Citat:
Ursprungligen postat av
Rodja
Om en majoritet eller en minoritet kommer till himlen är jag inte människa att svara på.
Helt enkelt för att jag inte vet det. För det handlar inte om det. Det är inte Guds kriterier helt enkelt.
Vad gäller en god handling respektive en ond handling så är det väl så att det som
ökar välbefinnande är en god handling. Vad är "välbefinnande" då, frågar vän av ordning.
Det som gör människor gott.
Och för att göra gott, är det bra att ha fokus inställt åt rätt håll, ska mänskligheten ha gott, kan det till en börjabn vara bara att syfta någorlunda rätt - jag förstår enbart inte hur man kan försöka uppnå något gott av att ha siktet inställt mot den metafysiska skyn, genom historian har det ju visat sig att det kommer rätt lamt med lycka och välbefinnande ur gudsfrukan, det är helt enkelt fel sikte och fel syfte att göra gott och uppmuntra till lycka, och anledningen är att man ine ens vet vad man omtalar : vad gott kommer ur det, förutom förmaningar.. ?
En slags konstgjord parallell-moral som egentligen inte ens berör existens, särskilt om man ser vad religiösa potentater faktiskt gör, som inte andra redan gör och kan bättre .. kan inte vara rätt väg att föra andras talan via omvägen till något som är enbart en metafysisk idé, grundat rädsla.
Ska man peka, så kan man åtmintonde peka relevant adekvat.. så folk kan relatera konkret, inte tramsa.. och istället försätta folk i tomma förväntningar, tomma hot var ju dåtidens melodi.
Finns inget värre än att t.ex barn får dubbla budkskap och inte svårare än att det är en grundregel, då ingen är fullärd.
Men så har man också religion som ett kuriosa, idag.
Har dock varit tider när gudsnormen var allmänt gällande, (på sina håll underligt nog ännu i maktmisbruk) men dessa luftslott har ingen bäring idag, då man inte bara missriktade, man också missbrukade gudatron, och jag tror det är det som orsakat oviljan hos dem som är mer medvetna och bemödat sig att läsa lite och ta reda på hur religionsdogmer faktiskt förvrängde mer än man bejakade människosjälen.. som man ju själv skapat i troslandskapet.. ett mentalt systemtänk snarare.
Uttrycket att människan är något mer och vill mer, har iaf inte infriats av, enligt mig, konformisterna.. ja mer, betydde nästan istället att göra människor enbart osäkra , ännu mer kunna förgripa sig på änniskors inre.. äga deras mentala potens - det var ett tydligt syfte med skissandet över en "själ" när människor fortf. saknade förmågan att orientera sig, ja de fick inte ens - först senare år och det har gått undan i rasante takt!
Också internet har öppnat upp insikter i andra förhållande som får håret att resa sig - hur är det möjligt??? att folk lever så primitivt och tror så infantilt på 2000-talet, svårt att inte förstå hur ödmjuk sammantagna vetenskapliga ansatserna är, i det perspektivet.. jag tycker vetenskapliga synsättet öht är det mest ödmjuka med direkt neutral intention, att vilja inget annat än utveckling, det är för mig fint och vackert och gott.