Citat:
Ursprungligen postat av
RisingSun
Hmm.. var det där seriöst sagt?
Näe, du kan inte mena allvar. Om en person anstränger sig och jobbar på, ska han ändå inte få ha mer tillgångar än en slacker som varvar bidragsliv med okvalificerade skitjobb?
Är ditt hat mot klyftor förresten lika stort när det kommer till annat än ekonomi?
Är det verkligen okej att det finns riktigt snygga människor? Vore det inte på sin plats att man demolerade deras utseenden lite så att det blev mer jämlikt samtidigt som man erbjöd gratis plastikkirurgi till de mer fula?
Förresten, en sak till. Du är väl en sån där jeppe som vill ha fortsatt generös invandring? Varifrån ska du få fram dina 100 miljarder då egentligen?
En summa som för övrigt inte räcker till mer än 100 - 200 000 lägenheter.
Om ens det.
Just ja... Var det inte runt 100 000 invandrare som kom förra året?
Blir inte så många lediga lägenheter kvar till alla oss som redan är här.

Bidrag och slackerliv, du får det att låta som att folk som är arbetlösa inte vill ha jobb eller inte gör tillräckligt för att få jobb. Idag kan du ha civilingenjörs utbildning utan att få ett kvalificerat jobb, kan du få ett jobb så är det nästintill omöjligt att skaffa en lägenhet i Stockholm, på nyheterna visade dem en lägenhet på gärdet i Stockholm, en 3a med utropspris på 5 miljoner. Det är ju ett jävla skämt, lönerna hänger inte med priserna på bostäderna. Alla tyckte det var helt sjukt. Vi är inne i en bubbla som spricker vilken dag som helst.
Nej jag tycker inte vi ska ta in fler invandrare, jag har helt motsatt åsikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jaha du betalar då förstår jag? Det finns för det första ingen politisk vilja att bygga mer i innerstaden, så det får du nog sluta drömma om.
För det andra ser jag gärna att det byggs fler hyresrätter. Men för att någon ska vara intresserad av att äga och förvalta sådana hus så krävs det marknadshyror.
Och för det tredje så har mitt tänk inte med klyftor att göra. Det blir bättre för alla bostadslösa om hyrorna är mer marknadsmässiga.
Du har rätt i att jag inte vill att alla ska ha lika mycket. Ska man bo flott och på ett bra läge, så får man betala vad det kostar.
Den här regeringen kommer inte få makten en mandatperiod till och det är förståeligt när det bara är massa problem i samhället. När det gäller bostadsmarknaden så är det hyresrätter som måste börja byggas. Äga och förvalta fastigheterna kan staten göra. Det håller nte många år till det här vilket jag tror du är medveten om själv också.
Det går inte att lita på den privata sektorn längre, de nprivata sektorn gör ingenting för välgörenhet utan allt handlar om profit och att tjäna pengar, därför går det inte att gå och vänta på att privata fastighetsbolag ska bygga bostäder, för det kommer inte hända annat än när det finns ett antal rika individer som kan ösa upp alla pengar som bostaden kostar, förövrigt pengar som är stöld från övriga medborgare i samhället.
Ungdomarna och många anda med för del delen känner en stor frustration över att regeringen inte gör något, när ska ungdomarna kunna flytta hemifrån och skapa sig riktigt familjeliv? Det säger sig självt att det inte är hållbart att ungdomar bor hemma när de börjar närma sig 30, samtidigt som asylsökande har första tjing på lägenheter när de kommer hit.
Regeringen måste inse problemet. Problemet är enkelt att lokalisera. Privata aktörer vill inte bygga men bostadsbristen blir mer och mer markant så nån måste ta tag i problemet. Gör inte privata aktörer det så måste staten göra det, svårare än så är det inte. Det här är inte en diskussion huruvida man måste bygga fler bostäder eller inte, det är en diskussion om när staten ska gå in och göra det.
Sen är det också problematiskt att alla som är över 50 och köpte bostäder när marknaden var bra och det fanns jobb sitter i en jävla guldsits. De har sina feta våningar eller fina villor i förorterna, men ungdomarna går ut gymnasiet och kan inte ens få ett jobb, får de ett donken jobb så accepteras inte ens lönen för att låna pengar från en bank, att hyra lägenhet är ju totalt uteslutet med löner på 12-13 tkr efter skatt, speciellt svårt är det när det knappt går att hitta lägenheter.