2013-12-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Då får du jättegärna vårda dina skor på det sättet. Jag tänker då inte göra det, särskilt inte med en rätt kass polish som den från Crockett & Jones.

Vad är det som gör CJs produkter så dåliga?

Min uppfattning är att ett garvat läder inte behöver mer återfuktning än vad, i mitt fall, Saphirs wax-polish ger.
Citera
2013-12-12, 15:32
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Vad är det som gör CJs produkter så dåliga?

Min uppfattning är att ett garvat läder inte behöver mer återfuktning än vad, i mitt fall, Saphirs wax-polish ger.

Nu var det länge sedan jag hade en burk från dem, men dels så tyckte jag den var jobbig att jobba med och smulade sig väldigt mycket, sedan innehöll den flera kemiska ämnen som inte är att föredra.

En polish är inte gjord för att vårda skon alls på samma sätt som kräm. Krämen går in i lädret och återfuktar på djupet. Polish lägger sig ovanpå och ger en skyddande hinna och glans. Viss vård också, men inte alls på samma sätt som kräm. Det är också det som gör att man inte kan lägga på för mkt polish på skons rörliga delar, då den isf spricker upp. Krämen som går in i lädret kan man lägga på betydligt mer av, och det är just skons rörliga delar som är i störst behov av vård. Bara för att läder kromgarvats (vilket jag antar att du menar här, då allt läder som används i produkter garvats på något vis) betyder det inte att det klarar sig bra i längden utan ordentlig vård. Om du använder bara polish på ett par skor i fem-tio år kan jag garantera att det lädret kommer vara torrare, ha fler småsprickor och inte vara lika mjukt som ett par som vårdats med kräm. Skorna skulle inte vara helt sönder, men i betydligt sämre skick än om kräm använts. Bäst är så klart att använda båda, då får man både djupvården, skyddet och glansen.
Senast redigerad av AlisterG 2013-12-12 kl. 15:35.
Citera
2013-12-12, 15:45
Medlem
Här snackar vi alltså om skor som klarar sig på beige utfört underhåll i över 5 år?
Verkar helt jävla fantastiskt. Har man dom varje dag? Vem har äldsta skorna i tråden?
Citera
2013-12-12, 15:58
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Du tänkte inte på att fråga varför?

Jag var inte där själv, vilket framgår av mitt inlägg.
Citera
2013-12-12, 15:59
Medlem
Ofredens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacesnplaces
Här snackar vi alltså om skor som klarar sig på beige utfört underhåll i över 5 år?
Verkar helt jävla fantastiskt. Har man dom varje dag? Vem har äldsta skorna i tråden?
Inte varje dag, men varannan går bra. Väl underhållna kvalitetsskor bör väl hålla i minst ett decennium. Ifall skorna har lädersulor får man väl dock räkna med att sula om dem ett par gånger under den tiden.

Vem som har de äldsta skorna här vet jag inte, det är definitivt inte jag.

Köpte mina Loake Aldwych i våras, och ett par C&J Coniston för ett par dagar sedan av "Grafford-gubben".

Mina erfarenheter av exempelvis Ecco är dock att även de håller i 5 år med sparsamt underhåll. Mina äldsta därifrån närmar sig väl 7-8 år och de ser inte mycket värre ut idag än när jag köpte dem (mina estetiska preferenser har dock utvecklats sedan dess...).
Citera
2013-12-12, 16:24
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Bara för att läder kromgarvats (vilket jag antar att du menar här, då allt läder som används i produkter garvats på något vis) betyder det inte att det klarar sig bra i längden utan ordentlig vård. Om du använder bara polish på ett par skor i fem-tio år kan jag garantera att det lädret kommer vara torrare, ha fler småsprickor och inte vara lika mjukt som ett par som vårdats med kräm. Skorna skulle inte vara helt sönder, men i betydligt sämre skick än om kräm använts. Bäst är så klart att använda båda, då får man både djupvården, skyddet och glansen.

