2013-12-09, 15:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Ställ dig frågan själv. Vad har dina föräldrar gjort för dig och vad har DU gjort för dom? Kanske svaret klarnar en aning.

Du har tydligen 'glömd' centralfrågan, som inte är en humanpsykologisk analys av förälderskap med tillhörande etik, men är ditt bedrövliga missbruk av falska analogier mellan 'gud' och förälderskap.
Citera
2013-12-09, 15:11
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Du har inte ens förstått ett uns av det jag har skrivit och du säger att jag ska korrigera dig om du har fel.

Jodå, det har jag nog. Det låter mest som det är ett argumentationsknep som du drar till med när det blir jobbigt. Om jag skulle ha missförstått dig så får du gärna tydliggöra vad du menar.

Citat:
Först och främst så ger du mig ett klipp där det står en ateist och propagerar.

Jaha, vad vill du egentligen ha sagt med detta? Ett försök att skjuta Hitchens trovärdighet i sank och därmed göra hans åsikter irrelevanta eller nått liknande?

Citat:
Och vad skulle han stå och säga om inte allt som är oppasligt om Gud? Jag blir föga förvånad med andra ord.

Va? Vad försökte du få fram här? Och du skriver detta direkt efter att du anklagat någon annan för att ha ett uruselt språk...

Men försöker du få fram att han skulle ha fel i sak så får du gärna påtala angående vad och varför.

Citat:
De budord eller råd som han kommer med är det inte alla som vill följa, det finns ingen gemensam nämnare för dessa men de tio budorden är en nämnare för alla kulturer och religioner och detta kan man inte komma från.

Och du tror att alla vill följa de tio du hänvisar till? Du tror att det är skapta på ett visst sätt för att alla vill följa dem? Jag tror du får tänka ett varv till angående detta. När du gjort det så är du välkommen tillbaka och då, om du håller fast vid det senare förklara varför du anser "dina" tio budord skulle vara bättre.

Citat:
Det är bara positivt med dessa budord och inte till skada för någon eller något.

Verkligen? Hedersmord? Eller det kanske inte är något som existerar i din världsfrånvarande världsbild? Du vet, när släktingar dödar en för att man inte hedrar de val som ens släktingar, oftast fadern, gjort åt en.

Citat:
Följer man dessa så får man ro i själen och kroppen.

Tala för dig själv.

Resterande som du valde att inte bemöta antar jag tills vidare att du ger mig rätt i.
Citera
2013-12-09, 15:21
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ställ dig frågan själv. Vad har dina föräldrar gjort för dig och vad har DU gjort för dom? Kanske svaret klarnar en aning.

Nej, jag tycker att du skall besvara frågorna eftersom mitt förhållande med mina biologiska föräldrar inte har något alls med saken att göra. För allt du vet så kan mina föräldrar övergett mig som nyfödd, negligerat mig totalt, misshandlat mig, våldfört sig sexuellt på mig, behandlat mig som en slav och barnarbetare som ges det minimum för att kunna fortsätta leva vidare som just detta, den bästa tänkbara uppväxten och allt där emellan. Därmed hoppas jag att du inser att ett specifikt fall blir ointressant i det stora hela.
Citera
2013-12-09, 15:23
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Relationen förälder barn, har inte ens analogi med relationen förälder gud - du har en slags manipulerande ådra lille vän - blandar koncepten och buffrar med en hel del moralism.

Tror du inte förälder barn, är ett naturligt uppkommen etisk sak ?

Du nedvärderar lite för mycket, som att människor är handikappade.. om de inte på kommando bekräftar din egen "gudskänsla" och det är alltså inte ens argument, det är och förblir en känsla.

Moral för dig är inte moral för alla, utifrån att du vill etikettera dig etisk och med det sanktionera värdeladningar.

Du tappade också tålamodet ovanligt tidigt, vad gäller diskussionskvaliteten, den du ojar dig om.
Citera
2013-12-09, 15:26
Medlem
SmartSvenks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Whut?

Nej, det gjorde han inte.

Lite fishy link, men OK. Finns andra "vetenskapsmän" som tror på Gud. Werner von Braun, Isaac Newton, Galileo Galilei, Ampère etc. What ever, that's not the point.

Och vad var svårt att förstå med det första?

Tror du inte på Gud, så har du inget hjärta.

Men tror du (blint) på religion, så har du ingen hjärna.

(Putin sade något liknande om Sovjet)

Sen kan det ju vara bra att leva enligt bibeln och så, men man behöver ju inte tro på allt som sägs övrigt i Bibeln.

Moses delande av havet, Jesus underverk, Gabriel och Mohammed, jag tror inte på det. Inte heller på allt religionerna lär ut, men jag tror på Gud.
Citera
2013-12-09, 15:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSvenk

Trams.

Citat:

Lika mycket trams.

Citat:
Sen kan det ju vara bra att leva enligt bibeln och så, men man behöver ju inte tro på allt som sägs övrigt i Bibeln.

