2013-12-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EG
"Sedan årsskiftet är det väl fri uthyrning som gäller. Tidigare var man tvungen att ta en hyra som låg ungefär som liknande objekt i området, men ett påslag på max 15% för möblering. Men nu får privatpersoner hyra ut till vilket pris de vill."

Nej nej nej. Det där är helt åt helvete fel - någon fri uthyrning kommer vi aldrig ha i Sverige. Det som gäller är följande:

HR: Du får ta ut motsvarande månadskostnad som du har, med ev. påslag för möblering motsvarande max 15% av möblernas faktiska värde. OBS att detta inte är vad möblerna kostade i inköp, utan det ska reflektera ungefär den summa som andrahandshyresgästen sparar på att inte behöva köpa ett eget basmöblemang. Det är inte heller 15% av månadshyran som du får lägga på bara för att du hyr ut möblerat, vilket vissa verka få för sig.

BR: Du får ta ut motsvarande månadskostnad som du har, inklusive räntor på lån, + samma som ovan för möblering.

Inget annat. Om du tar ut överhyra, och andrahandshyresgästen går till Hyresnämnden, får du betala tillbaka vartenda överskjutande öre i efterhand.

Jo visst, men uppenbarligen så är överhyra standard. När andrahandskontrakt ligger på 4500 kr och uppåt för ett 10kvm korridorsrum så känns det inte så långsökt att man både kan ta ut 5000kr för en 18kvm studentlägenhet och därtill kunna göra det med gott samvete. Som sagt så skulle jag givetvis inte tillåta personen i fråga att skriva sig på addressen och kräva intyg på studieresultat samt en krävande linje, husdjursförbud, enbart avsett för en person etc. Samt tagit 2 månaders deposition. Detta är ju uppenbarligen standard och ger inte uthyraren någon större risk då man i allra värsta fall kan avhysa sin hyresgäst.
Citera
2013-12-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adscio
Jo visst, men uppenbarligen så är överhyra standard. När andrahandskontrakt ligger på 4500 kr och uppåt för ett 10kvm korridorsrum så känns det inte så långsökt att man både kan ta ut 5000kr för en 18kvm studentlägenhet och därtill kunna göra det med gott samvete. Som sagt så skulle jag givetvis inte tillåta personen i fråga att skriva sig på addressen och kräva intyg på studieresultat samt en krävande linje, husdjursförbud, enbart avsett för en person etc. Samt tagit 2 månaders deposition. Detta är ju uppenbarligen standard och ger inte uthyraren någon större risk då man i allra värsta fall kan avhysa sin hyresgäst.

Det är klart att det är standard i en stad med bostadsbrist. Det betyder inte att man ska utnyttja detta faktum.

Jag tycker (vilket är besides the point, kanske) även att det är roligt att du baserar din egen samvetsgrannhet på andras brist på detsamma Med det sagt så gör du självklart precis som du vill: Jag vill bara poängtera vikten av att veta hur det faktiskt fungerar innan man börjar dabbla (fuska inte om du inte kan reglerna, liksom )
Citera
2013-12-11, 12:28
Medlem
Vad kan jag räkna med när det kommer till studentbostäder via boplats, med ganska precis 6 månaders kötid?
Citera
2013-12-11, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallenallepalle
Vad kan jag räkna med när det kommer till studentbostäder via boplats, med ganska precis 6 månaders kötid?

Dessvärre ingenting. Det är väl runt 2,5 års kötid för korridorsrum såhär års. Till våren däremot kan du kanske få tag i något med ett väldigt stort mått tur. Studentlägenhet kräver åtminstone 3 år om du inte vill bo i ghettot.
Citera
2013-12-12, 11:17
Medlem
Vad finns det för åsikter och erfarenheter om att bo på området Odin vid centralstationen?
Citera
2013-12-12, 13:35
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Säg att jag eventuellt börjar studera i Göteborg HT14. Är det i praktiken omöjligt att få tag på studentboende tills dess? Jag står inte i nån kö.
Citera
2013-12-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Säg att jag eventuellt börjar studera i Göteborg HT14. Är det i praktiken omöjligt att få tag på studentboende tills dess? Jag står inte i nån kö.

