2013-12-09, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Orkar inte ställa upp uträkningen, men grunden är att det skuggade området utgörs av en fjärdedel av en cirkel med radien 10 cm minus en rätvinklig triangel med basen och höjden 10 cm.

Citat:
Ursprungligen postat av Badholm
Det skuggade området är 1/4 av en cirkel med radien AD subtraherat med arean av triangeln ADC.
Ok, tack. Jag antog att de menade 1/4 av bågens omkrets, inte area, då jag var osäker på om termen cirkelbåge avser endast bågen AC eller hela området mellan bågen AC och den räta linjen linjen AC.
Senast redigerad av petzor 2013-12-09 kl. 16:01.
Citera
2013-12-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Det kan vara värt det, men akta dig noga för att bara lära dig uppgifterna utantill. Det blir lätt så, och det hjälper inte en på provet.

Jag hade gått följande väg för den kvantitativa delen:
- matte 1
- matte 2
- kunna multiplikationstabell som rinnande vatten
- gamla prov
- felsök och plugga på det du inte kunde, du måste verkligen förstå problemet och lösningen
- om det verkligen behövs, kanske hpguiden men helst gratisalternativen först

För den verbala delen:
- gratis ordlistor
- läs så mycket du bara kan
- lär dig intressera dig för vetenskapliga artiklar (hjälper enormt)
- gör gamla prov och felsök
- eventuellt hpguidens ordlistor

HPGuiden prioriteras lågt.

Fast allt du rabbla upp finns ju egentligen på Hp, Du har ju matematiska repetionen som går igenom allt, samt fördjupning.

Sen har du introduktion och strategi inför varje block.

Jag tror Hpguiden sitter på omkring 11k uppgifter också, och 24 ordlistor uppdelade i 200ord + ytterligare några tusen ord.

Grejjen med Hpguiden är att du har allt på samma ställe och du kan själv följa din progression.
Så om man verkligen vill köra för Hp så är det värt pengarna.

Men om du inte tänker satsa så kör hellre på gratis ordlistor och gratis info som på ordprov.se samt läs allt du kan.
Citera
2013-12-09, 18:39
Medlem
Det "finns" på HP. Deras genomgångar räcker inte. Man behöver få en stadig grund, vilket man inte får genom HPGuiden. Allt HPGuiden egentligen lär en, är att komma ihåg uppgifterna. Jag har haft HPGuiden två gånger, och båda gångerna gav det minimalt på högskoleprovet. Första gången fick jag åtminstonde ORD-delen klirad genom att lära mig deras listor.

Vad som gav mig absolut mest var gammal hederlig nötning i matteboken. Grunderna är A och O då det är där man baserar hela sitt tänkande. HPGuiden kanske skriver om grunderna, men de har inga uppgifter (i alla fall inte sist jag tittade) där man repeterar dessa kunskaper tills de sitter. Det är det fina med matteböckerna från skoltiden. Nu finns det många högskoleprov av den nya sorten att öva sig på. Sen finns det sidor som studeravidare.se som har många uppgifter. Gratis. Dock ligger svårighetsgraden en bit över det riktiga högskoleprovet.
Senast redigerad av Phyrex 2013-12-09 kl. 18:47.
Citera
2013-12-09, 19:24
Medlem
Citat:
Det "finns" på HP. Deras genomgångar räcker inte. Man behöver få en stadig grund, vilket man inte får genom HPGuiden. Allt HPGuiden egentligen lär en, är att komma ihåg uppgifterna. Jag har haft HPGuiden två gånger, och båda gångerna gav det minimalt på högskoleprovet. Första gången fick jag åtminstonde ORD-delen klirad genom att lära mig deras listor.

Vad som gav mig absolut mest var gammal hederlig nötning i matteboken. Grunderna är A och O då det är där man baserar hela sitt tänkande. HPGuiden kanske skriver om grunderna, men de har inga uppgifter (i alla fall inte sist jag tittade) där man repeterar dessa kunskaper tills de sitter. Det är det fina med matteböckerna från skoltiden. Nu finns det många högskoleprov av den nya sorten att öva sig på. Sen finns det sidor som studeravidare.se som har många uppgifter. Gratis. Dock ligger svårighetsgraden en bit över det riktiga högskoleprovet.

