2006-07-27, 09:33
Medlem
Threapwoods avatar
Nu till hösten börjar jag på Chalmers och har därför skaffat mig ett korridorrum på Olofshöjd (närmare bestämt Framgången). Tänkte bara höra om någon här har några kommentarer angående kvalitet på rummen, köksutrymmen mm?

Fick hem information om Olofshöjd där det stod att gym och idrottsfaciliteter fanns, några kommentarer angående dessa?

Sen skulle jag verkligen uppskatta om någon skulle kunna lägga upp några bilder över hur rummen och köken ser ut

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------

Det här är ett tillägg på det ursprungliga inlägget.

FAQ/Moderatormeddelande:

Kort information om Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola, samt studentbostäder vid studier vid dessa lärosäten:

Vilka är Göteborgs stadsdelar?

Vad är Göteborgs bostadsförmedling?

Vilka hyresvärdar förmedlar bostäder via Göteborgs bostadsförmedling?

Vilka andra hyresvärdar finns i Göteborg?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-09 kl. 10:39. Anledning: Redigerade in FAQ
Citera
2006-07-27, 09:33
Moderator
fredrik686s avatar
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------

FAQ Del 2:

Vilka andra hyresvärdar finns utanför Göteborg?

Vilka bostadssökarsidor finns det för Göteborg?

Hur lång kötid krävs det hos respektive hyresvärd?

/Mod.
Citera
2006-07-27, 09:38
Medlem
WoWbaggers avatar
Har en god vän som bodde på Olofshöjd i några år. När det gäller köken så var det ett stort gemensamt som gällde. Litet men fräscht rum hade han också.
Senast redigerad av fredrik686 2017-06-10 kl. 17:34. Anledning: Bröt ut FAQ till ett eget inlägg
Citera
2006-07-27, 09:57
Medlem
Vardons avatar
Jag har iofs bara bott där i en 6 år. Gym och idrottsfacilliteter har jag nog inte sett till. Kan bero på att jag är ganska ointresserad men om jag ska vara ärlig tror jag inte det är nån höjdare. De gem. utrymmen har varit ganska sunkiga. Finns iofs ett par pingisbord som brukar användas.

Köken är helt okej och delas antingen om 4 personer eller 8 personer. Jag hade 4 personers kök och det fungerade bra tycker jag. Beror helt på vad du hamnar med för personer. Hamnar du i katastrofområde och inte klarar av det, så räkna med att du själv måste lösa det.

Har nog tyvärr inga bilder av det.

Rummen är om cirka 18 kvadrat, med egen toalett, har för mig de flesta rum har ett badkar, om än lite mindre än normala, men fullt badbara. Även smidigt att lägga fulla polare i. Har för mig de flesta rummen som jag varit in är ganska fräscha coh har renoverats en hel del.

Möblemanget är väl inte mycket, byt ut så mycket som möjligt till dina egna skulle jag säga, blir mycket mer trivsamt så... För de är varken vackra eller bekväma.

Fråga gärna om det är mera. Men jag tycker området är ganska lugnt, nära till Chalmers och GU-delar, Linje 4 går ju nedanför så man kan åka spårvagn (JAAA).
Citera
2006-07-27, 13:12
Medlem
Threapwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Jag har iofs bara bott där i en 6 år. Gym och idrottsfacilliteter har jag nog inte sett till. Kan bero på att jag är ganska ointresserad men om jag ska vara ärlig tror jag inte det är nån höjdare. De gem. utrymmen har varit ganska sunkiga. Finns iofs ett par pingisbord som brukar användas.

Köken är helt okej och delas antingen om 4 personer eller 8 personer. Jag hade 4 personers kök och det fungerade bra tycker jag. Beror helt på vad du hamnar med för personer. Hamnar du i katastrofområde och inte klarar av det, så räkna med att du själv måste lösa det.

Har nog tyvärr inga bilder av det.

Rummen är om cirka 18 kvadrat, med egen toalett, har för mig de flesta rum har ett badkar, om än lite mindre än normala, men fullt badbara. Även smidigt att lägga fulla polare i. Har för mig de flesta rummen som jag varit in är ganska fräscha coh har renoverats en hel del.

Möblemanget är väl inte mycket, byt ut så mycket som möjligt till dina egna skulle jag säga, blir mycket mer trivsamt så... För de är varken vackra eller bekväma.

Fråga gärna om det är mera. Men jag tycker området är ganska lugnt, nära till Chalmers och GU-delar, Linje 4 går ju nedanför så man kan åka spårvagn (JAAA).

