2013-12-09, 23:55
Medlem
DingusMcDucks avatar
[quote=Alibabasson|46514465]Gärningarnas väg (karma yoga) fokuserar dharma – de religiösa plikterna. Man ska noggrant utföra böner, offer- och reningsritualer och utföra osjälviskt arbete. Fem regler skall följas: 1) inte skada något levande väsen, 2) inte ljuga, 3) inte stjäla, 4) inte leva okyskt och 5) vara givmild.

Så där har vi inte döda, inte ljuga, inte stjäla, inte begå äktenskapsbrott. Det är fyra av tio. Var finns de andra sex?

Citat:
ser du ett samband mellan dessa fyra och du ska inte dräpa, du ska inte ljuga, du ska inte ha tankar på eller ha sex med någon annan än ens egen fru (kyskhet)

Ja, men det är bara 40% av bibelns sk tio budord. "Lagen" innhåller som bekant hundratals fler.

Citat:
Jag vet precis vad han gjorde och vem han var och lägg inte ord i munnen på mig jag försvarar inte honom alls. Han var ett monster och förtjänar dödstraff men med respekt. Skott i nacken, genom hängning eller livstidfängelse men absolut inte skända kroppen eller behandla honom levande eller död respektlös.

Hur kan en sådan människa förtjäna respekt? Dödsstraff är inget för mig, men varför ska någon visa detta as någon respekt eller heder? För att en "skapare" säger det?
Citera
2013-12-10, 06:53
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Du kan leka med ord men aldrig komma från att dessa tio budorden är alla 5 stora världsreligionerna överrens om på ett eller annat satt.

Du kan leka med ord men uppenbarligen så är de stora fem inte det.

Citat:
Ingenstans står det om hedersmord i de tio budorden.

Jag påstod aldrig att det stod något om hedersmord. Bara att det kan leda till det.

Citat:
De tio budorden ger lugn och ro till själ och kropp.

Du säger det. Men säg det en, tio eller några miljarder gånger, det blir inte mer sant för det.
Citera
2013-12-10, 08:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
hur kan estetik kategoriseras till nåt positivt i en materialistiska världsbild?

Om du menar att bygga en strawman runt ateism igen så kan jag bara upplysa att ateism inte förnekar ett medvetande eller känslorna det kan känna, bara att det skulle ligga något övernaturligt bakom det.
Oftast accepterar man att estetik är subjektivt och direkt relaterat till ens eget tycke och smak.
Citera
2013-12-10, 08:44
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Gärningarnas väg (karma yoga) fokuserar dharma – de religiösa plikterna. Man ska noggrant utföra böner, offer- och reningsritualer och utföra osjälviskt arbete. Fem regler skall följas: 1) inte skada något levande väsen, 2) inte ljuga, 3) inte stjäla, 4) inte leva okyskt och 5) vara givmild.

ser du ett samband mellan dessa fyra och du ska inte dräpa, du ska inte ljuga, du ska inte ha tankar på eller ha sex med någon annan än ens egen fru (kyskhet)

Om vi antar att det finns ett samband mellan religionernas "budord" är det ett utmärkt bevis på en enda sak: Att det är just människan och dess inneboende moral som är den gemensamma nämnaren. Att man sedan på olika platser konstruerat olika religioner och gudomar runt detta är ett tecken på människans tendens att konstruera gudomar, inte ett tecken på att någon av dem finns.

Du har, utöver att du på flertalet ställen ger dig själv tolkningsföreträde på allt ifrån vad Bibeln faktiskt menar till att "det är uppenbart att det finns en skapare", inte presenterat ett enda ens avlägset stöd för att det faktiskt skulle finnas en skapare. Vi har förstått att du tycker att det finns en skapare. Det finns andra som tycker att nazismen är en rimlig ideologi. Det innebär inte att det är rätt.
Citera
2013-12-10, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om jag förstått dig rätt så menar du att om Gud finns så bör han inte vara allvetande för att den fria viljan ska kunna existera? Anledningen är, enligt dig, att om någon vet min framtid så är min fria vilja bara en illusion, korrekt?
Nja. Det handlar inte om "bör" eller någon form av osäkerhetsfaktor.

OM en skapande gud är allvetande så är ALLT som händer förutbestämt av guden redan när denne skapar universum. Dvs guden börjar skapa universum (och är allvetande om varje liten partikels påverkan från början till evigheten). Guden vet då exakt alla dina handlingar precis som att guden vet att en specifik snöflinga kommer falla och hur snöflingan ser ut. Om guden INTE vet detta så är guden inte allvetande.
Du HAR med andra ord ingen fri vilja om en allvetande gudom skapade universum eftersom du inte kan agera annorlunda än vad guden förutbestämde när guden skapade universum. Skulle du kunna agera annorlunda än vad den skapande guden avsett så innebär det explicit att guden inte är allvetande.

Hur detta sedan manifesterar sig i ditt medvetande är irrelevant. Om du tror att du gör ett rationellt val (för dina tankar och minnen är också en del av universum som en allvetande skapargud givit upphov till) eller om du tänker på rosa elefanter och sedan tuggar på ditt eget finger har ingenting med validiteten av en handling att göra.