Mattebok slår ju helt klart det mesta. Men säg att man har gjort matteboken grundligt, kanske även 2 st och vill testa sina kunskaper med frågor som är typexempel av de som kan komma på Högskoleprovet, ja då är ju Hpguiden att föredra. Dock att betala 1500 pix bara för träna frågor är inte värt utan då funkar hellre gammla prov.

Men man gör som man vill, vill man få 1.6+ så vad är 1500 spänn då, har hört flera som fått jäkligt bra ökningar av att sitta med Hpguiden + självstudier som mattebok + läsa böcker och tidningar, allt handlar egentligen om vilken nivå man vill hamna på och vad man är beredd att ge för att öka sina chanser.
Citera
2013-12-09, 19:37
Medlem
Ja, HPGuiden kan ju fungera. Jag vill bara att folk ska veta att de kan bli besvikna och vad HPGuiden, trots sitt till synes imponerande utbud egentligen innebär för ens studier. Jag tror HPGuiden snarare är bättre för de som vill höja sig från lågt till medelhögt. På den sista biten (1.6+) når de inte riktigt fram.

Deras forum är däremot väldigt bra. Finns genomgångar av de flesta uppgifter som fanns på de riktiga proven, och folk hjälper alltid till. Duktiga på att peppa varandra är de också.
Citera
2013-12-09, 21:25
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Det kan vara värt det, men akta dig noga för att bara lära dig uppgifterna utantill. Det blir lätt så, och det hjälper inte en på provet.

Jag hade gått följande väg för den kvantitativa delen:
- matte 1
- matte 2
- kunna multiplikationstabell som rinnande vatten
- gamla prov
- felsök och plugga på det du inte kunde, du måste verkligen förstå problemet och lösningen
- om det verkligen behövs, kanske hpguiden men helst gratisalternativen först

För den verbala delen:
- gratis ordlistor
- läs så mycket du bara kan
- lär dig intressera dig för vetenskapliga artiklar (hjälper enormt)
- gör gamla prov och felsök
- eventuellt hpguidens ordlistor

HPGuiden prioriteras lågt.

Matten har jag ganska bra koll på, går natur nu och fick 1,8 på den delen senast. Det är främst verb jag vill höja mig på.

Brukade läsa illustrerad vetenskap och har ett gäng liggandes, är det värt att börja läsa dem igen? Det borde väl gynna läsförståelsen. På verbdelen är det främst ORD jag vill förbättra, därför är HPGs ordlistor väldigt lockande.
Citera
2013-12-09, 21:38
Medlem
Tony.Starks avatar
Citat:
Ja, HPGuiden kan ju fungera. Jag vill bara att folk ska veta att de kan bli besvikna och vad HPGuiden, trots sitt till synes imponerande utbud egentligen innebär för ens studier. Jag tror HPGuiden snarare är bättre för de som vill höja sig från lågt till medelhögt. På den sista biten (1.6+) når de inte riktigt fram.

Deras forum är däremot väldigt bra. Finns genomgångar av de flesta uppgifter som fanns på de riktiga proven, och folk hjälper alltid till. Duktiga på att peppa varandra är de också.

Jag håller med Hpguiden fungerar bra för de som vill förbättra sitt låga hp resultat, exempelvis 0.4 till 0.8 och kanske till och med 1.0 Men allt efter det krävs mycket mycket mer än hpguiden.

Tror nästan att ifall man vill få hög hp resultat så måste man ständigt leta efter nytt material för sina studier kring hp, tex läsa andra matematikböcker eller kanske ta en kvälls kurs i avancerad engelska för uni.

Dessutom så tror jag att den "höjningen" för dåliga skrivare mest beror på att man kanske haft väldigt dåligt resultat på den verbala delen,och övat mest ord på hpguiden vilket har bidragit till att ord,läs och mek höjts eller så har man pushats till gränsen att hålla tiden inom ramen vid uppgifterna.

Det är alltid lättare att gå från tex 0.5 till 0.8 eller 1.0.
Men försök höja dig från 1.3 > så får man se hur svårt det är. Finns ju folk som har kämpat i år för att få 1.6 eller högre !!