Okej, har aldrig varit särskilt kräsen av mig så jag tror definitivt jag kommer att trivas. Läste någonstans att Fysiken (?) låg i närheten så man får väl helt enkelt cykla dit och träna där istället.

Vet du hur det ligger till med lagerutrymmen och förråd? Finns det förråd även till korridorrummen där man kan förvara möbler mm? Om man nu bestämmer sig för att byta ut vissa möbler mot egna, var förvarar man orginalmöblerna isåfall?

Har du någon aning om vad det är för internetuppkoppling som ingår i hyran? Är det 10MB eller?
Citera
2006-07-27, 16:47
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Jag har också funderat på Olofshöjd, skulle vara väldigt tacksam för bilder. Det finns ju över 1000 lägenheter så det borde ju rimligtvis vara ett par stycken FB:are till som bor där.
Citera
2006-07-27, 17:16
Medlem
a4swes avatar
Citat:
att Fysiken (?) låg i närheten så man får väl helt enkelt cykla dit och träna där istället.

Det är nog det dom menar, fysiken ligger jättenära så dit är det inga problem att ta sig.

Citat:
Har du någon aning om vad det är för internetuppkoppling som ingår i hyran? Är det 10MB eller?

Är det inte mer?
Problemet är väl att man har kvota på sin nedladdning så man kan/får inte tanka ner så mycket som man kanske vill.
För den vanliga studenten borde detta dock inte vara ett problem.
Citera
2006-07-28, 00:59
Medlem
Vardons avatar
Fysiken är inom krypavstånd om du till och med vill det. Finns även en träningsanläggning på mölndalsvägen om man vill ha medbacke till träningen istället för hem. Men passa på att prova, jag har som sagt aldrig satt min fot där så jag vet inte. Men de andra gemensamma utrymmen som fanns satte jag heldre aldrig min fot i, räckte att jag tittade in :-) Men de har renoverat en hel del.

Nu bor bara min bil på olofshöjd.

Vad det gäller förråd så har varje egen lägenhet ett litet eget, och sen ingår det ett förråd till varje kök. 8 personers kök har dubbelt så stora. De flesta vet dock inte om det så har du tur som jag hade så kunde man husera ensam därnere. Har du otur får du dela med flera. Kom ihåg att även om möblerna inte är så vackra så kan det bli dyrt när du flyttar ut om du saknar dem.

Tror det fortfarande är 10 MB och en quota om 15 GB / dygn i extern trafik. Överskrider du det stängs dit nät av. Och jag antar du får gå till datanätgruppen och slicka lite för att få i gång den igen. Internt går det mycket mer och förr (Ja när det var bättre) fanns det en mycket bra DChub för internt bruk :-)
Citera
2006-07-29, 22:19
Medlem
Pvt. Jokers avatar
När jag bodde på Olofshöjd för en 4-5 år sedan bestod "gymet" av några utspridda hantlar. I gymnastiksalen fanns det en trasig basketkorg. Så det är nog bra att Fysiken ligger på promenadavstånd...

För övrigt ger de trista tegelhusen på Olofshöjd samma deprimerande känsla som det måste vara att bo på Nordirland. Det enda som saknas är patrullerande brittiska soldater och väggmålningar på fallna IRA-kämpar.

Mitt första inlägg. Hurra!
Citera
2006-07-30, 15:02
Medlem
datorhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
Jag har också funderat på Olofshöjd, skulle vara väldigt tacksam för bilder. Det finns ju över 1000 lägenheter så det borde ju rimligtvis vara ett par stycken FB:are till som bor där.

Jag har lägenhet i olofshöjd sen en månad tebaka. Börjar på chalmers i augusti.
Citera
2006-07-30, 15:42
Medlem
Vardons avatar
Visst är det inte det roligaste området, men så jälva illa är det inte heller. Dessutom rustas det ganska friskt på stället så jag håller nog SGS för att vara seriösa.

Det tar bara ett litet tag att lära sig alla trappor. Ska se om nån dag om jag lyckas leta fram mina flygfoton över Olofshöjd. De ganska är intressanta...
Citera
2006-07-31, 15:54
Medlem
Gympahallen funkar bra för innebandy och badmington (lite lågt i tak dock). Gymmet tror jag blivit bättre då det numera krävs passerkort osv.

Det finns ett billigt solarium som e schysst och i gympahallen finns det en stor bastu att dricka öl i.. i övrigt så var iaf mitt kök bland det sunkigaste jag sett. Jag bodde där i ett år och lagade mat typ 8 gånger.. Jag delade iofs kök med utbytesstudenter..

Annars är det helt ok, jag menar det e ju iaf billigt och hyffsat centralt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in