2013-12-12, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Nåddes idag av nyheten att den för många kända Grafford-mannen idag hävdat att man inte på några som helst villkor kan använda lädersulolja om man senare vill kunna sula om skorna. Kommentarer?

Du tänkte inte på att fråga varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Ummagumma
Sist jag var där så hävdade samma grafford-man(gubbe) att vax var det enda jag behövde för att vårda mina skor. Jag frågade verkligen om jag inte saknade något när han räckte mig en burk polish. Nej, vax var det enda jag behövde. Detta var 2 år sedan.

Jag var beredd på att köpa krämer, vaxer, påstrykarborstar, buff-borstar och någon borste att ha i hallen. Gick därifrån med endast 1 vaxburk från CJ (som jag rätt snabbt bytte mot Saphir). Rätt åt honom.

Han har ju rätt, ska du gnälla över att du inte blev lurad?
Citera
2013-12-12, 07:45
Medlem
Mekhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze

Fast just utifrån att vårda skor ligger väl det närmare till hands att säga att skokräm är det enda man behöver. Skulle jag av någon anledning välja att endast ha en produkt till mina skor skulle jag valt skokräm framför vax.
Citera
2013-12-12, 07:48
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Du tänkte inte på att fråga varför?

Jag skulle absolut inte säga att han har rätt. Om det är någon produkt man ska ha är det en kräm, den klarar man sig helt på, ger både vård och visst skydd. Polish skyddar och ger glans, men ger minimalt med vård och med tiden kommer lädret att bli torrt om man bara använder polish.
Citera
2013-12-12, 08:39
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

På vilket sätt menar du att han har rätt?
Citera
2013-12-12, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jag skulle absolut inte säga att han har rätt. Om det är någon produkt man ska ha är det en kräm, den klarar man sig helt på, ger både vård och visst skydd. Polish skyddar och ger glans, men ger minimalt med vård och med tiden kommer lädret att bli torrt om man bara använder polish.

Jag är personligen fulkommligt övertygad om att en hygglig produkt som tex CJs wax polish räcker för att ta hand om en sko och förhindra att den skulle torka ut.
Citera
2013-12-12, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
På vilket sätt menar du att han har rätt?

Du behöver inte stora koffertar med pinaler för att kunna ha ett par skor som håller och håller sig snygga länge.
Citera
2013-12-12, 08:47
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ummagumma
Sist jag var där så hävdade samma grafford-man(gubbe) att vax var det enda jag behövde för att vårda mina skor. Jag frågade verkligen om jag inte saknade något när han räckte mig en burk polish. Nej, vax var det enda jag behövde. Detta var 2 år sedan.

Jag var beredd på att köpa krämer, vaxer, påstrykarborstar, buff-borstar och någon borste att ha i hallen. Gick därifrån med endast 1 vaxburk från CJ (som jag rätt snabbt bytte mot Saphir). Rätt åt honom.

Jag förstår mig inte på säljaren. Även om du initialt kanske bara behöver en wax-polish för att bygga upp glans emellanåt, så kommer du på sikt att behöva helrekonditionera skorna med renovateur och créme-polish. Grafford bör vara intresserade av att kränga så mycket kringprodukter som möjligt eftersom dessa i regel säljs med hög marginal.
Citera
2013-12-12, 08:54
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Du behöver inte stora koffertar med pinaler för att kunna ha ett par skor som håller och håller sig snygga länge.

Och det är det väl ingen som har påstått heller? Frågan här handlar ju om "endast vax" kontra "vax och polish". Nu vet jag inte hur stora "koffertar" du pratar om, men det känns som att en vanlig sådan skulle vara rätt tom, oavsett vilket av alternativen ovan man väljer.

Edit: när jag tänker efter lite så handlar väl frågan mer om "endast vax" kontra "endast kräm", vilket gör behovet av en "koffert med pinaler" än mindre.
Senast redigerad av hoodog 2013-12-12 kl. 09:13.
Citera
2013-12-12, 09:12
Medlem
Pörrs avatar
Mest för att reda ut begreppen, vilken skillnad anser sakkunskapen att ligger mellan vax och kräm? Att polish (vad det nu heter på svenska? puts?) är en annan sak kan vi väl vara ense om, men är skillnaden mellan vax och kräm enbart konsistensberättigad?
Citera
2013-12-12, 12:54
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Mest för att reda ut begreppen, vilken skillnad anser sakkunskapen att ligger mellan vax och kräm? Att polish (vad det nu heter på svenska? puts?) är en annan sak kan vi väl vara ense om, men är skillnaden mellan vax och kräm enbart konsistensberättigad?
Polish är vax, vax är polish.
Citera
2013-12-12, 13:09
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Jag är personligen fulkommligt övertygad om att en hygglig produkt som tex CJs wax polish räcker för att ta hand om en sko och förhindra att den skulle torka ut.

Då får du jättegärna vårda dina skor på det sättet. Jag tänker då inte göra det, särskilt inte med en rätt kass polish som den från Crockett & Jones.
Citera
2013-12-12, 14:02
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Och det är det väl ingen som har påstått heller? Frågan här handlar ju om "endast vax" kontra "vax och polish". Nu vet jag inte hur stora "koffertar" du pratar om, men det känns som att en vanlig sådan skulle vara rätt tom, oavsett vilket av alternativen ovan man väljer.

Edit: när jag tänker efter lite så handlar väl frågan mer om "endast vax" kontra "endast kräm", vilket gör behovet av en "koffert med pinaler" än mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
Polish är vax, vax är polish.

Det var hoodog som lurade mig. Jag är ju som bekant mycket för begreppsuppstramning, eftersom vi då i alla fall talar om samma sak.

Och av det kan vi väl då också dra slutsatsen att vax och kräm inte alls är samma sak, i vart fall inte till innehållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in