Vi kan koka ner det lite om det är för abstrakt för dig.
Vi tar en allsmäktig allvetande biltillverkare istället (glöm universum för ett tag).
Om biltillverkaren är allvetande när den skapar bilen är varje händelse känd från början. Om tändstiften går sönder efter 10k mil så är det för att den allvetande biltillverkaren avsett det (annars är inte biltillverkaren allvetande, det kan inte komma som en överraskning för denne). Eftersom biltillverkaren är allvetande och dessutom har skapat hela bilen (inklusive tändstift) så är de trasiga tändstiften en konsekvens av hur skaparen valde att skapa bilen
Om biltillverkaren avsett att tändstiften INTE skulle gå sönder så hade den allvetande tillverkaren skapat bilen på ett annat sätt (tändstiften har ingen slump eller "fri-vilja" att gå sönder bara för att, det är nämligen redan förutsett av den allvetande skaparen om så sker eller inte).

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Låt oss säga att ingen vet min framtid. Har jag fri vilja då?
Det beror på om universum är deterministiskt eller inte. Det har ingenting med medvetenhet att göra.
Det är egentligen irrelevant då problemet är att det inte går att kombinerar allvetande med skapande (eftersom ingenting kan undgå en allvetande gudom redan under skapelseprocessen) och fri vilja.

Om du på något sätt försöker definiera en gudom efter mänskliga valmöjligheter i form av att människan skulle vara "fri" att fatta egna beslut så förutsätter det att en skapare av universum inte skulle kunna förutse människornas handlingar vid skapandet (och därmed försvinner allvetandet).
Om guden skapat allt i universum förutom människans tankar (som i så fall måste komma någon annanstans ifrån, om de nu inte är en del av ett skapat universum) så är guden inte heller allvetande.
Citera
2013-12-10, 13:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej jag sa inte att hon har misshandlat dig. Jag frågade om det var så. en viss skillnad. Sen har mitt ursprung inget med diskussionen att göra.

Citat:
Men heder och respekt förtjänar alla föräldrar fortfarande. Man behöver inte tycka om deras beteende eller handlingar men som föräldrar borde de hedras och respekteras. Om din mor har varit alkoholist och slagit dig och förolämpat dig hela din tonårstid men som vid 60 års ålder blir väldigt sjuk har du ett ansvar att se till att hon får vård hur mycket du än tycker illa om hennes handlingar och beteende. Gör du inte detta är det du som brustit i ditt ansvar.

Så det är skillnad på att slå och misshandla eller vad menar du. Ta ut huvudet ur röven innan du snackar.
Citera
2013-12-10, 14:27
Medlem
Alibabassons avatar
[quote=DingusMcDuck|46514883]
Citat:
Gärningarnas väg (karma yoga) fokuserar dharma – de religiösa plikterna. Man ska noggrant utföra böner, offer- och reningsritualer och utföra osjälviskt arbete. Fem regler skall följas: 1) inte skada något levande väsen, 2) inte ljuga, 3) inte stjäla, 4) inte leva okyskt och 5) vara givmild.

Så där har vi inte döda, inte ljuga, inte stjäla, inte begå äktenskapsbrott. Det är fyra av tio. Var finns de andra sex?

Ja, men det är bara 40% av bibelns sk tio budord. "Lagen" innhåller som bekant hundratals fler.

Hur kan en sådan människa förtjäna respekt? Dödsstraff är inget för mig, men varför ska någon visa detta as någon respekt eller heder? För att en "skapare" säger det?

Nu har du fått bevis på att även hinduismen har samma nämnare och du vill efterfråga de kvarstående punkterna. Jag lovar dig om du är intresserad kan du söka och du hittar. Jag gav dig i alla fall nåt som du kan söka vidare på. Punkterna finns men jag tänker inte servera för dig allt på silverfat. Ta och sök lite själv på egen hand.
Citera
2013-12-10, 14:57
Medlem
[quote=Alibabasson|46518343]
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck

Nu har du fått bevis på att även hinduismen har samma nämnare och du vill efterfråga de kvarstående punkterna. Jag lovar dig om du är intresserad kan du söka och du hittar. Jag gav dig i alla fall nåt som du kan söka vidare på. Punkterna finns men jag tänker inte servera för dig allt på silverfat. Ta och sök lite själv på egen hand.

Det är fortfarande inget bevis för det du hävdar! Utan det är ett bevis på att forntida handel och kontakter mellan människor spred idéer och trosföreställningar.
Citera
2013-12-10, 15:11
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck

Så då ska alltså den som tvivlar på det du påstår söka upp de slutgiltiga bevisen för om du har rätt eller fel så du slipper göra det? Omvänd bevisbörda.

Och vad gör du om Dingus kommer tillbaka senare, säger att han sökt men inte hittat något?
Citera
2013-12-10, 16:33
Medlem
Citat:
Gud har skapat 4 väger. En av vägarna leder till målet smidigt och säkert utan några som helst problem. Den andra vägen leder också till målet men med möda och besvär. Den tredje vägen leder inte alls till målet utan får en att tappa orienteringen. Den fjärde vägen leder till målet men vägen innebär så många olika faror att man mister livet innan man kommer fram till målet.

