2013-12-14, 13:10
Medlem
SibirienKalles avatar
Vem har tipsat polisen om att RO är ringaren?

Eftersom jag har svårt att tro att RO på senare år har talat så mycket om händelsen bör det rimligen vara någon han känt länge - eller kände för länge sedan. Finns väl två alternativ:

1: Han anförtrodde sig till en vän/anhörig. Men varför skulle hen ringa polisen efter så många år?

2: Det är en person som var med på mordplatsen. Någon som nu känner sig trängd och därför tipsar polisen om RO i ett försök att kasta misstankarna på någon annan. Kan ju i så fall ha kontaktat och hotat RO ("Jag vet var din familj bor") strax innan han tipsade polisen. Är det på det viset lider förstås RO alla helvetets kval eftersom han inte vågar berätta sanningen.

Om det visar sig att RO är skyldig måste han ju vara en riktig dubbelnatur.
Citera
2013-12-14, 13:13
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Tack. Visst, egentligen är det inte så intressant om RO bodde i Vaxholm 1996. Jag blev bara lite undrande över adressen Valhallvägen 52, som väl inte finns. Eller?
Det är 54:an som inte finns.

Jag är inte alldeles 100 på varför 54 inte finns, men jag har för mig att det fanns två portar (52 och 54 på det hus som revs runt 1970.)
Citera
2013-12-14, 13:18
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Med facit i hand, kan du eller några av dina gamla kursare erinra sig om RO dök upp på gasquen.
Jag har inget minne av att jag någonsin sett vederbörande, varken på den aktuella gasken eller någon annanstans heller för den delen.
Citera
2013-12-14, 13:21
Medlem
Belisarioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det huset byggdes runt 1970, då det gamla huset (som hade två ingångar) revs. (Jag och några kompisar brukade klättra omkring i bygget. En av oss föll två våningar ner i det som nu är garage och bröt foten).

Kan inte tänka mig att det byggts om sedan det byggdes. Skulle vara att man byggt om enskilda lägenheter i så fall. Kan inte påminna mig att jag sett byggnadsställningar eller liknande där bortsett från när man putsade (eller tvättade?) fasaden. Det skedde nog iofs på 90-talet, men jag vet inte vad det skulle kunna ha med saken att göra.

Orsa har rätt. Någon gång i slutet av 90-talet eller strax efter sekelskiftet försvann en av ingångarna. Tror att det var då Europa-kliniken expanderade sina lokaler. En förskola kom till i bottenvåningarna i samma veva tror jag.
Citera
2013-12-14, 13:45
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Jag har inget minne av att jag någonsin sett vederbörande, varken på den aktuella gasken eller någon annanstans heller för den delen.
Tack, jag vill gärna tro att inte heller Per och RO hade någon kännedom om varandra och att det utesluter allehanda konspirationer.
Citera
2013-12-14, 13:52
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belisarios
Orsa har rätt. Någon gång i slutet av 90-talet eller strax efter sekelskiftet försvann en av ingångarna. Tror att det var då Europa-kliniken expanderade sina lokaler. En förskola kom till i bottenvåningarna i samma veva tror jag.
Tack, således bör RO kunna ha varit skriven i 52:an omkring 2000 som det har sagts.
Citera
2013-12-14, 13:57
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azadora
Kan nån inte förklara lite kortfattat vad denna tråd handlar om. Har ju växt så mkt dom senaste månaderna. Den som är häktad var det han som ringde SOS samtalet? Är det nån mer än han som ligger bakom brottet?

2 enkla frågor som vore trevligt om nån kunde besvara

Alltså, det är ju det tråden avhandlar. Ingen vet om det är den häktade som ringde eller om det fanns någon medgärningsman. Vi vet inte heller vad för bevis som framkommit i utredningen eller som gjorde att polisen fick upp ögonen för denna man ånyo.
Citera
2013-12-14, 14:06
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det är 54:an som inte finns.

Jag är inte alldeles 100 på varför 54 inte finns, men jag har för mig att det fanns två portar (52 och 54 på det hus som revs runt 1970.)

http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMDIA013342S.JPG

Tyvärr syns inte hela den rivna fastighetens fasad på bilden men kanske kan vara ett stöd för minnet, SibirienKalle? Är själv för ung för att minnas detta men det stämmer att nuvarande 52/54 är byggd ~1970.

Det lär inte lösa mordet på PH men på satellitbilden ser huset ut att vara byggt i L-form, gissar att 52 är huskroppen åt gården och 54 gathuset.
Citera
2013-12-14, 14:07
Medlem
flakmopedistens avatar
RO har ju erkänt att det var han som ringde.
Citera
2013-12-14, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Tjena, Biffen här.
Min feting: jag hade faktiskt inte hört SOS-samtalet innan RO blev häktad. Men som jag sa tidigare, när jag hör det så är jag 100% säker på att det är han. Erkännandet visar ju för trådens skeptiker, som tidigare ifrågasatt min trovärdighet och min kunskap om RO, att jag faktiskt hade rätt och att jag känner RO så pass väl att röstidentifiering via telefonsamtal var tämligen enkelt.

För övrigt tror jag, ju mer jag tänker på det, att han är skyldig. Jag tror också att allt han förträngt under 17 år kommit ikapp honom under de förhör som hållits före och efter häktning. Han har med största sannolikhet exponerats för bilder på offret och mordplatsen vilket satt igång en akut psykisk kris där han inte ens kan skilja på förhörsledare och sina föräldrar. Så frågar ni mig tror jag att ett erkännande kommer ganska snart.

Hej Biffen
Vad tror du om motivbilden, den utlösande händelsen? Se gärna min spekulation om någon form av kränkning på festen innan.
Citera
2013-12-14, 14:12
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Tack, jag vill gärna tro att inte heller Per och RO hade någon kännedom om varandra och att det utesluter allehanda konspirationer.
Jo, fast att just jag inte har något minne av att ha sett honom på festen innebär ju inte per definition att han inte var där. Det var 17 år sedan, det var mycket folk på festen, och jag var nog inte helt spiknykter.
Citera
2013-12-14, 14:41
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
RO har ju erkänt att det var han som ringde.
Jag visste inte. Ber om ursäkt för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in