2013-11-17, 08:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Sedan måste man vara medveten om att nästan 50% av befolkningsökningen i Stockholm består av invandring. I nuläget dominerar somalier och syrier. De har förtur i bostadskön hos allmännyttan även om det inte sägs någonstans och de betalar inte sin egen hyra. Den står skattekollektivet för. Under dessa förutsättningar är marknadshyror rent vansinniga då privatpersoner ska konkurrera om bostäder med stat ock kommun.

Oja! Det är bara de som lever på försörjningsstöd som har råd att flytta in nybyggda hyresrätter. Det är skrämmande, bara för de klara av att producera en jävla massa barn så står samhället och vräker resurser över dessa familjer.
Citera
2013-11-17, 08:44
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Jo, det går ju verkligen jättebra just nu? Eftersom de privata aktöerna inte bygger så måste liksom kommunala bolag in och bygga. Sedan kan man sälja av dessa bolag, men någon måste liksom ta tag i skiten, nu.
Självklart så bygger de privata aktörerna hellre bostadsrätter och annat som inte är prisreglerat. Till och med du borde ju inse att det är något som är allvarligt fel när det finns ett extremt behov som ingen uppfyller. Det är ju liksom det som är den berömda pudelns kärna...
Citera
2013-11-17, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Självklart så bygger de privata aktörerna hellre bostadsrätter och annat som inte är prisreglerat. Till och med du borde ju inse att det är något som är allvarligt fel när det finns ett extremt behov som ingen uppfyller. Det är ju liksom det som är den berömda pudelns kärna...

Kärnan är exakt vad jag försökt beskriva: Kommunala bostadsbolag måste bygga bostäder, eftersom ingen privat aktör bygger hyresrätter. Så enkelt är det.

Varför ser det ut som det gör? Varför har vi en bostadsbrist? En ökande befolkning? Tänkte för en gångs skull lämna X utanför debatten.
Citera
2013-11-17, 13:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Kärnan är exakt vad jag försökt beskriva: Kommunala bostadsbolag måste bygga bostäder, eftersom ingen privat aktör bygger hyresrätter. Så enkelt är det.

Jaha för vilka pengar då? Det där är ju ett klassiskt "pojken med guldbyxorna-argument" vänsterpartiet-style.

Citat:
Varför ser det ut som det gör? Varför har vi en bostadsbrist? En ökande befolkning? Tänkte för en gångs skull lämna X utanför debatten.

Bristen beror på regleringen av hyrorna, samt den oerhört sega byråkratin i byggfrågor. Tyvärr har vi gjort oss beroende av att det ser ut som det gör. Försöker man sänka bomarknaden kommer det gå ut över allas ekonomi.
Citera
2013-11-17, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha för vilka pengar då? Det där är ju ett klassiskt "pojken med guldbyxorna-argument" vänsterpartiet-style.

Bristen beror på regleringen av hyrorna, samt den oerhört sega byråkratin i byggfrågor. Tyvärr har vi gjort oss beroende av att det ser ut som det gör. Försöker man sänka bomarknaden kommer det gå ut över allas ekonomi.

För vilka pengar? Ja du, om jag fick bestämma vart mina skattepengar skulle gå så hade bostadsbyggandet varit ganska högt upp på listan.

Bristen beror på att det inte byggs hyresrätter, inget annat. Sluta förneka verkligheten nu. Om vi införde marknadshyror imorgon och priserna ökade med 68% så skulle privata aktörer enbart stå med massa tomma lägenheter. Folk kan inte betala mer än vad ekonomin tillåter, oavsett hur marknaden ser ut.

Att tro att en marknad ska lösa sig själv är bara ett idiotiskt flumliberalt begrepp. Det funkar inte i Sverige idag.
Citera
2013-11-17, 14:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För vilka pengar? Ja du, om jag fick bestämma vart mina skattepengar skulle gå så hade bostadsbyggandet varit ganska högt upp på listan.
Är det inte bättre att var och en får avgöra själv hur mycket hen vill lägga på en bostad? Själv är jag inte så intresserad av att lägga pengar på andras bostäder, då jag sparat ihop till min bostadsrätt själv.

Citat:
Bristen beror på att det inte byggs hyresrätter, inget annat. Sluta förneka verkligheten nu. Om vi införde marknadshyror imorgon och priserna ökade med 68% så skulle privata aktörer enbart stå med massa tomma lägenheter. Folk kan inte betala mer än vad ekonomin tillåter, oavsett hur marknaden ser ut.
Bristen beror till stor del på hyresregleringen, som gör byggherrarna ovilliga att äga hyreshus.

