Citat:
Ursprungligen postat av
slemmigsnigel
Det går inte att överleva i Sverige utan tak över huvudet så det är ju självklart att alla levande människor i Sverige har tak över huvudet i någon form.
Hur svårt kan det vara att jämföra antalet lediga och nyproducerade bostäder år 2013 med befolkningsökningen år 2013?
Ja vad som är bostadsbrist är ju i så fall en tolkningsfråga, men vad som är klart är ju i alla fall att det på intet sätt är värre i Sverig än i andra länder. Snarare tvärt om. Vi har också jämfört med andra länder högt ställda krav på att varenda artonåring ska ha en egen lägenhet att bo i. Tydligen tycker föräldrar här i landet att "nån annan" ska ta hand om deras avkommor.. Som lök på laxen slår vi också värdsrekord i antal singelhushåll i Sverige. Det är ju ingenting som gör efterfrågan på boende mindre kännbar.
Det är dock inte sammhälsekonomiskt lönsamt att se till att bortskämda svenska familjer ska slippa ta hand om sina barn den dag de blivit myndiga. Det kanske är bättre ur ett makroekonomskt perspektiv att de ungdomar som inte kan försörja sig i tillräcklig utsträckning får övernatta i sina pojk eller flickrum tills de är 27-28 år gamla.
Förstå mig rätt! Jag har ingenting emot att en 18 åring bor själv och lär sig ta ansvar, men jag vill inte betala för det via skattsedeln.
Sen att resurser, kapital och ägande här i det socialde(m)okratiska Sverige är minst lika orättvist fördelade är en annan femma..