2013-12-12, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Ok. inte vid samma tillfälle alltså.
Jag kan förstå ditt resonemang och har full förståelse för den "ilska" som finns hur denna utrednings sköttes i stor sett genomgående. Dock så finns det ändå en hel del väldigt besvärande omständigheter för M.S som han som sagt försökt att tiga bort. men om vi nu för argumentationens skulle säger att det var M som vittnet såg i bilen, vad skulle det innebära?

För argumentationens skull så vore det bra om du belade det fetade.

Det sägs ideligen i tråden att FS ljuger och inte svarar på frågor. I parti & minut.
Men det är helt egna uppfattningar.

Ett förtydligande vore på sin plats från nya skribenter.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-12-12 kl. 09:06.
Citera
2013-12-12, 09:52
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Hårstråna hittades: "från filt", "undre madrassöverdel", "insida presenning B1" (2 st.) samt "från presenning" (se nedanstående länk).

http://www.bild.me/bild.php?file=6810909filt.jpg

SKL har sagt att de inte var lämpade för DNA-analys med SKL´s STANDARDmetodik.
Varför man inte använde annan metodik framgår inte.

Göta Hovrätt kan komma att anse att man i så fall borde ha skickat fyndet till England för analys.

Standard betyder inte att den skulle vara vanlig eller av mer ringa kvalitet utan att metoden är standardiserad och ackrediterad.
http://www.skl.polisen.se/tjanster/standardforfaranden-och-metoder/
http://www.skl.polisen.se/tjanster/standardforfaranden-och-metoder/Biologienheten/

Men oj...är det inte den "oduglige" WD:
http://kriminalteknik.nu/nytt-pa-dna-omradet/
Citera
2013-12-12, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej jag menade såhär: Du skrev, med andra ord, att FS kunde gått igång på våld. Jag menade att M dokumenterat faktiskt gjorde det. Inte så att det hade med brottet att göra, men det kan man ju inte veta.

Jag skulle så gärna vilja ha en sammanställning. Eller två kanske. En med vad som talar till FS fördel och förklaringar till det. Samt en med vad som talar till FS nackdel och förklaringar till det. Då kunde man sätta sig ner och fundera över båda tankesätten och jämföra lite. Skulle vara intressant tycker jag iaf.
En sådan (seriös) sammanställning har jag sökt efter sen trådstart men verkar inte bli någon.
Hade velat se det ovanifrån så att säga, men absolut inget som talar till MTGMs fördel har jag hittat, bara dravel om mobilmaster, att blodpölen kunde kommit från en mindre skada, att polisen är inkompetent, att åklagaren är inkompetent och nu har man hängt upp sig på en gammal mobil som inte en människa verkar ha använt mer än då P som kanske inte fått nya numret och mamma som desperat provar alla gamla nummer när hon inte fått tag på M.
Det var även tiden då L såg kalsongmannen. Man har menat att det inte går ihop,
men gör ju det nu med förhören jag läst iaf.
Att han var där på rastplatsen betydligt senare än vad han trodde själv enligt ett vittne.

Kom med riktiga fakta som talar för F, hittills noll.
Finns bara en hel massa av sådant som talar för att F är GM!

Edit:
Jag menade rent hypotetiskt att mannen (som tidigare våldfört sig på kvinnor) skulle ha kunnat få stånd i en sådan situation, det är inte omöjligt. Inte heller belagt på något vis.
Citera
2013-12-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur vet du det?

Bara att mobilen fanns är positivt. Det visar att Marina hade outredda kontakter, många fler än vad försvaret hävdat dittills. Jag återgav häromdagen ett ljudklipp där åklagaren säger att mobilkontakter är utredda. Det var lögn.
Nu ljuger du, hur vet du att man inte kollat kontakterna?
Hur vet du att man inte kollat mobiltrafiken?
Tror du allt som händer i en utredning skrivs in i den FUP som blir offentlig?
Citera
2013-12-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ja, men hennes mamma som även lämnade numret till polisen. Polisen sket sedan i att ta ut samtalslistor från operatören.

Ett vittne såg ju en kvinna som liknade M som ringde från bilen. Åklagaren har då hävdat att det inte kan ha varit M eftersom inga samtal finns reggade vid tidpunkten. Men numret som hennes mamma ringde bl a är inte kontrollerat.

Och nej. Det var inte samma förmiddag.
Det var ju uppenbart F som körde och OM han ringde från den dammiga telefonen förstår jag inte hur det skulle bevisa att han inte mördat Marina?
Citera
2013-12-12, 10:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Varför skulle inte det vara vettigt att resonera kring? Ponera att M hade tagit hem en dejt och ville imponera på denne genom att visa upp morfars gamla pistol. Ingen av dem vet att det är en kula i loppet. Så leker man med den, kanske ett sexuellt rollspel, riktar den mot varandra och rätt vad det är så går ett skott av.

