2013-12-10, 08:02
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Hos oss har inte tjänstefolket mycket att säga till om angående mina skoval

Är det inte möjligt att få skomakaren att lägga på gummi? Det bör väl få stegen att bli betydligt mjukare?

Tja, med tanke på den entropiska ordning du visade upp på skjortbilderna antar jag att ditt tjänstefolk är högst imaginärt.

Jo, det går säkert men det känns lite sådär att gå omkring med gummiklackar inomhus.
Citera
2013-12-10, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jag har den i mina Gaziano & Girling på MH71-lästen, och där passar de riktigt bra. De är tillverkade av Springline som gör exempelvis nämnda G&G:s block och många andra brittiska skomärkens egna, och håller riktigt hög kvalitet. Är betsade, inte lackade. Är mkt gedignare än exempelvis Herrstil-blocken, vilket de så klart ska vara med tankemönster prisskillnaden. Men iom att de har en hel frontdel med en mer utsvärvd form än vanliga standardblock så är de mindre flexibla passformsmässigt, och bör provas i de skor de ska användas innan köp skulle jag säga.

Tack för svaret. Jag skall tänka på detta.

Tydligen har de, utöver sina vanliga block, en ny typ av lättviktsblock på gång: http://instagram.com/p/gpdDJevwEI/
Citera
2013-12-10, 18:30
Medlem
Har varit ute i snöslask med mina Purdey-kängor och de fick tyvärr en hel del fläckar:

http://i.imgur.com/QPIdXpX.jpg?2

Det som oroar mig är att fläckarna buktar ut fast de borde vara helt torra nu, då det var några dagar sedan jag använde dem. Finns det något jag kan göra åt dem? Funderar på att rengöra med galltvål, kan det vara en bra idé?
Citera
2013-12-10, 18:45
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aunt-agatha
Har varit ute i snöslask med mina Purdey-kängor och de fick tyvärr en hel del fläckar:

http://i.imgur.com/QPIdXpX.jpg?2

Det som oroar mig är att fläckarna buktar ut fast de borde vara helt torra nu, då det var några dagar sedan jag använde dem. Finns det något jag kan göra åt dem? Funderar på att rengöra med galltvål, kan det vara en bra idé?
Om det inte är något salt på skon (vilket det inte ser ut att vara) kan du se om lite kräm löser upp den gamla krämen. Bättre skokräm har nämligen den egenskapen att den tar sig igenom gammal kräm och går ned i lädret, vilket gör att det ibland går att polera/borsta bort när det blivit sådana ansamlingar som på bilden. Funkar det inte kan du köra kemiskt ren bensin på hela tåkappan med fokus på det missfärgade, eller helrengöring med galltvål.

Här kan du se hur det såg ut förra vintern när jag gjorde rent (med galltvål) mina Conistons från saltfläckar och allmän missfärgning:
http://imgur.com/a/TxoET

Skorna går att rädda.
Citera
2013-12-11, 12:17
Medlem
TheLaughingMans avatar
En stundtals otrevlig bieffekt av kvalitetsskosjukan är att jag börjat ägna viss uppmärksamhet åt ämnen som annars förpassats direkt till högen ‘totalt nonsens’. Till skillnad från tramset kring vår seglivade anakronism kungahuset har jag inget emot själva Nobelfesten, för vad är trevligare att fira än vetenskapliga framsteg och god litteratur; men att prat kring vad X och Y hade på sig och Z hade för sig, varför P inte var med eller Q inte fick etc etc får spaltmeter har alltid gjort mig deprimerad. Därför är det med tungt hjärta jag märker att jag själv, när mina administrativa sysslor tråkat ut mig tillräckligt, pausar med att kolla in vad nobeldeltagarna hade på fötterna.

Som väntat inte mycket fokus på skor, men här och där skymtar de ju. Vad har trådens deltagare att säga om Hägglunds pjuck, t ex? Ryktet gör ju gällande att han sagt sig vara bärare av "brittiska kvalitetsskor.”

Inte lätt att se vad han bär för nåt, så fantasin får fritt spelrum. Church’s skulle ju passa in på alla sätt, men kan det verkligen stämma? Och är det ens oxfords? Frågorna hopar sig.

*Note to self: aldrig mera gnälla på morsans Se & Hör, utan endast tyst skämmas*
Citera
2013-12-11, 23:11
Medlem
Gazebos avatar
Nåddes idag av nyheten att den för många kända Grafford-mannen idag hävdat att man inte på några som helst villkor kan använda lädersulolja om man senare vill kunna sula om skorna. Kommentarer?
Citera
2013-12-11, 23:12
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Nåddes idag av nyheten att den för många kända Grafford-mannen idag hävdat att man inte på några som helst villkor kan använda lädersulolja om man senare vill kunna sula om skorna. Kommentarer?
Det låter ju helt galet. Kan man trampa runt i allehanda skit kan väl inte lite olja på sulan skada?
Citera
2013-12-11, 23:18
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Det låter ju helt galet. Kan man trampa runt i allehanda skit kan väl inte lite olja på sulan skada?

Har svårt att se att någon skulle ta fram och sälja en värdelös produkt och sedan är han ju inte skomakare heller. Det här är det andra befängda uttalandet jag hört i de där kvarteren det senaste året. Förra gången var det Bäckmans som menade att man skulle fetta in sina skor var tredje vecka (eller något i den stilen).
Citera
2013-12-11, 23:39
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Klart att det är så. Han säljer ju inte sulolja nämligen, och allt som inte säljs på Grafford förstör.
Citera
2013-12-11, 23:39
Medlem
csts avatar
Citat:
Har svårt att se att någon skulle ta fram och sälja en värdelös produkt och sedan är han ju inte skomakare heller. Det här är det andra befängda uttalandet jag hört i de där kvarteren det senaste året. Förra gången var det Bäckmans som menade att man skulle fetta in sina skor var tredje vecka (eller något i den stilen).
Nu är jag väl inte helt övertygad om suloljans verkan även om jag har prövat och själv använder den. Men varför skulle det inte gå att sula om en oljad sko när man kan sula om en sko som någon stått i asfalt med? Man tar ju bort sulan och lägger på en ny.
Citera
2013-12-12, 00:53
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Finns det någon skotillverkare som uppmanar att man använder sulolja, på samma sätt som de rekommenderar (och inte sällan säljer) skokräm och skoblock?
Citera
2013-12-12, 01:29
Medlem
Citat:

Sist jag var där så hävdade samma grafford-man(gubbe) att vax var det enda jag behövde för att vårda mina skor. Jag frågade verkligen om jag inte saknade något när han räckte mig en burk polish. Nej, vax var det enda jag behövde. Detta var 2 år sedan.

Jag var beredd på att köpa krämer, vaxer, påstrykarborstar, buff-borstar och någon borste att ha i hallen. Gick därifrån med endast 1 vaxburk från CJ (som jag rätt snabbt bytte mot Saphir). Rätt åt honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in