2013-12-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag blandar inte in något övernaturligt, jag vill bara komma fram till vad det betyder att vinna på lotto där chansen är extrem liten.

Säg att du skrapar en lott och det visade sig att du vann. Jag kommer fram till dig och berättar att chansen för att du skulle vinna var 1/10^300, blir du inte förvånad över att du vann? Hur förklarar man att du vann, kan man verkligen säga att du råkade ha tur? Innan du svarar på min fråga så kan du jämföra talet 10^300 med dessa siffror för att du ska kunna ha en aning om hur stort talet är:

Antalet sandkorn på jorden: 7,5 x 10^18

Antalet galaxer: 10^12

Antalet stjärnor: 10^22

Antalet partiklar: 10^80 - 10^85

Du svara ju på din egen fråga, det betyder att man har haft en oerhörd tur. Oavsett hur stort talet är så måste någon vinna. Begriper dock inte vart du vill komma eller vad det har med religion att göra.
Citera
2013-12-12, 18:47
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Då man inte kan, och då menar jag inte kan och inte något som extremt jävla multiosannolikt, "vinna" men ändå "vinner".
Hur då menar du att man inte kan vinna men ändå vinna?
Citera
2013-12-12, 18:49
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Brukar du avfärda forskarnas påstående? Har du någonsin gjort det och varför gjorde du det om du har gjort det?

nej, men ser jag en anledning till att det kanske är något som hör hemma i papperskorgen så kan jag granska det och sedan placera det där det hör hemma. Riktigt den möjligheten har man inte med det du påstår vilket var min poäng.
Citera
2013-12-12, 18:52
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Det många andra som har dragit ner byxorna på Richard men han har ingen skam i kroppen.

Min fetning.

Ok, kan du då ge mig 10 väsentliga exempel på brallneddragning då?
Citera
2013-12-12, 18:52
Medlem
guderis avatar
Citat:
Med mirakel menar jag inte något som är religiöst förknippat. Vad jag menar med mirakel är när något sker trots att oddsen är extremt låga. Som tex att någon överlever en flygplanskrasch, eller att en döende patient blir helt plötsligt frisk. Så hade jag definierat mirakel. Ska vi köra på denna definition, eller har du någon annan?

I så fall är det väl upp till var och än att göra sin egen subjektiva klassning om vad man tycker är ett mirakel eller bara ren bonnröta.
Citera
2013-12-12, 18:59
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Hur då menar du att man inte kan vinna men ändå vinna?

Genom (trumvirvel) ett mirakulöst inträffande såklart!

Om du låter mirakel vara något mundant om än osannolikt så kan du ju aldrig urskilja om det var ett mirakel eller bara ett mundant sammanträffande.
Citera
2013-12-12, 19:01
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Du svara ju på din egen fråga, det betyder att man har haft en oerhörd tur. Oavsett hur stort talet är så måste någon vinna. Begriper dock inte vart du vill komma eller vad det har med religion att göra.
Hade du hängt med så hade du förstått vart jag ville komma fram till. Att vinna på en lott där chansen är oändligt liten anser jag vara ett mirakel och inte tur. Att vi vann på livets lott är inte tur, det är mirakel. Håller du med?
Citera
2013-12-12, 19:05
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursäkta men diskussionen skulle inte handla om att jag har bevis för min skapare utan den skulle handla om varför människor ignorerar de indikationer som leder till tanken på en skapare.
Jag tror inte att jag medvetet ignorerar något fenomen som skulle få mig att tro på någon sorts skapare, informera mig gärna. De saker du anger i trådstarten leder till ett cirkelresonemang. Hade inte universum fungerat snarlikt som det gör hade vi inte funnits. Detta hade lett till att det inte hade funnits någon som hade kunnat förundrats över resultatet, vilket i sig gör detta utfall av slumpen (eftersom inte ens de allra mest troende kan påstå att de förstår alla kosmiska fenomen som t.ex. mörk materia) det enda möjliga observerbara (för oss) resultatet till något förunderligt och magiskt för vissa. Hade det inte varit som det är hade vi inte funnits. Detta leder dock inte till att det behövs en skapare. Om du vinner på lotto, tror du då att gud skapade en vinnande lott? Vad tror alla som inte vunnit? Jo, att de hade otur och någon annan hade tur, alltså slumpen. Blotta existensen av universum och därmed oss är förunderlig då den existerar och hade vi inte existerat hade vi ej kunnat förnimma detta.

