2013-12-13, 22:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
RPU försenas enligt Norrbottenskurien.

http://www.kuriren.nu/nknyheter/rattspsykiatriska-undersokningen-forsenas-7194960.aspx

Tydligen blir det ny huvudförhandling innan tingsrättsdomen finns på pränt. Utmärkt.
Citera
2013-12-13, 23:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Jag har inte kunnat lyssna på ljudupptagningarna. Är det från förhör eller rättegång? Hur förklarar han det då? Typ:

"Nej jag tror inte på det där med plantering längre."
"Men vem har lagt det där då?"
"Vet inte."

KJ:s svar är inte så konstigt. Det tar väl emot att erkänna att det var han själv som orsakade blodbesudlingarna under i- och urlastning av VB:s kroppsdelar för transport från brotts- och styckplats till f2, f1. Adv. Forssberg får berätta för KJ hur hans försvar fortsättningsvis är tänkt att läggas upp. Och på samma fråga blir då svaret: Jo .. 'pup' - dä va jag .. 'Pjot' ..
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-13 kl. 23:09.
Citera
2013-12-13, 23:03
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Han kommer att dömas i hovrätten av lagkloka ledamöter i denna och de kommer att döma KJ till livstid, hans allvarliga psykiska "störning" (psykopati) utgör inget hinder för detta.

Om vi skissar en stund på KJ:s framtid när han suttit av sitt "livstdsstraff" i säg trettio år och kommer ut, femtiotvå år gammal - vilka dörrar är öppna för honom ? Ett "normalt" arbete eller föreläsare i KRIS:s regi ? Inte helt lättplacerad på arbetsmarknaden, vem vill ha med KJ att göra ? Hade det här tilldragit sig under Gustaf V:s 43-åriga regeringsinnehav hade den inte helt igenom heterosexuella KJ möjligen kunnat ta sin in vid Hovet. Om KJ mot förmodan döms till RPV ligger det nära att han kommer att bli en sentida motsvarighet till den straffriförklarade psykopaten Thurneman som slutade sina dagar inlåst på Säter.
Nästan rätt. Han släpptes 1969 och dog 1979.

Är inte förvånad över att rättspsyk behöver mer tid för tester av KJ. Jag har själv haft svårt att "få grepp" om KJs störningar och ev psykiska sjukdom. Han passar inte in riktigt i de gängse diagnoserna. Nu är jag ingen expert inom rättspsykiatri, men inte heller helt borta inom området. Tror att kan vara en sådan kille som kan ha drag av både det ena och det andra utan att passa in i någon diagnos. Vi får väl vänta till 3/1 och se vad som framkommer.
Citera
2013-12-13, 23:07
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillewe
I KJs förhör så säger han att han tror att de är MB som stoppat de i bagaget, låter inte rimligt! KJ försöker få det att låta som att de är MB som är den misstänkte, och all bevisning som finns pekar mot KJ, tror inte precis att nån lägger bevisen i hans lägenhet och i bilen och hans DNA på hennes högra vrist.

Ja, det verkar som att han faktiskt trodde att folk skulle köpa alla hans lögner. Alla hans vänner säger ganska omgående att han har Asperger och inte klarar av något. En bild han har försökt odla länge.

Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det är bara i efterhand konstruerat av KJ, han hade inte en susning om vem MB egentligen var som person.. bara nått flyktigt tidigare om en av VB's tränare och möjligen en KK.
Info efterhand har han fått via advokat och sedan FUP'en att det fanns en annan intressant individ som polisen lade stor möda att reda ut innan denne avskrevs från fallet.

Grepp efter halmstrå, KJ började ju med att två helt andra personer som han haft en konflikt med år tidigare sen passade tränaren bättre in i hans planteringsvärld men det skiter sig och det förstår både polis, åklagare och tingsrätt.