Tror inte lösningen ligger i hpguiden för de som vill få högt provresultat, utan snarare i att ständigt ta in ny information som kan tänkas vara relativ inför hp och lära sig den, samt hålla nerverna inom schack.
Citera
2013-12-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Matten har jag ganska bra koll på, går natur nu och fick 1,8 på den delen senast. Det är främst verb jag vill höja mig på.

Brukade läsa illustrerad vetenskap och har ett gäng liggandes, är det värt att börja läsa dem igen? Det borde väl gynna läsförståelsen. På verbdelen är det främst ORD jag vill förbättra, därför är HPGs ordlistor väldigt lockande.

Ja, det tycker jag att du borde. Man kan ju säga att det kommer alltid följade sorters artiklar på LÄS-delen:
- medicin / vård
- djur / natur / historia
- bokrecension / debattinlägg om en bok
- gärna något genusrelaterat / skola / samhälle

Som jag skrev för några sidor sedan hade jag tidigare svårare att intressera mig för artiklarna i LÄS, men nu gör jag det och det hela blir mycket lättare. Jag vet faktiskt inte hur man ska göra för att intressera sig mer. I mitt fall blev det nog så att jag blev så bra på att läsa att jag kunde slappna av på VERB och läsa det nästan som om det vore hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Stark
Jag håller med Hpguiden fungerar bra för de som vill förbättra sitt låga hp resultat, exempelvis 0.4 till 0.8 och kanske till och med 1.0 Men allt efter det krävs mycket mycket mer än hpguiden.

Tror nästan att ifall man vill få hög hp resultat så måste man ständigt leta efter nytt material för sina studier kring hp, tex läsa andra matematikböcker eller kanske ta en kvälls kurs i avancerad engelska för uni.

Dessutom så tror jag att den "höjningen" för dåliga skrivare mest beror på att man kanske haft väldigt dåligt resultat på den verbala delen,och övat mest ord på hpguiden vilket har bidragit till att ord,läs och mek höjts eller så har man pushats till gränsen att hålla tiden inom ramen vid uppgifterna.

Men försök höja dig från 1.3 > så får man se hur svårt det är. Finns ju folk som har kämpat i år för att få 1.6 eller högre !!

Tror inte lösningen ligger i hpguiden för de som vill få högt provresultat, utan snarare i att ständigt ta in ny information som kan tänkas vara relativ inför hp och lära sig den, samt hålla nerverna inom schack.

Japp, precis så är det.

Angående nerver är det mycket som spelar in på ett högskoleprov. Man får se till att ha allt som man kan kontrollera, under kontroll. Jag tycker att det viktigaste är att man fyller på med mat konstant. Inte godis. Man måste hålla energinnivån jämn. Öronproppar är också A och O. Annars stör man sig på alla mongon som sitter och viskläser för sig själv eller vänder blad konstant.
Citera
2013-12-10, 03:01
Medlem
Zbdb1s avatar
Citat:

Hur många timmar om dagen brukade du nöta matte?
Citera
2013-12-10, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Stark

Varför trycker du ned Hpguiden, är du fattig?

Varför sitter det flera på HPguiden som konstant höjt sig, vissa från 0.7-1.6+. Och finns flera pluggdagböcker på forumet där de har fått 1.8+.

Jag kan ju garantera att om du sitter på Hpguiden, gör alla uppgifter som finns (runt 11k) och nöter igenom ordlistorna, kör de övriga programmen för NOG, XYZ, KVA, DTK.
Och vid sidan av Hp kompleterar med att göra gamla matteböcker och läser så klart du kommer att få en stor höjning.

Säg att du fick 0.5, bara genom att gå igenom den matematiska introduktionen och strategin för varje del kommer du få en höjning på 0.2+.

Jag vet inte vart allt hate kommer ifrån, men är det någon i den här tråden som faktiskt har köpt vip och pluggat seriöst?
Citera
2013-12-10, 16:31
Medlem
Tony.Starks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
Varför trycker du ned Hpguiden, är du fattig?

Varför sitter det flera på HPguiden som konstant höjt sig, vissa från 0.7-1.6+. Och finns flera pluggdagböcker på forumet där de har fått 1.8+.

Jag kan ju garantera att om du sitter på Hpguiden, gör alla uppgifter som finns (runt 11k) och nöter igenom ordlistorna, kör de övriga programmen för NOG, XYZ, KVA, DTK.
Och vid sidan av Hp kompleterar med att göra gamla matteböcker och läser så klart du kommer att få en stor höjning.

