2014-04-25, 17:42
Medlem
Arne Perssons avatar
Är A.Testonis skor något att fundera på som extraordinära finskor?
Citera
2014-04-25, 21:41
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Är det någon som har några förslag på vilken skomakare i Göteborg som kan tänkas göra bäst installationer av infällda gummitåjärn? Sist testade jag Larssons skomakeri men blev inte helt nöjd eftersom gummit inte blev infällt trots att jag bad om detta.

Den efterfrågade skomakaren får gärna även vara bra på halvomsulningar så att jag kan sköta båda ärenden på på ett och samma ställe.
Jag bumpar min fråga. Är det ingen annan skofetischist som bor i den här avkroken av landet?

Jag tycker att Bassam är den som håller bäst nivå i Göteborg. Han lider ibland lite av att han inte är så rutinerad, har ju "bara" hållit på i något decennium, men han har klart talang och gör oftast fina jobb.

Angående dina tågummin låter det som att det blivit någon miss i kommunikationen. Här är bilder på ett par infällda tågummin som Bassam gjort åt en vän, som onekligen ser riktigt bra ut, så att han kan göra det råder det inga tvivel om: http://imgur.com/a/5uZqS

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Det är märkligt att Göteborg verkar vara något av en vit fläck på den klassiska kartan. Nu är Larssons på vissa ställen uppenbarligen välansedd, men jag har också läst - även om det var längesedan - folk som inte har varit nöjda med dem. Själv var jag där senast som femtonåring och köpte skosnören när jag gick på gymnasiet, så det räknas nog inte.

Vi i Lundatrakten har Bengt-Olle och i Stockholm/Uppsala finns det uppenbarligen gott om duktiga skomakare. Samma tendens verkar finns bland kläder, för medan Malmö har Olséns och Stockholm en massa har Göteborg på sin höjd Herr Karl (där det luktar mögel) eller Twins, som i vart fall tidigare hade lite över det vanliga utbudet. Annars är det Holmens, NK och Ströms, men samtliga dessa har bara det vanliga trista utbudet av Armani, Boss etc. Nu har väl NK iofs. fått in lite mer, och det är ju om inte annat på tiden.

Ja det är lite märkligt faktiskt. Bassam håller som sagt bra nivå, om än inte absolut topp pga relativa orutinen som nämns ovan. Han gick som lärling hos en Ingemar som hade JnJ-skoservice bakom Hagabion i stan (nya ägarna är helt okej, bland de bättre efter Bassam IMO) och han var enligt uppgift (pensionerade sig innan jag flyttade till stan) en fantastiskt duktig skomakare, väldigt erkänd nationellt.

Vet att Jörgen som driver Hojs i Borås ett tag lekte med tanken på att flytta verksamheten till Göteborg, just på grund av att det är en relativt stor marknad som inte har det där riktiga superspetsskomakeriet. Ger man Bassam några år till kommer han säkert vara tillräckligt bra för att kunna klassas som spets, men en bit kvar.

Citat:
Imgur krånglade rätt mycket vid denna tid, och sedan glömde jag av det men här kommer en bild av de numera rätt slitna tåjärnen i gummi.

http://imgur.com/a/qXLC5

Just det, intressant med sömmen utanpå. Antar att det måste vara ganska tjock gummibit, så sömmen låser fast den? Man kommer ju med den lösningen runt att man annars behöver slipa och kan nöta ned sömmen när tågummi ska dit. Var det i samband med halvsulning du gjorde det?
Citera
2014-04-25, 22:20
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Bowens hemsida är värt ett besök med jämna mellanrum. Rea titt som tätt, bland annat på den här skönheten.

Såg Stoker för ett tag sedan och fick upp ögonen för trenden som aldrig blev av, sadelskon. Bowen har en variant i grain/slätt skinn som jag fattat tycke för. Behöver bara göra sadeln en eller par nyanser mörkare, dock inte fullt så mörk som AE Shelton, men det är ju inga problem att fixa själv.
Citera
2014-04-25, 22:43
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Bowens hemsida är värt ett besök med jämna mellanrum. Rea titt som tätt, bland annat på den här skönheten.

