Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
Såg att Jan Majlard skrev "notabelt" istället för "noterbart" i en i övrigt katastrofalt dåligt skriven artikeln i dagens SvD. Anglicism eller viktigpetterism?
Språkbankens Korp citerar »notabelt« i DN år 1987 och i GP år 1994. Totalt 350+ träffar i korpus tidningstext för adjektivet »notabel« med böjningsformer. Formen med -t dominerar. Noterbart är för mig svagare = möjligt att notera = engelska “observable” enligt ordboken. Konvergensen med engelskan är inte helt smärtfri, men oundviklig. Klassiskt »notabel« = värd att notera.
Ref.
http://spraakbanken.gu.se/korp/
SvD i går 4 dec: Notabelt är att Schweiz är förstaseedat.
Där vore »noterbart« helt tandlöst. Till historien hör att jag reflexmässigt försvarar husorganet SvD.