2013-12-12, 02:51
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Och återigen är du inne på att det inte kan hittas.

Jag visar på att man kan finna DNA om man begär en sådan analys.
Antingen kärn-DNA som är fallet i tre av de funna hårstråna (de med hårsäckar), eller mitokondrie-DNA (de som saknar hårsäckar).

Båda dessa analyser kan SKL utföra, man behöver inte skicka till England etc. som vissa vill påskina.
Men om nu SKL inte anser sig kunna göra en DNA-analys, borde man ha skickat stråna till England lik förbannat.

Det har man inte gjort.
Varför?, frågar snart Hovrätten.

Hårstråna hittades väl på kroppen dvs paketet? och vi får väl se vad som gjorts och inte gjorts i januari. HR kunde väl inte pröva det då....då de inte hade kroppen.
Citera
2013-12-12, 02:53
Medlem
Citat:
Och återigen är du inne på att det inte kan hittas.

Jag visar på att man kan finna DNA om man begär en sådan analys.
Antingen kärn-DNA som är fallet i tre av de funna hårstråna (de med hårsäckar), eller mitokondrie-DNA (de som saknar hårsäckar).

Båda dessa analyser kan SKL utföra, man behöver inte skicka till England etc. som vissa vill påskina.
Men om nu SKL inte anser sig kunna göra en DNA-analys, borde man ha skickat stråna till England lik förbannat.

Det har man inte gjort.
Varför?, frågar snart Hovrätten.

Japp man kan finna.....beroende på strånas skick
Är så pass duktig på dna analys så att du vet att dessa strån duger för dna analys ?
Senast redigerad av zebop 2013-12-12 kl. 02:55.
Citera
2013-12-12, 03:08
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Hårstråna hittades väl på kroppen dvs paketet? och vi får väl se vad som gjorts och inte gjorts i januari. HR kunde väl inte pröva det då....då de inte hade kroppen.
Hårstråna hittades: "från filt", "undre madrassöverdel", "insida presenning B1" (2 st.) samt "från presenning" (se nedanstående länk).

http://www.bild.me/bild.php?file=6810909filt.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Japp man kan finna.....beroende på strånas skick
Är så pass duktig på dna analys så att du vet att dessa strån duger för dna analys ?
SKL har sagt att de inte var lämpade för DNA-analys med SKL´s STANDARDmetodik.
Varför man inte använde annan metodik framgår inte.

Göta Hovrätt kan komma att anse att man i så fall borde ha skickat fyndet till England för analys.
Citera
2013-12-12, 03:18
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Hårstråna hittades: "från filt", "undre madrassöverdel", "insida presenning B1" (2 st.) samt "från presenning" (se nedanstående länk).

http://www.bild.me/bild.php?file=6810909filt.jpg

SKL har sagt att de inte var lämpade för DNA-analys med SKL´s STANDARDmetodik.
Varför man inte använde annan metodik framgår inte.

Göta Hovrätt kan komma att anse att man i så fall borde ha skickat fyndet till England för analys.

Varför frågar du mig om varför stråna inte analyserades, du visste ju svaret. De lämpar sig inte för en analys står det ju. Skicka till England...är inte nödvändigt att de heller kan fixa det.
Citera
2013-12-12, 03:34
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Varför frågar du mig om varför stråna inte analyserades, du visste ju svaret. De lämpar sig inte för en analys står det ju. Skicka till England...är inte nödvändigt att de heller kan fixa det.
Då kommer Göta Hovrätt följdaktligen att finna att de viktigaste bevisen för att fastslå rätt gärningman inte är utredda.
Märk väl att "fyndet" är större delen av den nya bevisningen som åberopades i resningsansökan.

Då kvarstår de indicier och teorier som Kvarnström försökte med två gånger.
Tror du det går bättre en tredje gång?
Citera
2013-12-12, 03:58
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Då kommer Göta Hovrätt följdaktligen att finna att de viktigaste bevisen för att fastslå rätt gärningman inte är utredda.
Märk väl att "fyndet" är större delen av den nya bevisningen som åberopades i resningsansökan.

Då kvarstår de indicier och teorier som Kvarnström försökte med två gånger.
Tror du det går bättre en tredje gång?