Dejten får stora skälvan och börjar städa. Kanske har han en terränggående Landrover och drar in kroppen i den efter att ha städat. Ms bil kan ju ha stått på pendelparkeringen hela tiden, ifall det var där de möttes.
Tycker du verkligen att det är vettigt att resonera kring någon längre stund?

Hur ser det ut med statistiken för övrigt? Har du koll på den?
När det mördas kvinnor - vilka brukar det då vara som är gärningsmännen?
Om man har levt i en relation, var brukar man då hitta mördaren någonstans?

Här har du tre riktiga jävla kräk som dödat sina damer. Grävt ner, gömt och försökt
smita undan sina gärningar.

Mordet på Marie Samuelsson i Äppelbo: http://www.expressen.se/nyheter/mordarens-bekannelse/

Mordet på Carina Olsson i Örnsköldsvik: http://www.svenskamord.se/index.php?topic=280.msg51327#msg51327

Smedbymördaren:
Citat:
Det var i mars 1999 som den då 37-årige mannen och hans sambo började bråka i villan i Smedby i Norrköping. Kvinnan misshandlades, tappade barnet i det vattenfyllda badkaret och sköts sedan i huvudet med ett avsågat hagelgevär.

Efterlystes som försvunna
I domen beskrivs mordet som "en ren avrättning". Efteråt grävde mannen ner kropparna i sommarstugans trädgård, samtidigt som han gick ut i lokalpressen och efterlyste sin försvunna flickvän och dotter.
Såväl polisen som släktingar, vänner och journalister trodde först på hans ihopdiktade historia om att sambon försvunnit i samband med en resa till Finland.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/smedbymordaren-kan-ga-fri-om-tre-ar

Sista fallet har ju tilldragit sig särskilt stor uppmärksamhet inte minst på det här forumet.

Ser du likheterna förresten med FS och hans story? Han försökte sig också på med att sambon
gett sig iväg på en resa...

Tvivlar inte en sekund på att FS är körd. Han har inte en chans att klara sig undan längre.
Rena straffsparken för åklagaren...
Citera
2013-12-12, 10:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tycker du verkligen att det är vettigt att resonera kring någon längre stund?

Hur ser det ut med statistiken för övrigt? Har du koll på den?
När det mördas kvinnor - vilka brukar det då vara som är gärningsmännen?
Om man har levt i en relation, var brukar man då hitta mördaren någonstans?

Här har du tre riktiga jävla kräk som dödat sina damer. Grävt ner, gömt och försökt
smita undan sina gärningar.

Mordet på Marie Samuelsson i Äppelbo: http://www.expressen.se/nyheter/mordarens-bekannelse/

Mordet på Carina Olsson i Örnsköldsvik: http://www.svenskamord.se/index.php?topic=280.msg51327#msg51327

Smedbymördaren:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/smedbymordaren-kan-ga-fri-om-tre-ar

Sista fallet har ju tilldragit sig särskilt stor uppmärksamhet inte minst på det här forumet.

Ser du likheterna förresten med FS och hans story? Han försökte sig också på med att sambon
gett sig iväg på en resa...

Tvivlar inte en sekund på att FS är körd. Han har inte en chans att klara sig undan längre.
Rena straffsparken för åklagaren...

Jodå, jag vet att statistiken visar att det oftast är någon närstående. Hurså? För nu har det ju inte gått att knyta brottet till FS. Då får man ju lyfta blicken, eller hur? Det är ju där det har brustit för polisen - de hade en "magkänsla" och stödde sig möjligen på statistik. Men så var det här ett fall som inte var som det brukar vara och då blev det alldeles för svårt för de här lirarna.

Och jag vet även vad statistiken säger när det ligger vapen och dräller hos folk som inte ska ha dem. Typ som i USA. Då är det inte dråp/mord som folk dör av utan det är olyckshändelser och självmord.
Citera
2013-12-12, 11:15
Medlem
Pastakryddas avatar
[quote=Otherland162|46550558]En sådan (seriös) sammanställning har jag sökt efter sen trådstart men verkar inte bli någon.
Hade velat se det ovanifrån så att säga, men absolut inget som talar till MTGMs fördel har jag hittat, bara dravel om mobilmaster, att blodpölen kunde kommit från en mindre skada, att polisen är inkompetent, att åklagaren är inkompetent och nu har man hängt upp sig på en gammal mobil som inte en människa verkar ha använt mer än då P som kanske inte fått nya numret och mamma som desperat provar alla gamla nummer när hon inte fått tag på M.
Det var även tiden då L såg kalsongmannen. Man har menat att det inte går ihop,
men gör ju det nu med förhören jag läst iaf.
Att han var där på rastplatsen betydligt senare än vad han trodde själv enligt ett vittne.

Kom med riktiga fakta som talar för F, hittills noll.
Finns bara en hel massa av sådant som talar för att F är GM!