Hur gör man då bäst med skor som man vill vårda men inte pigmentera: ofärgad skokräm eller någon än fetare produkt? Jag har ett par Alden-trotjänare i Horween 'chromexcel', vilket ju torde vara någon form av kromgarvat, och har till min bedrövelse inte hittat någon klar konsensus kring hur detta ska skötas på bästa sätt. Horweens egen bloggare påstår i denna annars så innehållsrika bloggpost endast att "A damp cloth and a brush is all you will need for care for several years” (iofs utan att sedan specificera vad som bäst tillämpas sedan) och annorstädes har jag sett förslag som Venetian Cream eller Renovateur.

Jag har just nu landat på lågfrekvent behandling av den sistnämnda produkten, eftersom jag vill ha vård utan pigmentering. Men jag är lite orolig för att lädret ska bli för mjuk (krämen är ju minkoljebaserad). Vad säger expertisen? Blir det kanske en liten koffert vi måste förlika oss med, när allt kommer omkring - eller rent av Davidsons skovårdsskåp, denna högoddsare i julklappsstrumpan...
Citera
2013-12-12, 16:39
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
Hur gör man då bäst med skor som man vill vårda men inte pigmentera: ofärgad skokräm eller någon än fetare produkt?

Mitt tips är opigmenterad kräm (MdO) för regelbunden vård tillsammans med en omgång Reno ungefär var 4-6:e månad. Vill du kan du ju också använda opigmenterat vax. Men tänkt på att kalvläder ljusnar med tiden, så lite pigment då och då skadar inte.
Citera
2013-12-12, 16:48
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacesnplaces
Mina äldsta skor är 15 år gamla. Det syns förstås att de inte är nya men de ser helt OK ut, på nivå med skor jag har som är en tredjedel så gamla.
Omsusade ett antal gånger förstås.
Citera
2013-12-12, 17:18
Medlem
Citat:
Nu var det länge sedan jag hade en burk från dem, men dels så tyckte jag den var jobbig att jobba med och smulade sig väldigt mycket, sedan innehöll den flera kemiska ämnen som inte är att föredra.

En polish är inte gjord för att vårda skon alls på samma sätt som kräm. Krämen går in i lädret och återfuktar på djupet. Polish lägger sig ovanpå och ger en skyddande hinna och glans. Viss vård också, men inte alls på samma sätt som kräm. Det är också det som gör att man inte kan lägga på för mkt polish på skons rörliga delar, då den isf spricker upp. Krämen som går in i lädret kan man lägga på betydligt mer av, och det är just skons rörliga delar som är i störst behov av vård. Bara för att läder kromgarvats (vilket jag antar att du menar här, då allt läder som används i produkter garvats på något vis) betyder det inte att det klarar sig bra i längden utan ordentlig vård. Om du använder bara polish på ett par skor i fem-tio år kan jag garantera att det lädret kommer vara torrare, ha fler småsprickor och inte vara lika mjukt som ett par som vårdats med kräm. Skorna skulle inte vara helt sönder, men i betydligt sämre skick än om kräm använts. Bäst är så klart att använda båda, då får man både djupvården, skyddet och glansen.

Jag inbillar mig att jag åtminstone försöker bilda mig en egen uppfattning om saker och ting och den är att folk i allmänhet överdriver läders behov av återfuktning något oerhört.
Det finns enormt mycket läder i allmänhet och skor i synnerhet som klarat sig väldigt länge utan några särskilda vårdinsatser.
Mina egna skor har jag alltid tagit hand om så till vida att jag håller dem rena, torra och vilande med skoblock. Dock har jag aldrig smort dem i någon större omfattning och min äldsta dojjor fortfarande i bruk är ca 10 år gamla och visar absolut inga tecken på torrhet eller någon sprickbildning. Tvärtom är de faktiskt väldigt mjuka och "fuktiga".

Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Jag var inte där själv, vilket framgår av mitt inlägg.

Då får jag be så hemskt mycket om ursäkt men förstahandsuppgifter om vad som faktiskt sades hade varit intressantare.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Mitt tips är opigmenterad kräm (MdO) för regelbunden vård tillsammans med en omgång Reno ungefär var 4-6:e månad. Vill du kan du ju också använda opigmenterat vax. Men tänkt på att kalvläder ljusnar med tiden, så lite pigment då och då skadar inte.

Nu är det inte min mening att vara dryg, tvärtom, även om jag kan förstå att det kanske kommer uppfattas så men hur har du kommit fram till att detta skulle vara en optimal rutin? Jag tycker det låter som en oerhörd överdrift. Renovateur sägs det dessutom att man ska vara försiktig med då det gör lädret FÖR mjukt.
Citera
2013-12-12, 17:40
Medlem
Ofredens avatar
Läderinbundna böcker är ju förvisso en lite annan vinkel eftersom det handlar om att bevara dem i hundratals år, helst i evighet, men i konservatorskretsar pågår vad jag förstår en diskussion om man öht ska behandla lädret i fråga.

Tidsperspektiven och användningssättet för lädret gör ju paralleller svårdragna, för i bokfallet handlar det om en rädsla för att tillföra fettsyror och annat som på sikt kan påskynda förfallet av läder som för det mesta får stå ostört medan man kanske är glad om välanvänt skoläder håller något decennium eller två.

Inte så att man inte bör ta hand om sina skor, men en smula skeptisk är nog även jag till skovårdsmanin som verkar råda.
Citera
2013-12-12, 17:46
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Nu är det inte min mening att vara dryg, tvärtom, även om jag kan förstå att det kanske kommer uppfattas så men hur har du kommit fram till att detta skulle vara en optimal rutin? Jag tycker det låter som en oerhörd överdrift. Renovateur sägs det dessutom att man ska vara försiktig med då det gör lädret FÖR mjukt.

Att du tycker att det är en "oerhörd överdrift" är väl inte så särskilt förvånande, med tanke på vad du skrivit de senaste sidorna. Jag har heller inte "kommit fram" till att det skulle vara en "optimal rutin". Hur skulle jag kunna gjort det? Skulle någon härinne ha lyckats komma fram till en sådan bergfast ståndpunkt? Troligtvis inte. Som jag skrev är det inget mer än mitt tips och sen får var och en göra som man vill med den information. Det jag stödjer mig på är vad de flesta förståsigpåare brukar rekommendera på bloggar, forum och andra ställen samt vad kunnigt yrkesfolk (oftast skomakare) samstämmigt brukat hävda.
Citera
2013-12-12, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Att du tycker att det är en "oerhörd överdrift" är väl inte så särskilt förvånande, med tanke på vad du skrivit de senaste sidorna. Jag har heller inte "kommit fram" till att det skulle vara en "optimal rutin". Hur skulle jag kunna gjort det? Skulle någon härinne ha lyckats komma fram till en sådan bergfast ståndpunkt? Troligtvis inte. Som jag skrev är det inget mer än mitt tips och sen får var och en göra som man vill med den information. Det jag stödjer mig på är vad de flesta förståsigpåare brukar rekommendera på bloggar, forum och andra ställen samt vad kunnigt yrkesfolk (oftast skomakare) samstämmigt brukat hävda.

Som sagt vill jag inte vara dryg men gubben på Graffords rekommenderade ju nyss att endast använda en produkt. Han verkar ju inte ha något särskilt förtroende här men Graffords måste ju ändå vara en av de större butikerna för kvalitetsskor i Sverige.
Varför rekommendera eller försvara något du inte har någon egen uppfattning om? Problemet med självutnämnda förståsigpåare på bloggar och forum är ju att de är just det och att det finns en tendens att man hämtar fakta från varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in