Säg att du fick 0.5, bara genom att gå igenom den matematiska introduktionen och strategin för varje del kommer du få en höjning på 0.2+.

Jag vet inte vart allt hate kommer ifrån, men är det någon i den här tråden som faktiskt har köpt vip och pluggat seriöst?

Jag trycker inte ner hpguiden,det är en fantastisk tjänst men jag håller inte med precis som många andra att hpguiden är nästan allt vad man behöver, eller till och med behöver.

Att trycka ned Hpguiden? vart har du fått den idén från, dessutom fattig! hur resonerar du.
Känns som du jimmie åkessonar, uttrycker sig helt utan logik!
"Varför trycker du ned Hpguiden, är du fattig?"

Jag har varit vip medlem 4 ggr på hpguiden om jag minns rätt, Jag är medlem just nu där och dessutom (vip). Men jag använder inte hpguiden så mycket förutom forumet och orden.

"Säg att du fick 0.5, bara genom att gå igenom den matematiska introduktionen och strategin för varje del kommer du få en höjning på 0.2+." 0,2+ för varje stretegi del"

Jag har gjort alla Nog,xyz,kva,dtk,läs och elf uppgifter med 85-97% rätt, och det tre gånger om under dessa vip registreringar!Det enda som kvarstår är ord och mek.

Dessutom så har jag inpräntat deras matematiska repetition och kvantitativa kurs. Har det hjälpt mig avsevärt vad gäller resultaten? NADA.

Är jag ensam om detta, förmodligen inte. Kan du förklara detta?

Min hp resa ser ut så här.
0.9 (utan hpguiden)
1.0 (Med hpguiden) Gjorde alla uppgifter med hög träff säkerhet
1,1 (Med hpguiden) Gjorde alla uppgifter med hög träff säkerhet
1,0 (Med hpguiden) Gjorde alla uppgifter med hög träff säkerhet
1,5 (Utan hpguiden) Gjorde endast alla gamla prov även de från 90 talet tror jag, läste även dagligen, räknade grundligt matematik 1c,2c,3c. Dels (kvällskurser i Matematik 5 för behörighet samt en engelska kurs på uni nivå).

Sist så registrerade jag VIP igen, men för att träna på orden och mek eftersom det sänkte mig rejält på proven. Detta var dessutom innan jag upptäckte memrise, hade jag upptäckt det först så hade jag valt memrise tjänst utan fråga.

"Varför sitter det flera på HPguiden som konstant höjt sig, vissa från 0.7-1.6+. Och finns flera pluggdagböcker på forumet där de har fått 1.8+."

Jag följt dessa dagböcker sedan begynnelsen, nu senast så är till och med liksom en trend att starta en plugg daggbok, vilket tycker jag är bra eftersom det motiverar en.

Men De som har 1.5-1.6+ har haft det resultat säkert en tid, och redan spikar 1.8-2.0 utan plugg på verbala delen eller matte delen, dessutom så kommer de till exempel från en ingenjörs bakgrund och ska påbörja läkardrömmen. Finns en person som har haft samma höga resultat i flera år utan att göra utveckling.

Men det är vad jag tror och vet, så NEJ jag trycker inte ned hpguiden! Avslutningsvist vet du vad som är Ironiskt, jag rekommenderar bekanta för vip medlemskap på hpguiden utan att få någon jävla rabatt.

"Jag vet inte vart allt hate kommer ifrån, men är det någon i den här tråden som faktiskt har köpt vip och pluggat seriöst?"

All hate kommer ifrån imaginära landet.
Senast redigerad av Tony.Stark 2013-12-10 kl. 16:37.
Citera
2013-12-10, 18:51
Medlem
Jag har köpt VIP två gånger, och det hjälpte (förutom orden) mig inte ett dugg. Fick samma resultat som tidigare prov.
Jag skiter i HPGuiden och kör mitt eget race. Får 1.5 högre än med HPGuiden.

På deras VIP-övningar hade jag konsekvent över 90% rätt.

Ingen säger att det är värdelöst. Vi säger bara att det inte är värt 1500kr, och att man borde prova gratisalternativen först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in