Såg Stoker för ett tag sedan och fick upp ögonen för trenden som aldrig blev av, sadelskon. Bowen har en variant i grain/slätt skinn som jag fattat tycke för. Behöver bara göra sadeln en eller par nyanser mörkare, dock inte fullt så mörk som AE Shelton, men det är ju inga problem att fixa själv.

Ja, den saddlen såg klart skaplig ut!

Men, ingenting går upp emot dessa: http://www.newandlingwood.com/stefano-bemer-tintoretto-brogued-saddle-oxford-shoe-dark-brown
Helt ljuvliga! Har spanat på dem länge, och det är synd att de kostar så himla saftigt. Men när jag är i London nästa gång ska jag åtminstone se hur lästen passar, är svaret "riktigt bra" där kan det bli svårt att motstå.
Citera
2014-04-25, 23:01
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Ja det är lite märkligt faktiskt. Bassam håller som sagt bra nivå, om än inte absolut topp pga relativa orutinen som nämns ovan. Han gick som lärling hos en Ingemar som hade JnJ-skoservice bakom Hagabion i stan (nya ägarna är helt okej, bland de bättre efter Bassam IMO) och han var enligt uppgift (pensionerade sig innan jag flyttade till stan) en fantastiskt duktig skomakare, väldigt erkänd nationellt.

Vet att Jörgen som driver Hojs i Borås ett tag lekte med tanken på att flytta verksamheten till Göteborg, just på grund av att det är en relativt stor marknad som inte har det där riktiga superspetsskomakeriet. Ger man Bassam några år till kommer han säkert vara tillräckligt bra för att kunna klassas som spets, men en bit kvar.

Man tycker ju i dessa tider med näthandel att någon borde inse potentialen i att leverera bra skohantverk, om man nu inte kan sälja skorna utan istället får sälja tjänsten att piffa till skorna. Detta är ju dessutom en marknad som inte lär minska som det ser ut nu i och med att intresset för bra skor ökar och med detta intresse borde också efterfrågan på högkvalitativt skomakeri också öka. Samtidigt är det också en sektor där det knappast är så att folk gör detta på nätet, eftersom det är alldeles för omständligt, utan istället går man till en fysisk affär och gör det.

Man hoppas ju också att arbetskostnaden är den del av priset som skomakaren har hyfsade marginaler på, jfrt med att sälja skorna. Materialkostnaden för gummit och tråd/nubb borde vara mer eller mindre obefintlig, medan arbetet (som skomakaren dessutom styr över själv) lär vara det man betalar för, och då kan man ju hoppas att de bra skomakarna har vett att ta betalt för det de gör.

Citat:
Just det, intressant med sömmen utanpå. Antar att det måste vara ganska tjock gummibit, så sömmen låser fast den? Man kommer ju med den lösningen runt att man annars behöver slipa och kan nöta ned sömmen när tågummi ska dit. Var det i samband med halvsulning du gjorde det?

Nu var det ett tag sedan dessa sattes dit men jag vill minnas att jag tog bort tåjärn (riktiga dvs.) och satte dit dessa istället, eftersom tårna ömmade efter en heldag i dem. Gummit är rätt tjockt, ja, men inget som stör och nu har den som sagt suttit ett tag och fungerar fortfarande utmärkt.
Citera
2014-04-25, 23:35
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Men, ingenting går upp emot dessa: http://www.newandlingwood.com/stefano-bemer-tintoretto-brogued-saddle-oxford-shoe-dark-brown
Helt ljuvliga! Har spanat på dem länge, och det är synd att de kostar så himla saftigt. Men när jag är i London nästa gång ska jag åtminstone se hur lästen passar, är svaret "riktigt bra" där kan det bli svårt att motstå.

Fast en sadelsko tycker jag inte ska vara på en så långsmal och spetsig läst. Stilkrock.
Citera
2014-04-26, 00:38
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Man tycker ju i dessa tider med näthandel att någon borde inse potentialen i att leverera bra skohantverk, om man nu inte kan sälja skorna utan istället får sälja tjänsten att piffa till skorna. Detta är ju dessutom en marknad som inte lär minska som det ser ut nu i och med att intresset för bra skor ökar och med detta intresse borde också efterfrågan på högkvalitativt skomakeri också öka. Samtidigt är det också en sektor där det knappast är så att folk gör detta på nätet, eftersom det är alldeles för omständligt, utan istället går man till en fysisk affär och gör det.

