Citat:
Ursprungligen postat av
nolifer
Man behöver göra om hela systemet från grunden.
Bort med subventionerade hyreslägenheter, bort med all byråkrati som försvårar/förhindrar byggande och uthyrande av bostäder/lokaler.
Invandrare får bo i baracker tills dom har jobb och kan betala för sin egen bostad.
Men eftersom detta aldrig kommer ske så får staten helt enkelt börja bygga en jävla massa billiga lägenheter så att folk har någonstans att bo.
Nu vet vi att det heller aldrig kommer att ske eftersom det skulle få befintliga bostadsrätter att dala till sin rätta prisnivå och folk skulle bli sittande med miljonlån på sina gamla slitna 50-talslägenheter.
Vi bor i Sverige, ett "rikt" land som dessutom är ett av världens mest glesbefolkade länder och ändå så har många ingen "egen" bostad. Hade det handlat om ett fattigt och tätbefolkat land hade jag förstått problemet.....nu när vi inte är det så fattar jag inte....
Kanske någon kan förklara

Absolut rätt satt, som invandrare håller jag med dig.
Alla mina vänner, kompisar och bekante jobbar och har faktiskt möjlighet att betala för sina boende om de blev erbjudna någon. Nästan alla hyresrätter ( i alla fall i Tensta- Rinkeby där jag bor) är upptagna av flyktingar och de anda bara hyr av dem.
Vi är beredda att betala precis som de 20-30 000 svenskar som kom till Sthlm för att JOBBA.
Varför kan man inte flytta på långvariga bidragstagare till glessbydnad där finns billigare lägenheter och ge boende till de som jobbar oavsett nationalitet och ras?