68% hyreshöjningar är rent crap och bullshit från hyresgästföreningen. Självklart skulle inte alla hyror stiga så mycket, utan bara de mest populära och centrala hyresrätterna.

Citat:
Att tro att en marknad ska lösa sig själv är bara ett idiotiskt flumliberalt begrepp. Det funkar inte i Sverige idag.
Den löser sig definitivt inte med hjälp av planekonomiska lösningar ala Sovjet.
Citera
2013-11-17, 14:14
Bannlyst
Citat:
"Är det inte bättre att var och en får avgöra själv hur mycket hen vill lägga på en bostad? Själv är jag inte så intresserad av att lägga pengar på andras bostäder, då jag sparat ihop till min bostadsrätt själv.

Bristen beror till stor del på hyresregleringen, som gör byggherrarna ovilliga att äga hyreshus.

68% hyreshöjningar är rent crap och bullshit från hyresgästföreningen. Självklart skulle inte alla hyror stiga så mycket, utan bara de mest populära och centrala hyresrätterna.

Den löser sig definitivt inte med hjälp av planekonomiska lösningar ala Sovjet."

Är det inte bättre att var och en får avgöra själv hur mycket hen vill lägga på en bostad? Själv är jag inte så intresserad av att lägga pengar på andra bostäder, då jag sparat ihop till min bostadsrätt själv.

- Det bästa vore väl om vi alla fick bestämma själva hur mycket vi vill lägga på vad, när och hur. Jag har ingen lust att behöva betala dina barns skolgång eller din bypassoperation. Eller din fars pension. Nu funkar det ju inte riktigt så i Sverige.

Jag har ingen som helst lust att reglera marknaden mer än idag, tvärtom. Men man måste liksom se verkligheten som den är. Det är brist på hyresrätter. Svaret är då att bygga hyresrätter. Sen hur det sker är ganska irrelevant. Men folk måste ha råd att bo i dem.
Senast redigerad av Rackham.den.Rode 2013-11-17 kl. 14:17.
Citera
2013-11-17, 14:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
- Det bästa vore väl om vi ala fick bestämma själva hur mycket vi vill lägga på vad, när och hur. Jag har ingen lust att behöva betala dina barns skolgång eller din bypassoperation. Eller din fars pension. Nu funkar det ju inte riktigt så i Sverige.
För mig är bostaden som vilken annan vara som helst. Du kan välja på en billig eller dyr. Du kan välja att köpa eller hyra och du kan välja läget. Ju sämre läge desto billigare borde lägenheten vara.

Men så är det inte i detta kommunistland, eftersom man har från politiskt håll försökt sätta marknaden ur spel. När man gör det så uppstår alla problem vi ser idag. Så fort det finns ett "mervärde" i att sitta på ett kontrakt, så kan du ge dig fan på att det uppstår bostadköer.

Hade hyrorna varit mer rättvisa, så hade det inte funnits någon anledning att sitta och trycka på ett kontrakt i onödan, eller sitta på en onödigt stor lägenhet. Var och en hade fått betala precis vad marknaden tycker att det är värt. Det uppstår med andra ord valmöjligheter.

Ju längre från centrum, ju mindre yta och ju sämre standard, desto billigare hyresbostad. Självklart ska det vara så, istället för att alla hyresrätter ska prissättas efter "bruksvärdet".

Och nej, med marknadshyror kommer inte alla ha råd att bo i innerstaden. Men ärligt talat, vad gör det? Det är väl bättre att folk har någonstans att bo, än ingen bostad alls?

Citat:
Jag har ingen som helst lust att reglera marknaden mer än idag, tvärtom. Men man måste liksom se verkligheten som den är. Det är brist på hyresrätter. Svaret är då att bygga hyresrätter. Sen hur det sker är ganska irrelevant. Men folk måste ha råd att bo i dem.

Har du funderat på vad det skulle innebära för skattebetalarna? Höjd skatt = mindre konsumtion = mindre jobb, mindre välfärd osv.

