2013-12-10, 18:11
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nja. Det handlar inte om "bör" eller någon form av osäkerhetsfaktor.

OM en skapande gud är allvetande så är ALLT som händer förutbestämt av guden redan när denne skapar universum. Dvs guden börjar skapa universum (och är allvetande om varje liten partikels påverkan från början till evigheten). Guden vet då exakt alla dina handlingar precis som att guden vet att en specifik snöflinga kommer falla och hur snöflingan ser ut. Om guden INTE vet detta så är guden inte allvetande.

Ja precis, Gud vet exakt alla mina handlingar och dina, men betyder det att den som vet är lika med den som har bestämt? Enligt den logiken bör en meteorolog som vet att det kommer att åska imorgon vara ansvarig för åskan? Men vi vet att så inte är fallet, eller hur? Att veta är inte lika med att bestämma. Men visst, om Gud vet alla mina handlingar så kan jag inte göra annorlunda. Men det betyder inte att jag inte har en fria vilja bara för det.

Citat:
Du HAR med andra ord ingen fri vilja om en allvetande gudom skapade universum eftersom du inte kan agera annorlunda än vad guden förutbestämde när guden skapade universum. Skulle du kunna agera annorlunda än vad den skapande guden avsett så innebär det explicit att guden inte är allvetande.
Nej precis, jag kan inte agera annorlunda än det Gud sett. Men det betyder inte att jag inte har en fri vilja, eller hur? Jag har fria val så länge jag inte har gjort mina val. Har jag gjort ett val så kan jag inte agera annorlunda, för annars försöker man ändra på det man har redan gjort, och det går inte. Samma sak är det med Gud. För Gud är allting redan historia, eftersom han är redan i framtiden. Guds tidsperspektiv och vårat tidsperspektiv är inte samma sak, ha det i minnet.

Citat:
Hur detta sedan manifesterar sig i ditt medvetande är irrelevant. Om du tror att du gör ett rationellt val (för dina tankar och minnen är också en del av universum som en allvetande skapargud givit upphov till) eller om du tänker på rosa elefanter och sedan tuggar på ditt eget finger har ingenting med validiteten av en handling att göra.
Så länge man har ett fungerande medvetande så är man ansvarig för sina handlingar. Det spelar ingen roll om Gud ser mina val eller inte. I slutändan är vi ansvariga och inte Gud även om han skapade universum.

Citat:
Vi kan koka ner det lite om det är för abstrakt för dig.
Vi tar en allsmäktig allvetande biltillverkare istället (glöm universum för ett tag).
Om biltillverkaren är allvetande när den skapar bilen är varje händelse känd från början. Om tändstiften går sönder efter 10k mil så är det för att den allvetande biltillverkaren avsett det (annars är inte biltillverkaren allvetande, det kan inte komma som en överraskning för denne). Eftersom biltillverkaren är allvetande och dessutom har skapat hela bilen (inklusive tändstift) så är de trasiga tändstiften en konsekvens av hur skaparen valde att skapa bilen
Om biltillverkaren avsett att tändstiften INTE skulle gå sönder så hade den allvetande tillverkaren skapat bilen på ett annat sätt (tändstiften har ingen slump eller "fri-vilja" att gå sönder bara för att, det är nämligen redan förutsett av den allvetande skaparen om så sker eller inte).
Det var ett bra exempel du tog upp med biltillverkaren. Låt oss bygga vidare på det.
Du anser att den allvetande biltillverkaren är ansvarig för produkten om något skulle gå snett. Det håller jag med om.

Jag har två frågor som jag vill att du gärna svarar på om du vill:

1. Om biltillverkaren vet att 0.0001% av sina bilar kommer att gå sönder och orsaka dödsfall, ska han tillverka bilarna eller inte?

2. Om han väljer att tillverka bilarna är han ond eller god?
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-10 kl. 18:25.
Citera
2013-12-10, 18:41
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Så bekvämt det är att vara troende, skippa allt vad logik heter och bara konstatera att medelst magi går minsan allt att lösa. SUCK.........

Låt höra då. Vad säger din logik om en Gud som är allsmäktig? Att han kan skapa ett universum där han i förväg vet allt ändå ger människan en fri vilja eller att han kan bara göra det ena? Vilket av alternativen leder till allsmäktighet?
Citera
2013-12-10, 19:28
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1

Jag har två frågor som jag vill att du gärna svarar på om du vill:

1. Om biltillverkaren vet att 0.0001% av sina bilar kommer att gå sönder och orsaka dödsfall, ska han tillverka bilarna eller inte?

Kassa exempel. Om bilhandlaren vore allsmäktig gud kunde han ju undvika de 0,0001%-en felaktiga bilar om han ville. Inte samma sak, alltså.

Samma sak med åskan och meteorologen. Han kan kanske förutse åskan, men besluta inte om den ska komma eller inte. Det gör ju den allsmäktige guden om han vill.
Citera
2013-12-10, 19:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Att respektera någon kan man göra på flera olika sätt. Du måste först lära dig vad respekt är. Man kan till och med respektera ens egen fiende eller mördare eller någon ännu värre. Respekt kan visas på många olika sätt. Du kan till och med mörda någon och ändå göra det genom att visa respekt eller vara respektlös. Paradox jag vet men man måste lära sig förstå själva meningen bakom ordet.

