2013-12-09, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Med tanke på rådande preskriptionstider kan han heller inte vara häktat för något annat. Man får ju inte häkta någon som misstänkt för ett brott som inte kan lagföras.

Smart.

Sen tror jag ändå inte att de väljer mord som brottsrubricering i brist på att alternativa brottsrubriceringar är preskriberade. RO sitter nog med all rätt för mord

Citat:
Ursprungligen postat av craigkarr
I sådana fall borde han väl ha häktats misstänkt för medhjälp till mord?
Japp. Men det hade varit preskriberat.
Citera
2013-12-09, 20:09
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Japp. Men det hade varit preskriberat.
FEL. Medhjälp till mord och mord har samma preskriptionstid.

FEL IGEN. Att han är häktad, eller till och med fälls, för mord måste inte innebära att domstolen kommit fram till att han varit den som utfört själva dådet. Det räcker om domstolen kommer fram till att hans medhjälp är av sådan art att han bör fällas som gärningsman, tex att han på platsen överlämnat en kniv till den som huggit. Googla medgärningsmannaskap för att förkovra dig i straffrätten syn på vem som bör dömas som gärningsman och inte.
Senast redigerad av HerrVessla 2013-12-09 kl. 20:14.
Citera
2013-12-09, 20:23
Medlem
Minimois avatar
I det aktuella Solnafallet (rånmord) har två män åtalats för mord, fastän det sannolikt var den ene - den snälle nallebjörnen - som högg offret 18 träffande gånger med kniv. Här finner jag dock inget som pekar på att det var fler än en gärningsman. Inte hittills iallafall.
Citera
2013-12-09, 20:51
Medlem
SebbeStockholms avatar
Jag har grävt, och klurat, och grävt litet mer och klurat ännu mer. Här nedan presenterar jag resultatet av detta grävande och klurande.

Mina slutsatser avseende mordet på Per Häggström

Jag har dragit följande slutsatser utifrån mina analyser:

1. Mordet på Per Häggström är troligtvis på det stora hela oplanerat, alternativt planerat mycket kort tid före mordet ägde rum. Det är alltför många osäkra parametrar för att det ska vara troligt att det var planerat en tid innan. GM kunde rimligen inte veta säkert att Häggström skulle komma till festen/puben, vilken tid Häggström skulle lämna festen, om han skulle göra det ensam, vilken väg han skulle ta, eller om han skulle ta en buss. Vidare är inte en morakniv ett idealiskt vapen vid ett planerat mord.

2. GM (eller en av GM för det fall att dessa är flera) och Häggström kände varandra. Det är inte troligt att Häggström skulle ha flytt in i Swartlings Ridskola (vilket var känt som en återvändsgränd) med en förföljare. Det är också sannolikt att människor (taxibilar m.fl.) skulle ha lagt märke till att någon blev jagad. Det är vidare osannolikt att Häggström skulle ha fortsatt bära på väskan om han blev jagad. På bilder från brottsplatsen ser man Häggströms väska relativt prydligt uppställd. Den verkar vara placerad där och inte slängd. Swartlings Ridskola är sannolikt en mötesplats mellan PH och en eller flera GM.

3. Syftet för mötet är en ljusskygg affärstransaktion. Det finns ingen anledning till att genomföra en träff vid den tidpunkten på Swartlings ridskola om det inte är något som är olagligt som ska avhandlas. Att PH hade med sig 2000 kr tyder också på att en transaktion av något slag skulle äga rum.

4. GM eller minst en av GM (om fler än en GM) går på KTH. Att välja just Swartlings Ridskola som mötesplats är endast logiskt om det passar bägge parterna väl. Tidpunkten är också relativt märklig. Troligen har PH och gärningsmannen/gärningsmännen bestämt att träffas på festen/puben för lantmätarna och därefter kommit överens om att genomföra transaktionen på Swartlings ridskola för att undvika vittnen.

5. Det som PH skulle köpa är sannolikt stulna tentor eller dopingpreparat. Möjligtvis kan det tänkas vara någon form av centralstimulerande drog inför tentaperioderna.

6. Under transaktionen ville antagligen gärningsmannen skrämma/varna PH för något. Kan vara en obetald skuld eller att han gått och pratat om deras förehavanden. Varningen bestod i knivsåren i PH:s ansikte. När så skedde gjorde PH motstånd och därefter kunde GM inte behärska sig utan högg PH om och om igen.

