Citat:
Ursprungligen postat av
Failminen
Är det någon som har några förslag på vilken skomakare i Göteborg som kan tänkas göra bäst installationer av infällda gummitåjärn? Sist testade jag Larssons skomakeri men blev inte helt nöjd eftersom gummit inte blev infällt trots att jag bad om detta.
Den efterfrågade skomakaren får gärna även vara bra på halvomsulningar så att jag kan sköta båda ärenden på på ett och samma ställe.
Jag bumpar min fråga. Är det ingen annan skofetischist som bor i den här avkroken av landet?
Jag tycker att Bassam är den som håller bäst nivå i Göteborg. Han lider ibland lite av att han inte är så rutinerad, har ju "bara" hållit på i något decennium, men han har klart talang och gör oftast fina jobb.
Angående dina tågummin låter det som att det blivit någon miss i kommunikationen. Här är bilder på ett par infällda tågummin som Bassam gjort åt en vän, som onekligen ser riktigt bra ut, så att han kan göra det råder det inga tvivel om:
http://imgur.com/a/5uZqS
Citat:
Ursprungligen postat av
Pörr
Det är märkligt att Göteborg verkar vara något av en vit fläck på den klassiska kartan. Nu är Larssons på vissa ställen uppenbarligen välansedd, men jag har också läst - även om det var längesedan - folk som inte har varit nöjda med dem. Själv var jag där senast som femtonåring och köpte skosnören när jag gick på gymnasiet, så det räknas nog inte.
Vi i Lundatrakten har Bengt-Olle och i Stockholm/Uppsala finns det uppenbarligen gott om duktiga skomakare. Samma tendens verkar finns bland kläder, för medan Malmö har Olséns och Stockholm en massa har Göteborg på sin höjd Herr Karl (där det luktar mögel) eller Twins, som i vart fall tidigare hade lite över det vanliga utbudet. Annars är det Holmens, NK och Ströms, men samtliga dessa har bara det vanliga trista utbudet av Armani, Boss etc. Nu har väl NK iofs. fått in lite mer, och det är ju om inte annat på tiden.
Ja det är lite märkligt faktiskt. Bassam håller som sagt bra nivå, om än inte absolut topp pga relativa orutinen som nämns ovan. Han gick som lärling hos en Ingemar som hade JnJ-skoservice bakom Hagabion i stan (nya ägarna är helt okej, bland de bättre efter Bassam IMO) och han var enligt uppgift (pensionerade sig innan jag flyttade till stan) en fantastiskt duktig skomakare, väldigt erkänd nationellt.
Vet att Jörgen som driver Hojs i Borås ett tag lekte med tanken på att flytta verksamheten till Göteborg, just på grund av att det är en relativt stor marknad som inte har det där riktiga superspetsskomakeriet. Ger man Bassam några år till kommer han säkert vara tillräckligt bra för att kunna klassas som spets, men en bit kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pörr
Imgur krånglade rätt mycket vid denna tid, och sedan glömde jag av det men här kommer en bild av de numera rätt slitna tåjärnen i gummi.
http://imgur.com/a/qXLC5
Just det, intressant med sömmen utanpå. Antar att det måste vara ganska tjock gummibit, så sömmen låser fast den? Man kommer ju med den lösningen runt att man annars behöver slipa och kan nöta ned sömmen när tågummi ska dit. Var det i samband med halvsulning du gjorde det?