2013-12-12, 00:52
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Precis min fundering. Om nu hon bara var på lite äventyr så skulle hon väl skickat ett svar?

Då kan man ju fundera ett steg längre då. Varför svarade inte FS på SMSet istället? Enligt er så svarade han systern med ett falskt meddelande? Varför inte till JE också?

Ni har ju dessutom hävdat att M försökte dölja kontakter för FS. Då undrar jag - hur fixade FS knapplåset till mobilen när han skulle skicka dessa falska SMS till systern och bilregistret mm?
Citera
2013-12-12, 01:00
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Då kan man ju fundera ett steg längre då. Varför svarade inte FS på SMSet istället? Enligt er så svarade han systern med ett falskt meddelande? Varför inte till JE också?

Ni har ju dessutom hävdat att M försökte dölja kontakter för FS. Då undrar jag - hur fixade FS knapplåset till mobilen när han skulle skicka dessa falska SMS till systern och bilregistret mm?

Om jag nu inte har missuppfattar tiderna så kom väl detta mess om inställd dejt efter systerns och bilförfrågningen? Då är väl den enklaste förklaringen att mobilen låg i sjön redan vid det laget.

Kan kan inte uttala mig om att dölja kontakter men i kan i vart fall ha en åsikt om gamla mobiler. Jag skulle kanske inte fästa så stor vikt i kontakter i en gammal mobil som ligger urladdad i en låda, själv har jag minst tre
EDIT: hur vet du att det var knapplås på mobilen?
Senast redigerad av Titiana 2013-12-12 kl. 01:03.
Citera
2013-12-12, 01:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Om jag nu inte har missuppfattar tiderna så kom väl detta mess om inställd dejt efter systerns och bilförfrågningen? Då är väl den enklaste förklaringen att mobilen låg i sjön redan vid det laget.

Kan kan inte uttala mig om att dölja kontakter men i kan i vart fall ha en åsikt om gamla mobiler. Jag skulle kanske inte fästa så stor vikt i kontakter i en gammal mobil som ligger urladdad i en låda, själv har jag minst tre
EDIT: hur vet du att det var knapplås på mobilen?

Ett meddelande skickades förmiddagen därpå. Nej, jag vet inte om knapplåset var aktiverat, men det hävdas ju att M inte ville att FS skulle snoka i hennes kontaktnät. Så varför inte knapplås med kod?

Nu är det ju numret som är mest intressant och inte en gammal skräpmobil. Men visst, där fanns hundratals kontakter som ju därmed visste om numret. Dessutom fanns en kartong till en nyare mobiltelefon. Glöm inte att folk har ringt henne på numret t o m efter att hon försvann.
Citera
2013-12-12, 01:14
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Till tomtarna på tråden. De ljusbruna hårstrån som upphittats..solblekta kanske? Det är ju inte alltför osannolikt att en mörkhårig person efter sommaren de facto har ett antal nyanser i sitt hår men nu verkar ju dessa inte vara testade och andra sidan kan de ju om de är F.S bortförklaras med att han befunnit sig i hennes säng.
Tror du att det är anledningen till att de inte testades?
Citera
2013-12-12, 01:20
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Tror du att det är anledningen till att de inte testades?

Jag tror inte så mycket alls. Kanske bedömde man att det lilla DNA- i de rötter som fanns inte räcker för testning. tänkte bara på att det var så mycket inlägg kring dessa olikfärgade hårstrån..kan mycket väl bara härstamma från en enda person.
Citera
2013-12-12, 01:26
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ett meddelande skickades förmiddagen därpå. Nej, jag vet inte om knapplåset var aktiverat, men det hävdas ju att M inte ville att FS skulle snoka i hennes kontaktnät. Så varför inte knapplås med kod?

Nu är det ju numret som är mest intressant och inte en gammal skräpmobil. Men visst, där fanns hundratals kontakter som ju därmed visste om numret. Dessutom fanns en kartong till en nyare mobiltelefon. Glöm inte att folk har ringt henne på numret t o m efter att hon försvann.

vilken förmiddag därpå? från vad? jag har för mig att alla dessa mess skickades/mottogs samma förmiddag, dvs förmiddagen efter den förmodade mordtidpunkten.