Han har begått misstag och det blir även hans fall, tack o lov, den enda formalitet som återstår är fängelse eller psyket och det sista vore det bästa för honom för i fängelse blir det punktmarkering så hans anus inte blir som ett avloppsrör, han hamnar längst ner på stegen, kvinnomördare och styckare och de är sannerligen inte populära inom lås o bom.

Han har läst på bra när det gäller FUP:n och vad folk har sagt, då har inte arbetsminnet ställt till det för honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag tror RPV om inte, kan han hamna på Salberga likväl.

Asperger som diagnos kvalificerar för RPV om graden av svårigheter är tillräckligt hög. Med tanke på omständigheterna borde han få fängelse. Då kanske han till och med skulle erkänna för att få vård.
Citera
2013-12-13, 23:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Är inte förvånad över att rättspsyk behöver mer tid för tester av KJ. Jag har själv haft svårt att "få grepp" om KJs störningar och ev psykiska sjukdom. Han passar inte in riktigt i de gängse diagnoserna. Nu är jag ingen expert inom rättspsykiatri, men inte heller helt borta inom området. Tror att kan vara en sådan kille som kan ha drag av både det ena och det andra utan att passa in i någon diagnos. Vi får väl vänta till 3/1 och se vad som framkommer.

Har för mig att Thurneman satt till sin död, men han tillbringade då sina sista år i frihet ? Han doktorerade ju under sin tid på Säter. En begåvning egentligen, men han missbrukade den.

KJ har fler diagnoser, men psykopati är den dominerande.
Citera
2013-12-13, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Nog är KJ som eljest, men vad som är galet med honom är nog som kloka Highfive skriver inte helt lätt att diagnosticera. En kvalificerad gissning är att socialstyrelsens rättsliga råd får titta på RPU:n inna hovrättsdomen.
Citera
2013-12-13, 23:22
Bannlyst
Citat:
Tydligen blir det ny huvudförhandling innan tingsrättsdomen finns på pränt. Utmärkt.
Nsd är mer än lovligt otydliga. Någon ny huvudförhandling blir det inte. Huvudförhandlingen har ajounerats för RPU och återupptas när resultatet är klart. Det brukar ta ungefär en dag som omfattar slutpläderingar, personalia och advokaternas kostnadsräkning. En ny huvudförhandling hade inneburit att rättegången hade börjat om från början, men så är det alltså inte.
Citera
2013-12-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Ja, det verkar som att han faktiskt trodde att folk skulle köpa alla hans lögner. Alla hans vänner säger ganska omgående att han har Asperger och inte klarar av något. En bild han har försökt odla länge.

Han har läst på bra när det gäller FUP:n och vad folk har sagt, då har inte arbetsminnet ställt till det för honom.

Asperger som diagnos kvalificerar för RPV om graden av svårigheter är tillräckligt hög. Med tanke på omständigheterna borde han få fängelse. Då kanske han till och med skulle erkänna för att få vård.

Han vet vad säga, se FUP och förhör och ljudupptagningar TR.. det är hans verk och ingen når hans bubbla.. notera "bubbla" för han själv säger just bubbla.. han är GM och det vet han..detta är ett spel men han misslyckades att sno polis om spår.. finns inte på jorden annat spår..KJ har dödat VB men hur och på vilket sätt han gjort det vet bara han.
Vi vet endast om han vill komma ut och andas frisk luft och berätta..om inte sitter han inlåst minst 20 år..kanske hela livet, det blir iaf inget airsoft game..
Citera
2013-12-13, 23:31
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Han kommer att dömas i hovrätten av lagkloka ledamöter i denna och de kommer att döma KJ till livstid, hans allvarliga psykiska "störning" (psykopati) utgör inget hinder för detta.