Hur ska folk ha råd att bo då, när det inte finns några jobb?
Citera
2013-11-17, 14:44
Medlem
2big4yous avatar
STOCKHOLM/TT
En av de svenskaste byggnaderna som finns, friggeboden, ska bli större om regeringen får som den vill.
Boverket har fått i uppdrag att snabbutreda om det går att öka storleken på dem från dagens 15 kvadratmeter.
- Kan de bli uppemot 20 kvadratmeter vore det jättebra, säger bostadsminister Stefan Attefall (KD) till TT.
Om allt går enligt planerna ska de nya större friggebodarna kunna vara tillåtna att bygga under andra halvan av 2014 eller senast under 2015.

Varför har det blivit sådan brådska med detta tro?
Billigt sätt för Migverket att inhysa flyktingar i eller???
Citera
2013-11-17, 15:26
Medlem
nolifers avatar
Citat:

Man behöver göra om hela systemet från grunden.
Bort med subventionerade hyreslägenheter, bort med all byråkrati som försvårar/förhindrar byggande och uthyrande av bostäder/lokaler.
Invandrare får bo i baracker tills dom har jobb och kan betala för sin egen bostad.

Men eftersom detta aldrig kommer ske så får staten helt enkelt börja bygga en jävla massa billiga lägenheter så att folk har någonstans att bo.
Nu vet vi att det heller aldrig kommer att ske eftersom det skulle få befintliga bostadsrätter att dala till sin rätta prisnivå och folk skulle bli sittande med miljonlån på sina gamla slitna 50-talslägenheter.

Vi bor i Sverige, ett "rikt" land som dessutom är ett av världens mest glesbefolkade länder och ändå så har många ingen "egen" bostad. Hade det handlat om ett fattigt och tätbefolkat land hade jag förstått problemet.....nu när vi inte är det så fattar jag inte....

Kanske någon kan förklara
Citera
2013-11-17, 16:37
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nolifer
Man behöver göra om hela systemet från grunden.
Bort med subventionerade hyreslägenheter, bort med all byråkrati som försvårar/förhindrar byggande och uthyrande av bostäder/lokaler.
Invandrare får bo i baracker tills dom har jobb och kan betala för sin egen bostad.

Men eftersom detta aldrig kommer ske så får staten helt enkelt börja bygga en jävla massa billiga lägenheter så att folk har någonstans att bo.
Nu vet vi att det heller aldrig kommer att ske eftersom det skulle få befintliga bostadsrätter att dala till sin rätta prisnivå och folk skulle bli sittande med miljonlån på sina gamla slitna 50-talslägenheter.

Vi bor i Sverige, ett "rikt" land som dessutom är ett av världens mest glesbefolkade länder och ändå så har många ingen "egen" bostad. Hade det handlat om ett fattigt och tätbefolkat land hade jag förstått problemet.....nu när vi inte är det så fattar jag inte....

Kanske någon kan förklara

Bra analys och jag håller med i samtligt. Regeringen har ingen lösning på problemet - hur staten än gör så kommer folket lida på grund av en undermålig förd politik under lång tid.
Citera
2013-11-17, 16:41
Bannlyst
Citat:
För mig är bostaden som vilken annan vara som helst. Du kan välja på en billig eller dyr. Du kan välja att köpa eller hyra och du kan välja läget. Ju sämre läge desto billigare borde lägenheten vara.

Men så är det inte i detta kommunistland, eftersom man har från politiskt håll försökt sätta marknaden ur spel. När man gör det så uppstår alla problem vi ser idag. Så fort det finns ett "mervärde" i att sitta på ett kontrakt, så kan du ge dig fan på att det uppstår bostadköer.

Hade hyrorna varit mer rättvisa, så hade det inte funnits någon anledning att sitta och trycka på ett kontrakt i onödan, eller sitta på en onödigt stor lägenhet. Var och en hade fått betala precis vad marknaden tycker att det är värt. Det uppstår med andra ord valmöjligheter.

Ju längre från centrum, ju mindre yta och ju sämre standard, desto billigare hyresbostad. Självklart ska det vara så, istället för att alla hyresrätter ska prissättas efter "bruksvärdet".

Och nej, med marknadshyror kommer inte alla ha råd att bo i innerstaden. Men ärligt talat, vad gör det? Det är väl bättre att folk har någonstans att bo, än ingen bostad alls?

Har du funderat på vad det skulle innebära för skattebetalarna? Höjd skatt = mindre konsumtion = mindre jobb, mindre välfärd osv.

Hur ska folk ha råd att bo då, när det inte finns några jobb?

Exakt så borde det vara. Men blir svårt att välja sitt läge när det inte ens finns lediga hyresrätter i förorten. Då får man bo...ingenstans. Det är ju bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in