Edit:
Jag menade rent hypotetiskt att mannen (som tidigare våldfört sig på kvinnor) skulle ha kunnat få stånd i en sådan situation, det är inte omöjligt. Inte heller belagt på något vis.[/QUOTE

Problemet eller vad jag nu ska säga, för dessa utredare är ju att det inte gått att binda FS till brottet. Nu fanns inte kroppen då men dessa tabbar fanns med. Och det talar ju för FS fördel även om han är skyldig, då detta låg åklagaren i fatet. Det räckte inte helt enkelt. Kanske är det annorlunda nu, men då vill det till ett ess i rockärmen tror jag. För på kroppen har man inte kunnat hitta något och hårstråna är inte undersökta. Det kommer inte räcka med att säga att man hittat hårstrån för att fälla FS.

Mamma L ringde till numret som är gammalt men nu minns jag inte om det gick signaler eller om det gick till en röstbrevlåda? Hur som haver så möttes hon inte av meddelandet "numret har ingen abonnent" så numret var aktivt som jag förstått det? Det i sin tur innebär ju att det ännu användes som "smygtelefon" som P säger att telefonen är åtminstone fram till 2010 och det var ju det år Marina "försvann".

Det riktiga fakta som varit till fördel för FS hittills är ju bristen på bevis mot honom. Det beror på utredningen om man tror på hans skuld. Det beror på att det inte finns några bevis om man tror på hans oskuld.

Vi hoppas väl få klarhet i detta snart.
Citera
2013-12-12, 11:47
Medlem
Har det kommit några specifika datum/agenda ännu för rättegången?
Jag hade tänkt att ta mig dit några av dessa dagar.
Citera
2013-12-12, 11:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jodå, jag vet att statistiken visar att det oftast är någon närstående. Hurså? För nu har det ju inte gått att knyta brottet till FS. Då får man ju lyfta blicken, eller hur? Det är ju där det har brustit för polisen - de hade en "magkänsla" och stödde sig möjligen på statistik. Men så var det här ett fall som inte var som det brukar vara och då blev det alldeles för svårt för de här lirarna.

Och jag vet även vad statistiken säger när det ligger vapen och dräller hos folk som inte ska ha dem. Typ som i USA. Då är det inte dråp/mord som folk dör av utan det är olyckshändelser och självmord.
Varför ska man lyfta blicken när man har rätt gubbe direkt?
Magkänslan var helt korrekt från första stund.
Nu tabbade man sig visserligen otroligt mycket med missar av blodbesudlingar och kulhål
men trots det så ska det ros i hamn nu framöver, lita på det.

Du och andra här var så bergsäkra på att resningen inte skulle beviljas men vad hände?
Kan det tänkas att ni får fel nu också och FS fälls?

Man väger samman alla omständigheter som omger fallet och det utkristalliserar sig
bara möjligheten av att en enda man kan ha begått illgärningen och det är han som
segade nere källarutrymmet med sina jävla hjärncellsdödande jointar. GW Persson håller med.

Ett indiciemål som ska hålla tätt. I´m sure of that. Kroppsfyndets betydelse kan inte nog
poängteras.

Att släppa fokus på det pårökta avskummet här med sin dokumenterade våldshistorik
och inbilla sig att någon random dejt ute i stora världen skulle ha utfört detta bestialiska
mord och vidtagit alla åtgärder som följde, blir inte mer trovärdigt än att påstå att
jorden går under i eftermiddag klockan 16.40.

Angående statistiken du nämner så är det ju det släpphänta förhållningssättet i staterna
till vapeninnehav som har borgat för alla dessa mängder med skolskjutningar och
att det är mord i parti och minut på gatorna över det stora landet i väst.
Tillgången till vapen som den ter sig resulterar i avsevärt flera mord och dråp än
några olyckshändelser och självmord.
Har du en annan uppgift om den saken så varsågod och belägg med tillförlitlig källhänvisning, tack..
Citera
2013-12-12, 13:07
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Har någon varit och bättrat på granverket? När såg du det?

Det var någon här som var med på söket som sa det men läste just åklagarens inlaga att de var granarna var döda. Så vi kan lämna den frågan.
Citera
2013-12-12, 13:11
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Var framgår det att laboratoriet i England skulle vara bättre ägnade att analysera hårstrån? Så var det vid Anna-Lindh-mordutredningen då FSS i Birmingham kopplades in, men nu anses SKL som ett av de bästa i Europa.
(Jag vet att det inte är du Titiana som tagit upp frågan, men flera har tagit för givet att man är bättre på DNA i England.)

Och om du läst lite noggrannare så är det precis det jag säger att England inte alls nödvändigtvis är bättre på analyserna än vad vi är i Sverige. Fast det finns väl andra lab i världen som man skulle kunna anlita men som sagt håret kommer troligtvis från F.S och deras närvaro i paketet kan ju bortförklaras med det som han påstod att de hade haft sex i sängen dagen före.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in