Då kommer givetvis den självklara motfrågan: men vi finns ju för att någon har skapat oss? Det är ju anledningen till att vi finns i detta universum där allt är så perfekt. Nej, läser man det jag skrev igen så skulle det lika gärna kunna finnas 1000000000000000000000000000000000 olika universum som misslyckats före vårt eget (följande antagandet att universum skulle rämna om omständighet x hade varit omständighet y istället) utan att vi skulle ha någon vetskap om det. Om så vore fallet skulle vi ändå stå och förundras över "hur bra allt fungerar", FÖR ATT VI INTE VET BÄTTRE, vilket är vad all religion och tro på högre makter grundar sig i.
Citera
2013-12-12, 19:10
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Hade du hängt med så hade du förstått vart jag ville komma fram till. Att vinna på en lott där chansen är oändligt liten anser jag vara ett mirakel och inte tur. Att vi vann på livets lott är inte tur, det är mirakel. Håller du med?
Haha, kul att jag använde lotto som exempel utan att ha läst tråden. Det är lika mycket ett mirakel som att spermien som från början är jag och inte någon av alla de andra "hann först". Hade någon annan gjort det så hade jag inte funnits utan någon annan hade funnits som hade kunnat ställa sig samma fråga. Oavsett antal måste ett utfall ske. Det leder till att vi förvånas över hur små oddsen var att just detta skulle hända. Richard Dawkins exemplifierar det bra i en bok där han jämför det med fyra personer som får 13 kort var. Hade alla fått varsin hand med 13 kort i samma färg hade de uppfattat det som extremt osannolikt eller rentav mirakulöst.

MEN SANNOLIKHETEN ATT DE SKULLE FÅTT VILKEN ANNAN HAND SOM HELST ÄR PRECIS LIKA LITEN!
Citera
2013-12-12, 19:19
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
nej, men ser jag en anledning till att det kanske är något som hör hemma i papperskorgen så kan jag granska det och sedan placera det där det hör hemma. Riktigt den möjligheten har man inte med det du påstår vilket var min poäng.

Hur ska du kunna se den anledningen då? Har du ens försökt att se anledningar till varför de vissa forskare kommer med är nonsens?

Vadå har inte den möjligheten. Alla har möjlighet att förneka Gud och förkasta alla religioner. Du är ju ett gott bevis på detta ju. Du har ju använt dig av den möjligheten och förkastat allt som har med religion att göra.
Citera
2013-12-12, 19:22
Medlem
Citat:

Nej genom att kalla det för mirakel så insinuerar du att det är något övernaturligt samt oförklarligt inblandat, vilket är helt onödigt.
Citera
2013-12-12, 19:25
Medlem
Citat:
Hur ska du kunna se den anledningen då? Har du ens försökt att se anledningar till varför de vissa forskare kommer med är nonsens?

Vadå har inte den möjligheten. Alla har möjlighet att förneka Gud och förkasta alla religioner. Du är ju ett gott bevis på detta ju. Du har ju använt dig av den möjligheten och förkastat allt som har med religion att göra.

Nu har du vid ett flertal tillfällen upprepat att forskare fuskar och "kommer med nonsens". Vänligen belägg dina påstående som tydliggör att det är någotsånär vanligt förekommande, samt att alla dessa forskar inte avslöjas av det nuvarande systemet vi har för granskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in