Alltså cherrypicking ..... vilket iofs är legitimt med tanke på följande:

Citat:
Moses delande av havet, Jesus underverk, Gabriel och Mohammed, jag tror inte på det. Inte heller på allt religionerna lär ut, men jag tror på Gud.

Där du flyttar dina målstolper helt ut i (filosofiska) metafysiska spekulationer som DEFINITIVT inte har nån chans för falsifiering.
Citera
2013-12-09, 15:44
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
What ever, that's not the point.

Vad bra att du insett att det var meningslöst att ta upp att Einstein skulle trott på en personlig gud(vilket iofs var felaktigt).

Citat:

Vad får dig att anse det?
Citera
2013-12-09, 15:45
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jodå, det har jag nog. Det låter mest som det är ett argumentationsknep som du drar till med när det blir jobbigt. Om jag skulle ha missförstått dig så får du gärna tydliggöra vad du menar.

Jaha, vad vill du egentligen ha sagt med detta? Ett försök att skjuta Hitchens trovärdighet i sank och därmed göra hans åsikter irrelevanta eller nått liknande?

Va? Vad försökte du få fram här? Och du skriver detta direkt efter att du anklagat någon annan för att ha ett uruselt språk...

Men försöker du få fram att han skulle ha fel i sak så får du gärna påtala angående vad och varför.

Och du tror att alla vill följa de tio du hänvisar till? Du tror att det är skapta på ett visst sätt för att alla vill följa dem? Jag tror du får tänka ett varv till angående detta. När du gjort det så är du välkommen tillbaka och då, om du håller fast vid det senare förklara varför du anser "dina" tio budord skulle vara bättre.

Verkligen? Hedersmord? Eller det kanske inte är något som existerar i din världsfrånvarande världsbild? Du vet, när släktingar dödar en för att man inte hedrar de val som ens släktingar, oftast fadern, gjort åt en.

Tala för dig själv.

Resterande som du valde att inte bemöta antar jag tills vidare att du ger mig rätt i.

Du kan leka med ord men aldrig komma från att dessa tio budorden är alla 5 stora världsreligionerna överrens om på ett eller annat satt. Ingenstans står det om hedersmord i de tio budorden. De tio budorden ger lugn och ro till själ och kropp.
Citera
2013-12-09, 15:46
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
för att det inte finns någon, det är bevisat vetenskapligt

Hänvisa mig till den infon då.
Citera
2013-12-09, 15:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du kan leka med ord men aldrig komma från att dessa tio budorden är alla 5 stora världsreligionerna överrens om på ett eller annat satt.

Och vad är "på ett eller annat sätt"? Nån hopkokad demagogisk omtolkning?

Citat:
De tio budorden ger lugn och ro till själ och kropp.

Speak for yourself.

För min del är dom tämligen bekymmersama i sociala sammanhang.
Citera
2013-12-09, 15:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Lite fishy link, men OK. Finns andra "vetenskapsmän" som tror på Gud. Werner von Braun, Isaac Newton, Galileo Galilei, Ampère etc. What ever, that's not the point.

Och vad var svårt att förstå med det första?

(Putin sade något liknande om Sovjet)

Nja.. troende ger bibeln autkoritet, och auktoritet v/s tro har sina skillnader.

Att gudstro i sig automatiskt medför fundamentalism, nej.

Däremot när man förflyttar mandat och ger legitimitet och i stat börjar snickra ihop auktoritetstyngd, då tycker jag att troende är ute och cyklar och förlorar sig så det står härliga till.

Se bl.a Eritrea eller den afrikanska upptagningen av trosfundamentalism där bibelord, ges överdimensionerad tolkningsföreträde, det blir ju klumpigt. Det blir en massa felgrepp både psykiskt och fysiskt.

Med psykiskt menar jag att man missbrukar tron på bibelfigurerna, genom ÖVERTOLKNING och överdimensionerad extas. så att de affektivt diskriminerar klarsyn .. de blir starkare beslöjade och så gott som aggressiva i hävdandet att, bibeln bara måste måste måste måååste, ha rätt, om det är fel, så gör man allt, för att KREERA dvs arrangera och då har vi veritabel teokratisk auktoritet, som skapar sig utrymme att fortsätta att förlora sig i dåtid (de blir förstås smått rubbade också, men saknar insikten att förstå vari de går fel)

Ära och prestige kan likagärna ersätta ordet "gud".
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-09 kl. 15:59.
Citera
2013-12-09, 15:58
Medlem
SmartSvenks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Vad bra att du insett att det var meningslöst att ta upp att Einstein skulle trott på en personlig gud(vilket iofs var felaktigt).

Vad får dig att anse det?

Allt som är vackert och underbart här i världen, jag kan inte se det som någon mekanisk slump. Jag bor vid jättevacker dal, helt otroligt fint här i sommaren, bara någon med god smak kan ha designat det

Jag tror på att Gud är som en vetenskapsman, som ibland hjälper sina skapelser. Ibland har man otrolig tur, vinna på lotto, överleva säker död osv. Kalla det vad man vill, men jag tror att det är Gud som hjälper till ibland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in