Och DU förstår givetvis denna bakomliggande mening, och sen skall vi andra passivt acceptera din självutnämnde 'auktoritet'?
Senast redigerad av Bogomil 2013-12-10 kl. 19:57.
Citera
2013-12-10, 19:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu har du fått bevis på att även hinduismen har samma nämnare och du vill efterfråga de kvarstående punkterna. Jag lovar dig om du är intresserad kan du söka och du hittar. Jag gav dig i alla fall nåt som du kan söka vidare på. Punkterna finns men jag tänker inte servera för dig allt på silverfat. Ta och sök lite själv på egen hand.

Du har inte presenterat tillstymmelsen till evidens för ditt 'budsordens-universalitet' postulat.
Citera
2013-12-10, 19:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om Gud ser mina val eller inte. I slutändan är vi ansvariga och inte Gud även om han skapade universum.

Självklart är 'gud' ansvarig för konsekvenserna av sitt skapande.
Citera
2013-12-10, 20:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad säger din logik om en Gud som är allsmäktig? Att han kan skapa ett universum där han i förväg vet allt ändå ger människan en fri vilja eller att han kan bara göra det ena? Vilket av alternativen leder till allsmäktighet?

"Omnipotens" är inte synonymt med .... eller ens särskild associerat med ...... omnisciens.

Du rör ihop dessa begrepp.
Citera
2013-12-10, 20:05
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ja precis, Gud vet exakt alla mina handlingar och dina, men betyder det att den som vet är lika med den som har bestämt? Enligt den logiken bör en meteorolog som vet att det kommer att åska imorgon vara ansvarig för åskan? Men vi vet att så inte är fallet, eller hur? Att veta är inte lika med att bestämma.
Jo, eftersom gud skapat allting enligt dig. Meterologen har inte skapat åskan.

Citat:
Men visst, om Gud vet alla mina handlingar så kan jag inte göra annorlunda. Men det betyder inte att jag inte har en fria vilja bara för det.
Jaså? Förklara hur.

Citat:
Nej precis, jag kan inte agera annorlunda än det Gud sett. Men det betyder inte att jag inte har en fri vilja, eller hur?
Jo.

Citat:
Jag har fria val så länge jag inte har gjort mina val. Har jag gjort ett val så kan jag inte agera annorlunda, för annars försöker man ändra på det man har redan gjort, och det går inte. Samma sak är det med Gud. För Gud är allting redan historia, eftersom han är redan i framtiden. Guds tidsperspektiv och vårat tidsperspektiv är inte samma sak, ha det i minnet.
Tidsdilationen har ingen betydelse. Och för att den ska gälla krävs att två system färdas i olika hastighet relativt varandra. Färdas gud i en annorlunda hastighet i ett annat system? Och oavsett det så tar determinismen bort ditt fria val.

Citat:
Om han är allsmäktig så kan han naturligtvis se till så att 100% av bilarna fungerar.
Citat:
Han är såpass intresserad av att sälja sin produktså han skiter i att vissa av bilarna kommer att orsaka olyckor.
Citera
2013-12-10, 20:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Låt höra då. Vad säger din logik om en Gud som är allsmäktig? Att han kan skapa ett universum där han i förväg vet allt ändå ger människan en fri vilja eller att han kan bara göra det ena? Vilket av alternativen leder till allsmäktighet?

Han kan bara göra det ena valet. Han kan ju för all del vara allsmäktig men inte allvetande om vi ska ha fri vilja.
Citera
2013-12-10, 20:28
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Han kan bara göra det ena valet. Han kan ju för all del vara allsmäktig men inte allvetande om vi ska ha fri vilja.

Han kan vara allsmäktig alltså. Men inte allvetande? Förstår du ens vad ordet allsmäktig innebär? Det innebär att ha makt och förmåga till allt. Alltså Eftersom Gud är allsmäktig kan Gud göra sig allvetande, veta allt i förväg och ge människor fri vilja och göra allt annat som du vet om och allt som du inte har en aning om och mycket mer därtill.
Citera
2013-12-10, 20:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Han kan vara allsmäktig alltså. Men inte allvetande? Förstår du ens vad ordet allsmäktig innebär? Det innebär att ha makt och förmåga till allt. Alltså Eftersom Gud är allsmäktig kan Gud göra sig allvetande, veta allt i förväg och ge människor fri vilja och göra allt annat som du vet om och allt som du inte har en aning om och mycket mer därtill.

Ok, ja isf så spricker ju det också. Han kan varken vara det ena eller det andra OM fri vilja ska råda.
Citera
2013-12-10, 20:47
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ok, ja isf så spricker ju det också. Han kan varken vara det ena eller det andra OM fri vilja ska råda.

HAHAAH! Ok! Du får tycka det Du utgår från din utgångspunkt men Du accepterade först att Gud kan vara allsmäktig men inte allvetande och därför kan Gud inte ge fri vilja och vara allvetande. Men när jag fick dig att först vad allsmäktighet innebar ändrade du snabbt inställning. Vad fick dig att ändra dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in