Citat:
Ursprungligen postat av
Rackham.den.Rode
- Det bästa vore väl om vi ala fick bestämma själva hur mycket vi vill lägga på vad, när och hur. Jag har ingen lust att behöva betala dina barns skolgång eller din bypassoperation. Eller din fars pension. Nu funkar det ju inte riktigt så i Sverige.
För mig är bostaden som vilken annan vara som helst. Du kan välja på en billig eller dyr. Du kan välja att köpa eller hyra och du kan välja läget. Ju sämre läge desto billigare borde lägenheten vara.
Men så är det inte i detta kommunistland, eftersom man har från politiskt håll försökt sätta marknaden ur spel. När man gör det så uppstår alla problem vi ser idag. Så fort det finns ett "mervärde" i att sitta på ett kontrakt, så kan du ge dig fan på att det uppstår bostadköer.
Hade hyrorna varit mer rättvisa, så hade det inte funnits någon anledning att sitta och trycka på ett kontrakt i onödan, eller sitta på en onödigt stor lägenhet. Var och en hade fått betala precis vad marknaden tycker att det är värt. Det uppstår med andra ord valmöjligheter.
Ju längre från centrum, ju mindre yta och ju sämre standard, desto billigare hyresbostad. Självklart ska det vara så, istället för att alla hyresrätter ska prissättas efter "bruksvärdet".
Och nej, med marknadshyror kommer inte alla ha råd att bo i innerstaden. Men ärligt talat, vad gör det? Det är väl bättre att folk har någonstans att bo, än ingen bostad alls?
Citat:
Ursprungligen postat av
Rackham.den.Rode
Jag har ingen som helst lust att reglera marknaden mer än idag, tvärtom. Men man måste liksom se verkligheten som den är. Det är brist på hyresrätter. Svaret är då att bygga hyresrätter. Sen hur det sker är ganska irrelevant. Men folk måste ha råd att bo i dem.
Har du funderat på vad det skulle innebära för skattebetalarna? Höjd skatt = mindre konsumtion = mindre jobb, mindre välfärd osv.
Hur ska folk ha råd att bo då, när det inte finns några jobb?