I praktiken omöjligt, ja. Det är andra hand som gäller.
Citera
2013-12-12, 19:40
Medlem
Hej alla!

Jag har planer på att studera i GBG med start HT14 och har lite frågor när det kommer till studentbostad. Till att börja med kan nämnas att jag idag har 293 ködagar på Boplats (registrerad 19/2-13, väldigt surt att inte regga sig direkt när man fyllde 16 eller när man nu kunde) samt 145 dagar (20/7-13) på SGSS.

Är det helt omöjligt för mig att få tag på en etta eller ett korridorrum när jag börjar studera? Hur fungerar det? Kan man söka direkt när man blivit antagen eller är det ännu senare man kan börja söka? Hur lång tid tror ni det tar innan jag får tag på något?

Om man får tag på ett korridorrum nollställs väl ködagarna, eller hur? Anser ni att detta är värt det, eller bör man vänta för att försöka få tag på en etta? Hur ser andrahandsuthyrningen ut? Är det omöjligt att få tag på en lägenhet så att man får vara inneboende ett tag?

Vidare har jag hört att östra Göteborg är att föredra, då det är ett bättre område än t.ex. Hisingen. Hur mycket längre tid skulle det ta att få tag på något i ett lugnt område?

Som ni ser är det väldigt många frågor, men jag hoppas att någon kan reda ut en del av mina frågor åt mig.

Tack på förhand.
Citera
2013-12-12, 19:45
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trondja22
Hej alla!

Jag har planer på att studera i GBG med start HT14 och har lite frågor när det kommer till studentbostad. Till att börja med kan nämnas att jag idag har 293 ködagar på Boplats (registrerad 19/2-13, väldigt surt att inte regga sig direkt när man fyllde 16 eller när man nu kunde) samt 145 dagar (20/7-13) på SGSS.

Är det helt omöjligt för mig att få tag på en etta eller ett korridorrum när jag börjar studera? Hur fungerar det? Kan man söka direkt när man blivit antagen eller är det ännu senare man kan börja söka? Hur lång tid tror ni det tar innan jag får tag på något?

Om man får tag på ett korridorrum nollställs väl ködagarna, eller hur? Anser ni att detta är värt det, eller bör man vänta för att försöka få tag på en etta? Hur ser andrahandsuthyrningen ut? Är det omöjligt att få tag på en lägenhet så att man får vara inneboende ett tag?

Vidare har jag hört att östra Göteborg är att föredra, då det är ett bättre område än t.ex. Hisingen. Hur mycket längre tid skulle det ta att få tag på något i ett lugnt område?

Som ni ser är det väldigt många frågor, men jag hoppas att någon kan reda ut en del av mina frågor åt mig.

Tack på förhand.

Du kan absolut få något via SGS på den tiden. Var du helst vill bo beror ju lite på var i stan du ska plugga.
Citera
2013-12-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moeller
Var du helst vill bo beror ju lite på var i stan du ska plugga.
Har man verkligen råd att vara så petig när det kommer till att hitta en bostad, med tanke på svårigheterna? Lär plugga på GU, vilket också lär innebära att man blir kringkastad till olika delar. Så länge det är ett lugnt område med goda kommunikationer kan man väl inte kräva mer.
Citera
2013-12-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trondja22
Hej alla!

Tack på förhand.

Om man har 10-månaders hyra hos SGS (de flesta korridorsrum) får man behålla sina ködagar och kan fortsätta vänta på en etta. Sedan nyligen får man också behålla sina ködagar på boplats om man får en studentlägenhet hos Chalmers Studentbostäder, vet ej hur det är hos andra bolag som kör via boplats.
Citera
2013-12-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfukkingloser
Om man har 10-månaders hyra hos SGS (de flesta korridorsrum) får man behålla sina ködagar och kan fortsätta vänta på en etta.
Alright, tack. Börjar man söka rum så fort man blivit antagen? Hur lång tid tror du det tar innan jag kan få tag på ett rum med 145 dagar (20/7-13) på SGS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in