Citat:
Ursprungligen postat av
AlisterG
Nu var det länge sedan jag hade en burk från dem, men dels så tyckte jag den var jobbig att jobba med och smulade sig väldigt mycket, sedan innehöll den flera kemiska ämnen som inte är att föredra.
En polish är inte gjord för att vårda skon alls på samma sätt som kräm. Krämen går in i lädret och återfuktar på djupet. Polish lägger sig ovanpå och ger en skyddande hinna och glans. Viss vård också, men inte alls på samma sätt som kräm. Det är också det som gör att man inte kan lägga på för mkt polish på skons rörliga delar, då den isf spricker upp. Krämen som går in i lädret kan man lägga på betydligt mer av, och det är just skons rörliga delar som är i störst behov av vård. Bara för att läder kromgarvats (vilket jag antar att du menar här, då allt läder som används i produkter garvats på något vis) betyder det inte att det klarar sig bra i längden utan ordentlig vård. Om du använder bara polish på ett par skor i fem-tio år kan jag garantera att det lädret kommer vara torrare, ha fler småsprickor och inte vara lika mjukt som ett par som vårdats med kräm. Skorna skulle inte vara helt sönder, men i betydligt sämre skick än om kräm använts. Bäst är så klart att använda båda, då får man både djupvården, skyddet och glansen.
Jag inbillar mig att jag åtminstone försöker bilda mig en egen uppfattning om saker och ting och den är att folk i allmänhet överdriver läders behov av återfuktning något oerhört.
Det finns enormt mycket läder i allmänhet och skor i synnerhet som klarat sig väldigt länge utan några särskilda vårdinsatser.
Mina egna skor har jag alltid tagit hand om så till vida att jag håller dem rena, torra och vilande med skoblock. Dock har jag aldrig smort dem i någon större omfattning och min äldsta dojjor fortfarande i bruk är ca 10 år gamla och visar absolut inga tecken på torrhet eller någon sprickbildning. Tvärtom är de faktiskt väldigt mjuka och "fuktiga".
Citat:
Ursprungligen postat av
Gazebo
Jag var inte där själv, vilket framgår av mitt inlägg.
Då får jag be så hemskt mycket om ursäkt men förstahandsuppgifter om vad som faktiskt sades hade varit intressantare.
Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Mitt tips är opigmenterad kräm (MdO) för regelbunden vård tillsammans med en omgång Reno ungefär var 4-6:e månad. Vill du kan du ju också använda opigmenterat vax. Men tänkt på att kalvläder ljusnar med tiden, så lite pigment då och då skadar inte.
Nu är det inte min mening att vara dryg, tvärtom, även om jag kan förstå att det kanske kommer uppfattas så men hur har du kommit fram till att detta skulle vara en optimal rutin? Jag tycker det låter som en oerhörd överdrift. Renovateur sägs det dessutom att man ska vara försiktig med då det gör lädret FÖR mjukt.