Människan vet inte vad vägarna innebär men hon vet att de existerar. Gud vet vad vägarna innebär och att de existerar. Människan väljer själv vilken väg hon vill välja och får då ta sitt förnuft, förstånd, erfarenhet, kultur, miljö osv till hjälp. Gud vet alltid vilken väg människan kommer ta och varför hon gör det men människan vet inte det. Gud kan ingripa och ändra människans tanke och vägval men också dra sig tillbaka utan att ingripa. Svårare än så är det inte.

Nu har du snurrat ihop det ordentligt.

"Gud vet alltid vilken väg människan kommer ta och varför hon gör det men människan vet inte det."

Antingen finns det fria alternativ (och de är i det gränslösa universum näst intill oändliga sett över tid) eller så finns det inte det. Du skrev precis att fri vilja inte existerar eftersom den allvetande skaparguden redan från början bestämde vilken väg den specifika människan skulle gå (vilket då skedde i samband med att universum och all dess materia skapades, inklusive det som senare blev människor).

Vi prövar på det här sättet istället.
Den allvetande skaparguden var allvetande och visste därför redan innan universum skapades vilken väg som en människa skulle ta. Det var då inte möjligt för den allvetande skaparguden att skapa universum på något annat sätt än att så skedde (annars skulle guden inte vara allvetande).
Om guden skapade universum på något annat sätt än vad allvetandet förutsagt så skulle händelserna däri inte utspela sig på det sätt som förutsagts och guden inte vara allvetande (och var med andra ord inte allvetande från första början eftersom en allvetande gud skulle förutsett att denne skulle fattat ett annat beslut).

Antingen har du en skapargud som är allvetande (i ordets rätta bemärkelse, det innefattar då även gudens egna handlingar). Eller så har du en gudom som bara är allvetande om allt i vårat universum (det blir då problematiskt med de gravitationella influenser som eventuell kan härröra från andra universum som vetenskapen börjat nysta i) men som inte är allvetande om sig självt (och då töjer vi på de klassiska gränserna).
Om guden då är allvetande om allt i universum som guden själv skapat så skapade guden med andra ord både alla handlingar och dess konsekvenser (ergo ingen fri vilja).
Citera
2013-12-10, 17:06
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nu har du snurrat ihop det ordentligt.

"Gud vet alltid vilken väg människan kommer ta och varför hon gör det men människan vet inte det."

Antingen finns det fria alternativ (och de är i det gränslösa universum näst intill oändliga sett över tid) eller så finns det inte det. Du skrev precis att fri vilja inte existerar eftersom den allvetande skaparguden redan från början bestämde vilken väg den specifika människan skulle gå (vilket då skedde i samband med att universum och all dess materia skapades, inklusive det som senare blev människor).

Vi prövar på det här sättet istället.
Den allvetande skaparguden var allvetande och visste därför redan innan universum skapades vilken väg som en människa skulle ta. Det var då inte möjligt för den allvetande skaparguden att skapa universum på något annat sätt än att så skedde (annars skulle guden inte vara allvetande).
Om guden skapade universum på något annat sätt än vad allvetandet förutsagt så skulle händelserna däri inte utspela sig på det sätt som förutsagts och guden inte vara allvetande (och var med andra ord inte allvetande från första början eftersom en allvetande gud skulle förutsett att denne skulle fattat ett annat beslut).

Antingen har du en skapargud som är allvetande (i ordets rätta bemärkelse, det innefattar då även gudens egna handlingar). Eller så har du en gudom som bara är allvetande om allt i vårat universum (det blir då problematiskt med de gravitationella influenser som eventuell kan härröra från andra universum som vetenskapen börjat nysta i) men som inte är allvetande om sig självt (och då töjer vi på de klassiska gränserna).
Om guden då är allvetande om allt i universum som guden själv skapat så skapade guden med andra ord både alla handlingar och dess konsekvenser (ergo ingen fri vilja).

Jag säger det kort och gott eftersom vi hela tiden går om varann och missförstår varann. Just eftersom Gud allsmäktig så är det möjligt med en fri vilja och att Gud är allvetande. Gud har förmåga att skapa ett sånt universum just eftersom han är allsmäktig alltså har makt att göra allt, inklusive skapa ett universum där Gud vet allt redan men också ge människan en fri vilja. Det är allsmäktighet.
Citera
2013-12-10, 17:23
Medlem
Citat:
Jag säger det kort och gott eftersom vi hela tiden går om varann och missförstår varann. Just eftersom Gud allsmäktig så är det möjligt med en fri vilja och att Gud är allvetande. Gud har förmåga att skapa ett sånt universum just eftersom han är allsmäktig alltså har makt att göra allt, inklusive skapa ett universum där Gud vet allt redan men också ge människan en fri vilja. Det är allsmäktighet.

Så bekvämt det är att vara troende, skippa allt vad logik heter och bara konstatera att medelst magi går minsan allt att lösa. SUCK.........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in