Ja, det hoppas jag, då jag förövrigt inte kan se hur någon annan rimligtvis skulle kunna ha mördat henne. Jag hoppas att de har något mer, i vart fall en bättre åklagare
De får ju titta på gammal samt ny bevisning. Har åklagaren förresten lämnat in något mer? han måste väl delge motparten det mesta i vart fall?
Citera
2013-12-12, 04:21
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ja, det hoppas jag, då jag förövrigt inte kan se hur någon annan rimligtvis skulle kunna ha mördat henne. Jag hoppas att de har något mer, i vart fall en bättre åklagare
De får ju titta på gammal samt ny bevisning. Har åklagaren förresten lämnat in något mer? han måste väl delge motparten det mesta i vart fall?
Ja, de använder sig i huvudsak av gammal bevisning.
Någon ny som stärker åtalet direkt, har man inte funnit.
Man kommer påvisa det faktum att kroppen är hittad och att hon blivit dödad.
Man fann inga spår av FS på fyndet eller kring fyndplatsen.
Citera
2013-12-12, 04:50
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ja, de använder sig i huvudsak av gammal bevisning.
Någon ny som stärker åtalet direkt, har man inte funnit.
Man kommer påvisa det faktum att kroppen är hittad och att hon blivit dödad.
Man fann inga spår av FS på fyndet eller kring fyndplatsen.

Visst var det några fler vittnesmål i vart fall. Jag funderar fortfarande på vem som varit och bättrat på granverket över M:s kvarlevor
Citera
2013-12-12, 06:13
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Visst var det några fler vittnesmål i vart fall. Jag funderar fortfarande på vem som varit och bättrat på granverket över M:s kvarlevor

Har någon varit och bättrat på granverket? När såg du det?
Citera
2013-12-12, 06:42
Bannlyst
Citat:
Var framgår det att laboratoriet i England skulle vara bättre ägnade att analysera hårstrån? Så var det vid Anna-Lindh-mordutredningen då FSS i Birmingham kopplades in, men nu anses SKL som ett av de bästa i Europa.
(Jag vet att det inte är du Titiana som tagit upp frågan, men flera har tagit för givet att man är bättre på DNA i England.)
Citera
2013-12-12, 06:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om jag nu inte har missuppfattar tiderna så kom väl detta mess om inställd dejt efter systerns och bilförfrågningen? Då är väl den enklaste förklaringen att mobilen låg i sjön redan vid det laget.

Kan kan inte uttala mig om att dölja kontakter men i kan i vart fall ha en åsikt om gamla mobiler. Jag skulle kanske inte fästa så stor vikt i kontakter i en gammal mobil som ligger urladdad i en låda, själv har jag minst tre
EDIT: hur vet du att det var knapplås på mobilen?
Nej, SMS:et kom fram. Och SMS går inte genom sjöar.
Citera
2013-12-12, 07:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Och de sen åkt hem till henne och han dödad henne? Det låter högst osannolikt men vi tittar väl på det då.

-Avsiktligt: Han ska då ha planerat detta och jag utgår då ifrån att denne någon känner till att M har en inneboende. Att komma dit med mord i åtanke, och vapen på sig, De ska dessutom ha anlänt efter klockan ett på natten. Hinna städa undan, forsla bort liket och återställa sovrummet och inte veta när den inneboende kanske poppar in. Tror inte det finns en mördare som gillar de oddsen...dessutom hinna torka bort alla fingermärken, gräva ut kulan ur väggen, dumpa kroppen och göra sig av med bilen...

-var är då denna 9mm som borde ha funnits i huset? En som planerar mord, dvs någon annan än F.S kan ju inte utgå ifrån att det tillhandahålls vapen på plats, i vart fall inte var de kan hitta detta.
-Varför skulle denne någon göra sig av med hennes väska och mobil?

-Oavsiktligt. Han ska då endera haft med sig ett vapen eller hinna hitta ett i källaren. Vem var på dejt och packar? Vad jag förstår så är den enda vapnet som passar ligger tydligen i F.S rum...jag ger upp detta är överhuvudtaget inte ens vettig att resonera kring.

Varför skulle inte det vara vettigt att resonera kring? Ponera att M hade tagit hem en dejt och ville imponera på denne genom att visa upp morfars gamla pistol. Ingen av dem vet att det är en kula i loppet. Så leker man med den, kanske ett sexuellt rollspel, riktar den mot varandra och rätt vad det är så går ett skott av.

Dejten får stora skälvan och börjar städa. Kanske har han en terränggående Landrover och drar in kroppen i den efter att ha städat. Ms bil kan ju ha stått på pendelparkeringen hela tiden, ifall det var där de möttes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in