Någon insåg potentialen för ett tag sedan...

http://www.davidsonsskomakeri.com/postorderskomakeri
Citera
2014-04-26, 00:44
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:

Sadelskor kan vara både riktigt fina och rätt fula och jag har velat fram och tillbaka om jag ska skaffa mig ett par att ha som ett par lediga skor under vår och sommar. Tycker ofta att kombinationen mocka/läder är snyggast, som denna från StC.

http://imgur.com/bcBPeyt
Citera
2014-04-26, 10:02
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Jag bor också i Göteborg, och använder mig av Larssons. Dock har jag aldrig satt på tåjärn, varken där eller hos någon annan. Det kanske är något jag borde göra dock. Hör gärna av dig om du hittar något bra ställe!

Insåg att jag har infällda tåjärn i gummi på två av mina skor. Båda gjorda hos Larssons skomakeri. Ser väldigt bra ut.
Citera
2014-04-26, 15:56
Medlem
Failminens avatar
Citat:
Jag tycker att Bassam är den som håller bäst nivå i Göteborg. Han lider ibland lite av att han inte är så rutinerad, har ju "bara" hållit på i något decennium, men han har klart talang och gör oftast fina jobb.

Angående dina tågummin låter det som att det blivit någon miss i kommunikationen. Här är bilder på ett par infällda tågummin som Bassam gjort åt en vän, som onekligen ser riktigt bra ut, så att han kan göra det råder det inga tvivel om: http://imgur.com/a/5uZqS
Ok, det verkar som om jag nog kan ge honom en ny chans.

Vad det gäller hantverket i sig så tycker mitt otränade öga att det ser helt acceptabelt ut men att finishen inte är något att hurra för, t. ex. så skulle jag nog inte tycka det var så kul med den där installationen som du länkar på ett par skor från exemplevis EG eller GG.

Något i den här stilen fast som gummivariant skulle säkert göra vem som helst i den här tråden glad:
http://www.keikari.com/english/wp-content/pictures/2014/04/Anatomy_of_Rozsnyai_Shoes_at_Keikari_dot_com42.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Insåg att jag har infällda tåjärn i gummi på två av mina skor. Båda gjorda hos Larssons skomakeri. Ser väldigt bra ut.
Skiljer de sig från installationen Allister länkade?
Citera
2014-04-26, 17:21
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Fast en sadelsko tycker jag inte ska vara på en så långsmal och spetsig läst. Stilkrock.

Denna nojja för stilkrockar. Ser det bra ut så ser det bra ut, skitsamma i allt annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Ok, det verkar som om jag nog kan ge honom en ny chans.

Vad det gäller hantverket i sig så tycker mitt otränade öga att det ser helt acceptabelt ut men att finishen inte är något att hurra för, t. ex. så skulle jag nog inte tycka det var så kul med den där installationen som du länkar på ett par skor från exemplevis EG eller GG.

Något i den här stilen fast som gummivariant skulle säkert göra vem som helst i den här tråden glad:
http://www.keikari.com/english/wp-content/pictures/2014/04/Anatomy_of_Rozsnyai_Shoes_at_Keikari_dot_com42.jpg

Skiljer de sig från installationen Allister länkade?

Fast du kan inte jämföra ett arbete på en nedsliten sko med en helt ny. Har själv flera tågummin ditsatta av Jörgen Stålborn på Hojs i Borås, flerfaldig svensk mästare i skomakartävlingar, samt sett skor där högt ansedda Skomakeri Framåt i Stockholm satt dit tågummi. Ser verkligen jättebra ut, men inte så att jag skulle ranka det högre än Bassams jobb. Jag tror du får skruva ner dina förväntningar lite, det handlar om att sätta dit tågummi på ett par använda skor, inte en komplett refurbish av skorna.
Citera
2014-04-26, 17:31
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Kul att ett sådant uttalande kommer från trådens Jeffrey~West-fantast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in