Citat:
Ursprungligen postat av
Laspeyres
Du missade poängen med vad jag skrev. De begränsningar som råder för det äldre beståndet gäller inte för nyproduktion (inte mellan två hyresgäster, utan vid initial hyressättning), hyresskillnaderna mellan nytt och gammalt är inte [bara] att nytt är nyare än gammalt. Argumentet att det inte byggs nytt för att de inte får ta tillräckligt hög hyra på nyproduktion är inte [längre] giltigt.
Jag får nog vara lite tydligare. I nybyggen får du ta ut högre hyra, det stämmer, men de räknar ut den hyra du får ta ut på att dessa lägenheter håller en högre standard och sedan sätter de hyran där den skulle hamna vid jämvikt. (Att de tror att de kan räkna ut priser är i sig absurt, men det är så systemet fungerar).
Det kallas kvalitetshyra har jag för mig, och är en utökning på bruksvärdessystemet vi har.
Du får inte ta ut marknadshyra för nya bostäder, det är fortfarande hårt prisreglerat, bara att de tillåter en högre hyra nu. En högre hyra betyder inte nödvändigtvis marknadshyra. Man kan få en uppfattning om marknadshyran ifrån de som hyr ut i andrahand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Laspeyres
Varför skulle hyreskontrakt rivas upp och omförhandlas bara sådär?
Tror det normala är att det omförhandlas varje år. Tycker det låter som en bra idé att kasta ut alla fackpampar och pensionärer ifrån innerstan. Varför ska de bo precis vid jobben?