Orkarintebetyg1, dvs. att man kan ändra på hur man tänker, och därigenom ändra sin tankebana så pass mycket att det påverkar hur man förhåller sig till saker och ting, men någonstans är vi mer komplicerade än så. Om det bara var att "sluta stressa", bara var att "nöja sig med mindre", bara var att "gör det till vad du vill" osv., så skulle vi inte ha någon betygshets. Fuck! Då skulle vi inte ens ha psykisk problematik i världen! Betygshets, i vart fall den Orkarintebetyg1 uppvisar, är närmast att kvalificera som psykisk problematik.
Men med det sagt delar vi säkert samma uppfattning i frågan, - vi verkar bara uttrycka oss på lite annorlunda sätt.
Senast redigerad av namgreb 2013-12-14 kl. 12:58.
Senast redigerad av namgreb 2013-12-14 kl. 12:58.