Det fetade: Så du vill få mig att börja argumentera för något som hävdas av andra och spinner vidare själv på detta och fabulerar själv.
Att folk har ringt till henne tom efter hon försvann är nog inte så konstigt. Det kan vara vad som helst, försäljare, folk som vill anlita henne, etc. Inte alla har så god koll på någon som de kanske anlitat en gång, vad hon hette osv och för övrigt så verkar ju en hel del av hennes fotosidor/hemsidor finnas kvar så..
Citera
2013-12-12, 01:30
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Jag tror inte så mycket alls. Kanske bedömde man att det lilla DNA- i de rötter som fanns inte räcker för testning. tänkte bara på att det var så mycket inlägg kring dessa olikfärgade hårstrån..kan mycket väl bara härstamma från en enda person.
Nej, det går att utläsa, om man vill.
Citat:
- Hår bryts ner långsamt och kan hittas intakt flera år efter att en person har begravts.

- Hår kan innehålla DNA. Hårsäcken (roten) består av vanliga celler som kan analyseras för kärn-DNA och själva strået kan analyseras för mitokondrie-DNA (vilket dock är mer komplicerat).

- Hår växer långsamt och kan därför analyseras för att ge svar på frågor angående personens vanor. Mat, droger och gift lämnar exempelvis spår i håret.
Citera
2013-12-12, 01:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
vilken förmiddag därpå? från vad? jag har för mig att alla dessa mess skickades/mottogs samma förmiddag, dvs förmiddagen efter den förmodade mordtidpunkten.

Det fetade: Så du vill få mig att börja argumentera för något som hävdas av andra och spinner vidare själv på detta och fabulerar själv.
Att folk har ringt till henne tom efter hon försvann är nog inte så konstigt. Det kan vara vad som helst, försäljare, folk som vill anlita henne, etc. Inte alla har så god koll på någon som de kanske anlitat en gång, vad hon hette osv och för övrigt så verkar ju en hel del av hennes fotosidor/hemsidor finnas kvar så..

Ja, men hennes mamma som även lämnade numret till polisen. Polisen sket sedan i att ta ut samtalslistor från operatören.

Ett vittne såg ju en kvinna som liknade M som ringde från bilen. Åklagaren har då hävdat att det inte kan ha varit M eftersom inga samtal finns reggade vid tidpunkten. Men numret som hennes mamma ringde bl a är inte kontrollerat.

Och nej. Det var inte samma förmiddag.
Citera
2013-12-12, 01:45
Medlem
Titianas avatar
Citat:

om man vill? Jag kan inte uttala mig om varför dessa stån inte är testade som sagt. Var kommer detta citat ifrån om jag får fråga.

EDIT; om man testar dessa hårstrån och de alla kommer från F.S då kanske vi kan utesluta andra gm i vart fall de med hår
Senast redigerad av Titiana 2013-12-12 kl. 01:55.
Citera
2013-12-12, 01:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Före det fanns DNA-tester så tittade man på hårstråets struktur istället.
Citera
2013-12-12, 01:53
Medlem
Citat:

Ordet kan används flitigt och har många betydelser.
I detta fall kan man tydligen inte alltid finna dna.

Barn kan lära sej gå.
Lama barn kan lära sej gå.
Men betyder det att alla kan ?

Kanske ett dåligt exempel, men du förstår nog.
Citera
2013-12-12, 01:53
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ja, men hennes mamma som även lämnade numret till polisen. Polisen sket sedan i att ta ut samtalslistor från operatören.

Ett vittne såg ju en kvinna som liknade M som ringde från bilen. Åklagaren har då hävdat att det inte kan ha varit M eftersom inga samtal finns reggade vid tidpunkten. Men numret som hennes mamma ringde bl a är inte kontrollerat.

Och nej. Det var inte samma förmiddag.

Ok. inte vid samma tillfälle alltså.
Jag kan förstå ditt resonemang och har full förståelse för den "ilska" som finns hur denna utrednings sköttes i stor sett genomgående. Dock så finns det ändå en hel del väldigt besvärande omständigheter för M.S som han som sagt försökt att tiga bort. men om vi nu för argumentationens skulle säger att det var M som vittnet såg i bilen, vad skulle det innebära?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in