2013-12-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Enligt vännen RK trodde KJ att det var karatetränaren och ville att vännen skulle hjälpa till att "spöa upp honom och se till att han åkte till polisen" (s. 1296).

Visst men du kan vara helt lugn att KJ och hans omgivning hade följt bl.a. flashback och där figurerade en hel del personer sen försvinnandet blev offentligt och tråden startades av Q.

Så den infon har han fått under resans gång även innan man låste in honom.
Citera
2013-12-13, 19:53
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag kommer iaf att stanna upp livet 12.00 en tyst stund för detta bestialiska mord har upprört mycket, det gör min fru och familjen. Thailand och thailändare gav så oerhört mycket stöd och hjälp till svenskar vid tsunamin och då är det minsta man kan göra är att hedra VB som stöd till hennes mor och familj i deras oerhörda sorg.
Synd att inte forumet har en "gilla" knapp. Då hade jag tryckt på knappen. Nu gör jag ett inlägg som inte leder tråden framåt, men i allt skrivande är det nyttigt att stanna upp en stund, reflektera och inse att en ung kvinnas liv raderades ut pga en eller fleras galenskap i någon form.
Citera
2013-12-13, 19:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag tror RPV om inte, kan han hamna på Salberga likväl.

Jag tror han får livstid på KVA beroende på mordets karaktär, RPV ger dessutom samhället fel signaler. Men vi får väl se, adv. Forssbergs drag borde i alla fall bli att meddela hovrätten att klienten erkänner griftefridsbrott, bestrider övriga åtalspunkter samt namnger övriga inblandade och vad dessa gjort sig skyldiga till. Sen är "blame game" cirkusen igång.
Citera
2013-12-13, 20:01
Medlem
RPU försenas enligt Norrbottenskurien.

http://www.kuriren.nu/nknyheter/rattspsykiatriska-undersokningen-forsenas-7194960.aspx
Citera
2013-12-13, 20:03
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror han får livstid på KVA beroende på mordets karaktär, RPV ger dessutom samhället fel signaler. Men vi får väl se, adv. Forssbergs drag borde i alla fall bli att meddela hovrätten att klienten erkänner griftefridsbrott, bestrider övriga åtalspunkter samt namnger övriga inblandade och vad dessa gjort sig skyldiga till. Sen är "blame game" cirkusen igång.

Fel signaler? Han döms inte till det ena eller det andra i ett resultat av affekt eller eventuell samhällsreaktion. Han döms enl svensk lag. Har han, vilket jag misstänker, en allvarlig psykisk störning blir han dömd till vård. Har han inte det, döms han till fängelse.
Karaktären på mordet säger inget mer än det antal år han får sitta, på antingen det ena, eller andra stället.
Citera
2013-12-13, 20:05
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag kommer iaf att stanna upp livet 12.00 en tyst stund för detta bestialiska mord har upprört mycket, det gör min fru och familjen. Thailand och thailändare gav så oerhört mycket stöd och hjälp till svenskar vid tsunamin och då är det minsta man kan göra är att hedra VB som stöd till hennes mor och familj i deras oerhörda sorg.

Jag kommer också med ett "gilla"-inlägg som väl inte för tråden vidare egentligen. Ska ta tillfället i akt och kliva ner i verkligheten och rannsaka mig själv vad gäller intresset för det här fallet. Jag har inte engagerat mig i brottsfall på det här sättet tidigare, men har lockats av hur gåtfullt och märkligt det är. Ibland glömmer jag hur fruktansvärt vidrigt det är och i morgon ska jag ägna särskild tanke åt alla drabbade, speciellt Vatchareeya som inte bara har mördats utan också fått sitt liv uppfläkt och granskat här på forumet.
Citera
2013-12-13, 20:05
Medlem
Det fanns en länk till insamlingen av pengar till VBs mamma här i tråden.
Jag hittar inte den länken nu. Någon som vet? Det är inte så många
timmar kvar och jag har helt glömt av detta. Hade tänkt
skicka en peng. Det känns som det är det minsta vi svenskar
kan göra för VBs mamma.
Som sagt någon som vet länken?
Senast redigerad av moa-tove 2013-12-13 kl. 20:17.
Citera
2013-12-13, 20:06
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Fel signaler? Han döms inte till det ena eller det andra i ett resultat av affekt eller eventuell samhällsreaktion. Han döms enl svensk lag. Har han, vilket jag misstänker, en allvarlig psykisk störning blir han dömd till vård. Har han inte det, döms han till fängelse.
Karaktären på mordet säger inget mer än det antal år han får sitta, på antingen det ena, eller andra stället.

E: sedan föredrar nästan samtliga fängelse framför RPV om jag förstått rätt.
Citera
2013-12-13, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
RPU försenas enligt Norrbottenskurien.

http://www.kuriren.nu/nknyheter/rattspsykiatriska-undersokningen-forsenas-7194960.aspx

I sig inte kanske oväntat med tanke på brottets art och tidigare diagnoser på intagne men jag får en liten känsla att man vill vara helt säker och han får sannolikt sluten psykiatrisk vård med utskrivningsprövning. Det har ju senaste minst årtiondet om den formen då mördare släppts ut på permis redan innan första året gått och skapat stark kritik hos allmänheten. Det har nu oftast renderat i fängelse än psykvård utan att ha direkt statistik under 2000-talet.

Jag tror på sluten psykvård för det skulle kännas bäst om man skall få personen att komma ur sin bubbla och förstå vad fasansfullt han ställt till med, utan hål på bubblan är han fortsättningsvis en tickande bomb, bedömning som medborgare och lekman utifrån den info som finns tillgänglig om personen i FUP, TR och andra källor.
Citera
2013-12-13, 20:48
Medlem
Citat:
KJ har i ljudupptagningarna sagt och upprepat att han inte tror på plantering av bevis längre.

Jag har inte kunnat lyssna på ljudupptagningarna. Är det från förhör eller rättegång? Hur förklarar han det då? Typ:

"Nej jag tror inte på det där med plantering längre."
"Men vem har lagt det där då?"
"Vet inte."
Citera
2013-12-13, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Det fanns en länk till insamlingen av pengar till VBs mamma här i tråden.
Jag hittar inte den länken nu. Någon som vet? Det är inte så många
timmar kvar och jag har helt glömt av detta. Hade tänkt
skicka en peng. Det känns som det är det minsta vi svenskar
kan göra för VBs mamma.
Som sagt någon som vet länken?
Jag hittade länken men inlägget på fb verkar vara borttaget. Sökt på nätet men hittar ingenting.
Ni som bor där kanske vet?
Citera
2013-12-13, 22:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Han kommer att dömas i hovrätten av lagkloka ledamöter i denna och de kommer att döma KJ till livstid, hans allvarliga psykiska "störning" (psykopati) utgör inget hinder för detta.

Om vi skissar en stund på KJ:s framtid när han suttit av sitt "livstdsstraff" i säg trettio år och kommer ut, femtiotvå år gammal - vilka dörrar är öppna för honom ? Ett "normalt" arbete eller föreläsare i KRIS:s regi ? Inte helt lättplacerad på arbetsmarknaden, vem vill ha med KJ att göra ? Hade det här tilldragit sig under Gustaf V:s 43-åriga regeringsinnehav hade den inte helt igenom heterosexuella KJ möjligen kunnat ta sin in vid Hovet. Om KJ mot förmodan döms till RPV ligger det nära att han kommer att bli en sentida motsvarighet till den straffriförklarade psykopaten Thurneman som slutade sina dagar inlåst på Säter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in