2013-12-02, 11:28
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det här är ju bara ett allmänt råd, men "priserna" är egentligen irrelevanta. Det du behöver ha koll på är 15% i kontantinsats samt vad din totala månadskostnad efter ränteavdrag blir. Jämför det med en hyresrätt/studentlägenhet så ser du vilket som är mest värt. (Men du kanske redan är insatt )

Ang. områden så är det ju smartare, med dagens köpklimat, att köpa i ett up-and-coming-område, om du vill maximera din framtida vinst. Gentrifieringen rullar ju på iom den ökande bostadsbristen.
Känner inte till gbg nåt vidare men lunden har kah fått intrycket av att vara ett safe card, speciellt den sidan som inte delar spårvagn med gamlestaden/kortedala hållet?
Citera
2013-12-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardBenedictus
Förstår inte riktigt hur det fungerar på BoPlats.se. På deras hemsida läser jag att " Det finns ingen bostadskö", men läser på Chalmers Studentbostäder att man behöver väldigt lång kötid för att kunna hyra deras lägenheter som förmedlas på BoPlats.se.

Var ställer jag mig i kö för Chalmers Studentbostäder?! Behöver man bara registrera sig på Boplats kanske?

Ställ dig i kö på denna sidan omedelbart om du inte redan har gjort det. Jag behövde ca 6 månaders kötid för att få en helt okej studentkorridor, hade gått snabbare om jag nöjt mig med något sämre.

http://www.sgsstudentbostader.se/se
Citera
2013-12-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Ställ dig i kö på denna sidan omedelbart om du inte redan har gjort det. Jag behövde ca 6 månaders kötid för att få en helt okej studentkorridor, hade gått snabbare om jag nöjt mig med något sämre.

http://www.sgsstudentbostader.se/se
Just nu har jag det bra som inneboende, men kommer 1 års kötid på sgs räcka ifall jag behöver nytt boende?
Citera
2013-12-03, 17:36
Medlem
a-has avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardBenedictus
Just nu har jag det bra som inneboende, men kommer 1 års kötid på sgs räcka ifall jag behöver nytt boende?
Ja, till ett korridorsrum.
Citera
2013-12-03, 20:26
Medlem
Någon här som har bytt lägenhet inom SGS?
Citera
2013-12-03, 20:59
Medlem
TheDenverGentlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av istiden112
Någon här som har bytt lägenhet inom SGS?
Inte än, byter om två månader dock. Vad undrar du?
Citera
2013-12-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDenverGentleman
Inte än, byter om två månader dock. Vad undrar du?

Jag undrar vad SGS har för krav för att man ska få göra ett byte.

T.ex. Måste båda ha bra anledningar för bytet, måste lägenheterna ha ungefär lika lång kötid? Måste båda ha bott en viss tid i lägenheterna (1 år har jag hört) ? Kollar dom antalet poäng man tagit i samband med bytet?
Citera
2013-12-09, 17:55
Medlem
Hur fungerar det egentligen med andrahandsuthyrning av studentbostäder? Av annonser att döma verkar standard vara att ta minst 2000kr över den hyra man enligt avtal betalar till hyresvärd. Exempelvis verkar priserna för studentrum i korridor ligga på 4000kr för andrahand. Det jag undrar över är om det är rimligt att anta att man skulle kunna hyra ut en 1a på 18kvm med egen dusch och kök för 4500-5000 per månad?, givetvis enbart till kvinnliga studenter som går en utbildning som innebär att de är skötsamma (allt för att minimera risken det innebär att hyra ut i andrahand).

När jag kollar på en annons likt denna http://www.boplats.se/HSM/SubletObject/details.aspx?guid=d1f0cc85-4ff6-4b27-8e9c-4dbf93679558&suotype=1 , så skulle jag kunna tänka mig att börja med att kräva 5400 exempelvis för min framtida etta på 18kvm med samma krav på två månadshyror i deposition, rökning och husdjursförbud samt krav på kvinnlig student med referenser och uppvisande av studieresultat etc.
Senast redigerad av adscio 2013-12-09 kl. 17:58.
Citera
2013-12-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adscio
Hur fungerar det egentligen med andrahandsuthyrning av studentbostäder? Av annonser att döma verkar standard vara att ta minst 2000kr över den hyra man enligt avtal betalar till hyresvärd. Exempelvis verkar priserna för studentrum i korridor ligga på 4000kr för andrahand. Det jag undrar över är om det är rimligt att anta att man skulle kunna hyra ut en 1a på 18kvm med egen dusch och kök för 4500-5000 per månad?, givetvis enbart till kvinnliga studenter som går en utbildning som innebär att de är skötsamma (allt för att minimera risken det innebär att hyra ut i andrahand).

