2013-12-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zhuguliang
Jag sitter nu och nöter Ma1b inför högskoleprovet. Jag sneglar ibland på XYZ- och KVA-frågor bara för att se vad som efterfrågas. Jag känner att många frågor inte alls tas upp i gymnasiematten utan handlar om grundläggande logisk förståelse (NOG-liknande färdigheter), något som är svårt att öva upp för vissa människor, inklusive mig själv. Någon mer som känner såhär?
Ta en titt på ekvationssystem så kommer du möjligtvis att öka din intuition vid NOG-frågor. Men ja, det gäller att ha en logisk förståelse samt vara säker på matematiska regler i allmänhet. Sedan bör du nöta Ma1c, inte Ma1b.
Citera
2013-12-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cajolen
Hur ser era utvecklingskurvor ut resultatmässigt ni som skrivit minst 2ggr Skulle vara intressant att se.
Skriv även ned h/dag ni lagt ned mellan varje provtillfälle
1.75 varav kva 1.7 verb 1.8 vår 13
1.90 varav kva 2.0 verb 1.8 höst 13
Jag lade ner ca 2h/dag i snitt en månad innan proven, främst genom att göra gamla prov och därigenom fatta hur man ska räkna.
Senast redigerad av Egenintresset 2013-12-11 kl. 20:08.
Citera
2013-12-11, 20:17
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
1.75 varav kva 1.7 verb 1.8 vår 13
1.90 varav kva 2.0 verb 1.8 höst 13
Jag lade ner ca 2h/dag i snitt en månad innan proven, främst genom att göra gamla prov och därigenom fatta hur man ska räkna.

Grymt att sätta 1.75 på första provet. Tidigare meriter?
Citera
2013-12-11, 20:25
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Jag sitter nu och nöter Ma1b inför högskoleprovet. Jag sneglar ibland på XYZ- och KVA-frågor bara för att se vad som efterfrågas. Jag känner att många frågor inte alls tas upp i gymnasiematten utan handlar om grundläggande logisk förståelse (NOG-liknande färdigheter), något som är svårt att öva upp för vissa människor, inklusive mig själv. Någon mer som känner såhär?
Det är lite blandat. Jag skulle nog (ha!) säga att de flesta XYZ- och KVA-uppgifterna är relativt rätframma, men, ja, en del kräver mer att du förstår vad du gör och att du kan se samband.
Citera
2013-12-11, 21:14
Medlem
Citat:

Det handlar mer om att vänja sig vid det matematiska tänket, och hur gör man bäst det? jo att räkna räkna räkna. Sen är det många principer som kommer upp på provet, räta vinkelns ekvation tex, mycket geometri i NOG uppgifter och så.
Citera
2013-12-11, 21:55
Medlem
Citat:
Hur ser era utvecklingskurvor ut resultatmässigt ni som skrivit minst 2ggr Skulle vara intressant att se.
Det hamnade så långt ner på förra sidan, vore kul med några fler svar!
Citera
2013-12-11, 21:58
Medlem
Citat:
Det hamnade så långt ner på förra sidan, vore kul med några fler svar!

Första: 1.5 utan vidare förberedelse. 1.7 Kvant. 1.3 svenska.
Andra: 1.7 med lite tidningar och ordplugg. 1.9 kvant 1.5 svenska.

Siktar på 1.85+ nästa gång för då kommer jag in i princip överallt. Har tänkt läsa en del och plugga mycket ord.
Citera
2013-12-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
Första: 1.5 utan vidare förberedelse. 1.7 Kvant. 1.3 svenska.
Andra: 1.7 med lite tidningar och ordplugg. 1.9 kvant 1.5 svenska.

Siktar på 1.85+ nästa gång för då kommer jag in i princip överallt. Har tänkt läsa en del och plugga mycket ord.
Väldigt dina resultat!
Senast redigerad av cajolen 2013-12-11 kl. 23:07.
Citera
2013-12-12, 04:10
Medlem
Citat:

v - verb & k - kvant

I - 0.95 HT12 v - 0.6 k -1.3
II - 1.2 VT13 v- 0.9 k - 1.5 (här pluggade jag ord sporadiskt; ordprov.se)
III - 1.4 HT13 v - 1.1 k - 1.7 (30-50 minuter per dag i 30-40 dagar la jag ner på ord, ma1c och läsande. Inte så seriöst som jag ville men det ska ändras)

Nu till VT14 blir det 2-4 h per dag i 2-3 månader för att sätta 1.6+ om belastningen i skolan är hanterbar genom v - 1.3+ k - 1.9+

Citat:

Jag förordar dig att slänga Ma1b boken i närmaste soptunna och börja köra Ma1c om du vill nå 1.4+ på kvantitativa delen. Ma1b är ett skämt som försummar förståelsen man behöver för att klara högskoleprovet.
Senast redigerad av NAHA-K 2013-12-12 kl. 04:18.
Citera
2013-12-12, 16:07
Medlem
.
Senast redigerad av RCONerkan 2013-12-12 kl. 16:09.
Citera
2013-12-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RCONerkan
I en påse finns lika många svarta kulor som vita. Du plockar upp en kula sedan lägger du tillbaka den, sen plockar du upp en till. Hur stor sannolikhet är det att båda kulorna du plockar upp är svarta?

Jag får det till hundra procent eftersom 1/2 + 1/2 = 1. Eller har jag missat något i sannolikhetsläran eftersom det kan ju absolut inte vara hundra procent.

Du lägger inte ihop sannolikheterna utan multiplicerar dem. Första gången har du 0,5 att få en svart kula, och nästa gång har du också 0,5 att få det. Att få det två gånger i rad har alltså sannolikheten 0,5 x 0,5 = 0,25
Citera
2013-12-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NAHA-K
Jag förordar dig att slänga Ma1b boken i närmaste soptunna och börja köra Ma1c om du vill nå 1.4+ på kvantitativa delen. Ma1b är ett skämt som försummar förståelsen man behöver för att klara högskoleprovet.
Är det så stor skillnad på kurserna? Vad är det som skiljer egentligen, är det bara svårare tal i C-boken eller fattas det moment i B som finns med i C?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in