2013-12-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Det "finns" på HP. Deras genomgångar räcker inte. Man behöver få en stadig grund, vilket man inte får genom HPGuiden. Allt HPGuiden egentligen lär en, är att komma ihåg uppgifterna. Jag har haft HPGuiden två gånger, och båda gångerna gav det minimalt på högskoleprovet. Första gången fick jag åtminstonde ORD-delen klirad genom att lära mig deras listor.

Vad som gav mig absolut mest var gammal hederlig nötning i matteboken. Grunderna är A och O då det är där man baserar hela sitt tänkande. HPGuiden kanske skriver om grunderna, men de har inga uppgifter (i alla fall inte sist jag tittade) där man repeterar dessa kunskaper tills de sitter. Det är det fina med matteböckerna från skoltiden. Nu finns det många högskoleprov av den nya sorten att öva sig på. Sen finns det sidor som studeravidare.se som har många uppgifter. Gratis. Dock ligger svårighetsgraden en bit över det riktiga högskoleprovet.
Finns det någon bra bok som summerar hela gymnasiematten för oss som inte fick behålla våra böcker? Eller duger matteboken.se?
Citera
2013-12-10, 20:56
Medlem
Greatheftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Finns det någon bra bok som summerar hela gymnasiematten för oss som inte fick behålla våra böcker? Eller duger matteboken.se?
Köp en 1c origo, eller 1c 5000, eller 1c exponent, eller alla 3! Gör dessa grundligt. (Lär ta ett tag).
Citera
2013-12-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greathefty
Köp en 1c origo, eller 1c 5000, eller 1c exponent, eller alla 3! Gör dessa grundligt. (Lär ta ett tag).

Skulle du kunna berätta skillnaden? har sätt flera som haft dessa.
Citera
2013-12-10, 22:35
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
Skulle du kunna berätta skillnaden? har sätt flera som haft dessa.

Exponentserien tycker jag är mycket svårare än Origo. I exponent blir det snabbt svåra uppgifter..
Citera
2013-12-11, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Exponentserien tycker jag är mycket svårare än Origo. I exponent blir det snabbt svåra uppgifter..

3 olika upplagor, vilken är bättre än den andra?

1C vet jag är matte A för naturvetenskapliga programmet så det ska vara lite "svårare" matte A så den har jag hört ska vara bra, mer naturvetenskapliga termer som man hittar i HP.

Hur skulle du ranka böckerna? Exponent> 5000> origo?
Senast redigerad av xanan 2013-12-11 kl. 08:48.
Citera
2013-12-11, 10:37
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
3 olika upplagor, vilken är bättre än den andra?

1C vet jag är matte A för naturvetenskapliga programmet så det ska vara lite "svårare" matte A så den har jag hört ska vara bra, mer naturvetenskapliga termer som man hittar i HP.

Hur skulle du ranka böckerna? Exponent> 5000> origo?

Jag pratar bara om C-varianterna. Har aldrig hållt på med Matte 5000 men har hört av andra att den är svårare än Origo.

Jag gillar Origo mer för det finns tre steg. I-uppgifter, II-uppgifter och III-uppgifter där svårhetsgraden ökar i en lämplig takt. I exponentböckerna finns endast Öva 1 och Öva 2 och steget däremellan är väldigt stort tycker jag. Men ju svårare bok desto bättre kanske?
Senast redigerad av dafuqup 2013-12-11 kl. 10:47.
Citera
2013-12-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Jag pratar bara om C-varianterna. Har aldrig hållt på med Matte 5000 men har hört av andra att den är svårare än Origo.

Jag gillar Origo mer för det finns tre steg. I-uppgifter, II-uppgifter och III-uppgifter där svårhetsgraden ökar i en lämplig takt. I exponentböckerna finns endast Öva 1 och Öva 2 och steget däremellan är väldigt stort tycker jag. Men ju svårare bok desto bättre kanske?

Okej, jag har haft 4000 boken för matte C/D så 5000 har säkert liknande uppbyggnad och där är det A,B,C uppgifter i varje del så.

Tack för info! Blir 5000 1c
Citera
2013-12-11, 12:35
Medlem
http://www.adlibris.com/se/bok/mot-battre-vetande-i-matematik-9789144019192

Hur skulle den här fungera som referensbok till kvantitativa delen? Den sägs sammanfatta hela gymnasiemattens begrepp. Är kanske tänkt som repetition inför typ ingenjörsstudier främst.
Citera
2013-12-11, 17:10
Medlem
Hur ser era utvecklingskurvor ut resultatmässigt ni som skrivit minst 2ggr Skulle vara intressant att se.
Skriv även ned h/dag ni lagt ned mellan varje provtillfälle
Citera
2013-12-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
Hur ser era utvecklingskurvor ut resultatmässigt ni som skrivit minst 2ggr Skulle vara intressant att se.
Skriv även ned h/dag ni lagt ned mellan varje provtillfälle

1.0 första gången, la ner 0 timmar.
0,95 andra gången, la ner 0 timmar.

Hade tänkt att satsa nu till nästa prov och verkligen försöka höja mig ordentligt.
Citera
2013-12-11, 19:10
Medlem
Ser att det är mycket kritik mot HPGuiden här när det kommer till att höja sig till de högre poängen. Förra provet fick jag 1,3 på VERB och 2,0 på KVANT. Hur bör jag jobba för att höja VERB? Jag är beredd att lägga ned mycket tid. Duger HPGuiden till detta?

Allra sämst gick det på ORD, sedan MEK (som jag tyckte gick bra men tydligen inte gjorde det) och LÄS skilde sig ett poäng ifrån MEK. Vi snackar då om 9 poäng på ORD, 15 på LÄS och 16 på MEK. Det kändes väldigt surt med tanke på att jag fick 1,4 förra året, men nåja - duger HPGuiden? Är det något mer jag bör göra för att förbättra min poäng på dessa delar?
Citera
2013-12-11, 19:42
Medlem
Zhuguliangs avatar
Jag sitter nu och nöter Ma1b inför högskoleprovet. Jag sneglar ibland på XYZ- och KVA-frågor bara för att se vad som efterfrågas. Jag känner att många frågor inte alls tas upp i gymnasiematten utan handlar om grundläggande logisk förståelse (NOG-liknande färdigheter), något som är svårt att öva upp för vissa människor, inklusive mig själv. Någon mer som känner såhär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in