Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Om jag förstått dig rätt så menar du att om Gud finns så bör han inte vara allvetande för att den fria viljan ska kunna existera? Anledningen är, enligt dig, att om någon vet min framtid så är min fria vilja bara en illusion, korrekt?
Nja. Det handlar inte om "bör" eller någon form av osäkerhetsfaktor.
OM en skapande gud är allvetande så är ALLT som händer förutbestämt av guden redan när denne skapar universum. Dvs guden börjar skapa universum (och är allvetande om varje liten partikels påverkan från början till evigheten). Guden vet då exakt alla dina handlingar precis som att guden vet att en specifik snöflinga kommer falla och hur snöflingan ser ut. Om guden INTE vet detta så är guden inte allvetande.
Du HAR med andra ord ingen fri vilja om en allvetande gudom skapade universum eftersom du inte kan agera annorlunda än vad guden förutbestämde när guden skapade universum. Skulle du kunna agera annorlunda än vad den skapande guden avsett så innebär det explicit att guden inte är allvetande.
Hur detta sedan manifesterar sig i ditt medvetande är irrelevant. Om du tror att du gör ett rationellt val (för dina tankar och minnen är också en del av universum som en allvetande skapargud givit upphov till) eller om du tänker på rosa elefanter och sedan tuggar på ditt eget finger har ingenting med validiteten av en handling att göra.
Vi kan koka ner det lite om det är för abstrakt för dig.
Vi tar en allsmäktig allvetande biltillverkare istället (glöm universum för ett tag).
Om biltillverkaren är allvetande när den skapar bilen är varje händelse känd från början. Om tändstiften går sönder efter 10k mil så är det för att den allvetande biltillverkaren avsett det (annars är inte biltillverkaren allvetande, det kan inte komma som en överraskning för denne). Eftersom biltillverkaren är allvetande och dessutom har skapat hela bilen (inklusive tändstift) så är de trasiga tändstiften en konsekvens av hur skaparen valde att skapa bilen
Om biltillverkaren avsett att tändstiften INTE skulle gå sönder så hade den allvetande tillverkaren skapat bilen på ett annat sätt (tändstiften har ingen slump eller "fri-vilja" att gå sönder bara för att, det är nämligen redan förutsett av den allvetande skaparen om så sker eller inte).
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Låt oss säga att ingen vet min framtid. Har jag fri vilja då?
Det beror på om universum är deterministiskt eller inte. Det har ingenting med medvetenhet att göra.
Det är egentligen irrelevant då problemet är att det inte går att kombinerar allvetande med skapande (eftersom ingenting kan undgå en allvetande gudom redan under skapelseprocessen) och fri vilja.
Om du på något sätt försöker definiera en gudom efter mänskliga valmöjligheter i form av att människan skulle vara "fri" att fatta egna beslut så förutsätter det att en skapare av universum inte skulle kunna förutse människornas handlingar vid skapandet (och därmed försvinner allvetandet).
Om guden skapat allt i universum förutom människans tankar (som i så fall måste komma någon annanstans ifrån, om de nu inte är en del av ett skapat universum) så är guden inte heller allvetande.