När jag kollar på en annons likt denna http://www.boplats.se/HSM/SubletObject/details.aspx?guid=d1f0cc85-4ff6-4b27-8e9c-4dbf93679558&suotype=1 , så skulle jag kunna tänka mig att börja med att kräva 5400 exempelvis för min framtida etta på 18kvm med samma krav på två månadshyror i deposition, rökning och husdjursförbud samt krav på kvinnlig student med referenser och uppvisande av studieresultat etc.

Sedan årsskiftet är det väl fri uthyrning som gäller. Tidigare var man tvungen att ta en hyra som låg ungefär som liknande objekt i området, men ett påslag på max 15% för möblering. Men nu får privatpersoner hyra ut till vilket pris de vill.
Citera
2013-12-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfukkingloser
Sedan årsskiftet är det väl fri uthyrning som gäller. Tidigare var man tvungen att ta en hyra som låg ungefär som liknande objekt i området, men ett påslag på max 15% för möblering. Men nu får privatpersoner hyra ut till vilket pris de vill.

Det låter fint, då börjar jag nog med 5900 vilket är det högsta priset jag moraliskt kan anse är skäligt. Fast rent spontant känns det inte som att någon skulle vara särskilt nöjd med en hyra över 5000, men där någonstans borde det inte vara så svårt att hitta en andrahandshyresgäst antar jag?
Senast redigerad av adscio 2013-12-09 kl. 19:18.
Citera
2013-12-10, 02:00
Medlem
"Sedan årsskiftet är det väl fri uthyrning som gäller. Tidigare var man tvungen att ta en hyra som låg ungefär som liknande objekt i området, men ett påslag på max 15% för möblering. Men nu får privatpersoner hyra ut till vilket pris de vill."

Citat:
Ursprungligen postat av adscio
Det låter fint, då börjar jag nog med 5900 vilket är det högsta priset jag moraliskt kan anse är skäligt. Fast rent spontant känns det inte som att någon skulle vara särskilt nöjd med en hyra över 5000, men där någonstans borde det inte vara så svårt att hitta en andrahandshyresgäst antar jag?

Nej nej nej. Det där är helt åt helvete fel - någon fri uthyrning kommer vi aldrig ha i Sverige. Det som gäller är följande:

HR: Du får ta ut motsvarande månadskostnad som du har, med ev. påslag för möblering motsvarande max 15% av möblernas faktiska värde. OBS att detta inte är vad möblerna kostade i inköp, utan det ska reflektera ungefär den summa som andrahandshyresgästen sparar på att inte behöva köpa ett eget basmöblemang. Det är inte heller 15% av månadshyran som du får lägga på bara för att du hyr ut möblerat, vilket vissa verka få för sig.

BR: Du får ta ut motsvarande månadskostnad som du har, inklusive räntor på lån, + samma som ovan för möblering.

Inget annat. Om du tar ut överhyra, och andrahandshyresgästen går till Hyresnämnden, får du betala tillbaka vartenda överskjutande öre i efterhand.
Senast redigerad av EG 2013-12-10 kl. 02:03.
Citera
2013-12-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EG
"Sedan årsskiftet är det väl fri uthyrning som gäller. Tidigare var man tvungen att ta en hyra som låg ungefär som liknande objekt i området, men ett påslag på max 15% för möblering. Men nu får privatpersoner hyra ut till vilket pris de vill."

BR: Du får ta ut motsvarande månadskostnad som du har, inklusive räntor på lån, + samma som ovan för möblering.

Inget annat. Om du tar ut överhyra, och andrahandshyresgästen går till Hyresnämnden, får du betala tillbaka vartenda överskjutande öre i efterhand.
Då det jag om ursäkt för att ha givit felaktig information. Man kan alltid lära sig något nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in