Om vi skissar en stund på KJ:s framtid när han suttit av sitt "livstdsstraff" i säg trettio år och kommer ut, femtiotvå år gammal - vilka dörrar är öppna för honom ? Ett "normalt" arbete eller föreläsare i KRIS:s regi ? Inte helt lättplacerad på arbetsmarknaden, vem vill ha med KJ att göra ? Hade det här tilldragit sig under Gustaf V:s 43-åriga regeringsinnehav hade den inte helt igenom heterosexuella KJ möjligen kunnat ta sin in vid Hovet. Om KJ mot förmodan döms till RPV ligger det nära att han kommer att bli en sentida motsvarighet till den straffriförklarade psykopaten Thurneman som slutade sina dagar inlåst på Säter.

Livstid - inte en chans! Inte efter HD:s utslag 2013-05-28. Bara att läsa innantill.

http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2013/2013-05-28%20B%205613-12%20Dom.pdf

SkulleTR mot all förmodan komma fram till den påföljden kommer den definitivt ändras i HR.

14 år i normalfallet + 2 år till för omständigheterna = 16 år. Det är mitt bud. Har svårt att tro att HR väljer att se omständigheterna som "synnerligen försvårande" och går så långt som 18. Men det kan de kanske göra.

Var får du 30 år ifrån? Det skulle betyda att påföljden bestämdes till 45 år. Axmyr som har suttit längst i modern tid fick just påföljden bestämd till 51 år för ett dubbelmord. Menar du på att KJ kvalar in som god tvåa?

Thureman fick för övrigt tillbringa de sista 10 åren i frihet. Han dog i sin egen säng hemma i Stockholm.
Citera
2013-12-13, 23:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nsd är mer än lovligt otydliga. Någon ny huvudförhandling blir det inte. Huvudförhandlingen har ajounerats för RPU och återupptas när resultatet är klart. Det brukar ta ungefär en dag som omfattar slutpläderingar, personalia och advokaternas kostnadsräkning. En ny huvudförhandling hade inneburit att rättegången hade börjat om från början, men så är det alltså inte.

Ny huvudförhandling i tingsrätten hade jag tolkat som att Forssberg invänt mot något och med fog påpekat "mistrial", då måste rättegången tas om. Att huvudförhandlingen återupptas indikerar ändå att det kan ligga mer bakom ajourneringen än bara avvaktan på svaret från den rättspsykiatriska undersökningen. Märkliga turer i det här målet i så fall.
Citera
2013-12-13, 23:39
Medlem
Skall korrekta något som jag trott..

VB var i ryggläge vid fynd.. jag trodde tvärtom.. men då man lyssnar på ljudfilerna så förstår man.
Påstod att då var tejp osynlig/glömd vid hals men icket, de var på annat ställe och utan foton så går det inte att säga och tänka sig varför de blev kvar.. jag tror dock att GM missade dem vid dumpning av torso.. stress och hets invärtes..
Lyssna på ljudfil vittne och finna att tidigare info var inte 100% om kroppens läge vid fynd.
Nu är det 100%..ryggläge vilket säger en del.
Citera
2013-12-13, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ny huvudförhandling i tingsrätten hade jag tolkat som att Forssberg invänt mot något och med fog påpekat "mistrial", då måste rättegången tas om. Att huvudförhandlingen återupptas indikerar ändå att det kan ligga mer bakom ajourneringen än bara avvaktan på svaret från den rättspsykiatriska undersökningen. Märkliga turer i det här målet i så fall.
Nej, det är inte så. Enligt lagen om rättspsykiatrisk undersökning
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911137.htm
får rätten bara besluta om en rättspsykiatrisk undersökning om
*Den tilltalade erkänt gärningen i sak eller
*Det finns övertygande bevisning om den tilltalades skuld.
Därför fattas beslut om rättspsykiatrisk undersökning först när målet är genomgånget i sak. Därefter ajouneras förhandlingarna till dess att resultatet av RPU:n är klart. Det blir ingen mistrial, i så fall hade domstolen omedelbart behövt avbryta RPU:n, eftersom det då inte längre skulle finnas övertygande bevisning om den tilltalades skuld.
Det är ingen mistrial. Det är endast en slarvig formulering av en reporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in