Citat:
Ursprungligen postat av
Alibabasson
Ursäkta men diskussionen skulle inte handla om att jag har bevis för min skapare utan den skulle handla om varför människor ignorerar de indikationer som leder till tanken på en skapare.
Jag tror inte att jag medvetet ignorerar något fenomen som skulle få mig att tro på någon sorts skapare, informera mig gärna. De saker du anger i trådstarten leder till ett cirkelresonemang. Hade inte universum fungerat snarlikt som det gör hade vi inte funnits. Detta hade lett till att det inte hade funnits någon som hade kunnat förundrats över resultatet, vilket i sig gör detta utfall av slumpen (eftersom inte ens de allra mest troende kan påstå att de förstår alla kosmiska fenomen som t.ex. mörk materia) det enda möjliga observerbara (för oss) resultatet till något förunderligt och magiskt för vissa. Hade det inte varit som det är hade vi inte funnits. Detta leder dock inte till att det behövs en skapare. Om du vinner på lotto, tror du då att gud skapade en vinnande lott? Vad tror alla som inte vunnit? Jo, att de hade otur och någon annan hade tur, alltså slumpen. Blotta existensen av universum och därmed oss är förunderlig då den existerar och hade vi inte existerat hade vi ej kunnat förnimma detta.
Då kommer givetvis den självklara motfrågan: men vi finns ju för att någon har skapat oss? Det är ju anledningen till att vi finns i detta universum där allt är så perfekt. Nej, läser man det jag skrev igen så skulle det lika gärna kunna finnas 1000000000000000000000000000000000 olika universum som misslyckats före vårt eget (följande antagandet att universum skulle rämna om omständighet x hade varit omständighet y istället) utan att vi skulle ha någon vetskap om det. Om så vore fallet skulle vi ändå stå och förundras över "hur bra allt fungerar", FÖR ATT VI INTE VET BÄTTRE, vilket är vad all religion och tro på högre makter grundar sig i.