7. Gärningsmannen måste vara en man, och en man som i vart fall inte är kortväxt, med hänsyn till Pers storlek.

8. Uppringaren till SOS är antingen gärningsmannen eller en medhjälpare som fanns på plats. Ett vittne hade omöjligen kunnat uppfatta det som uppringaren sade sig ha uppfattat såvida denna inte stod på mordplatsen. Syftet med samtalet till SOS är nog främst att lägga ett villospår. Att få in polisen på ”rånspåret”. Detta innebär att gärningsmannen hade koppling till PH och att uppringaren ville dölja detta faktum samt medföljande motiv till kopplingen. Ett andra syfte kan ha varit att ge sig själv en rimlig utväg för det fall att spår efter uppringaren upphittas på plats. Han kan då säga att han ju var på plats och kollade till Häggström. Därmed kan denna bevisning endast svårligen användas mot uppringaren. Slutligen vill uppringaren vilseleda det faktum att han är mycket väl bekant i närområdet.

9. Det relativa lugn och den snabbtänkthet som uppringaren uppvisar vid samtalet tyder på ett psykopatbeteende. När larmoperatören frågar var uppringaren befinner sig svarar han ”Karlaplan, Karlavägen, vettefan”. Tillräckligt missvisande/vagt för att polisen inte ska hitta honom direkt, men tillräckligt korrekt för att han inte senare ska bli anklagad för att ha ljugit om var han var och därmed bli avslöjad som gärningsman.

10. Uppringaren har en utpräglad ”söder om söder”-dialekt. Jag tycker mig också höra ett mycket svagt spår av finsk bakgrund hos uppringaren. Något man kan höra hos någon som är uppväxt i Sverige, men som antingen kommit till Sverige som litet barn eller som helt enkelt fått höra/prata finska hemma med minst en förälder. Jag har hört det flera gånger. Dock är det svårt att höra då det i övrigt låter som en typisk Stockholmare uppväxt söder om söder. Jag är dock inte helt 100 %. Uppväxten söder om söder är dock en betydligt säkrare iakttagelse.

11. Uppringaren känner uppenbarligen till närområdet.

Ovanstående slutsatser ger mig följande GM-profil:

• Det är en man som är över 170 cm lång samt normalbyggd eller muskulös.
• Han känner Per Häggström
• Han studerade troligtvis på KTH och ännu mer sannolikt på Lantmäteri
• Han säljer otillåtna/olagliga föremål/preparat som extrainkomst eller för att kompensera för indraget studiemedel.
• Han är uppvuxen söder om söder
• Han har möjligtvis finskt påbrå
• Han är intelligent och psykopat
• Han har svårt att besinna sig/behärska sig. Möjligen till följd av intag av dopingpreparat
• Han har ett bra jobb till följd av en bra utbildning
• Han är anonym på Internet eftersom han är rädd för att någon ska lägga ihop saker och avslöja honom.
• Han känner väl till närområdet.
• Han tar möjligen droger av något slag. Mest sannolikt centralstimulerande droger.
• Han har våldsamma tendenser. Kan ha blivit dömd för misshandel eller liknande tidigare.

Har jag hittat en alternativ MGM som passar in på min GM-profil? Ja, det har jag. Jag har hittat en MGM som bekräftat matchar 11 av 13 ovanstående kriterier. Mycket möjligt att han matchar alla.

Hur kommer då RO in i bilden? Antingen är han medgärningsman. Men troligare har den riktige GM falskeligen pekat ut RO. Efter det att polisen identifierat uppringaren (vilket känns högst troligt) så har denne ensam eller tillsammans med en medgärningsman tagit fram en plan B. Denna plan B var att skylla på en person som inte kan bevisa sin oskuld. En person som de vet var på festen, som de vet var redlöst berusad och som de vet bodde på Valhallavägen och var lite kufig. Denne plan B är RO.

Case Closed. NEXT PLEASE!
Senast redigerad av SebbeStockholm 2013-12-09 kl. 21:06.
Citera
2013-12-09, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Nej det är inte att bli utsatt för våld, det är att bli utsatt för tvång och en någorlunda intelligent och någorlunda balanserad människa ser till att behålla sitt lugn i den situationen.

Jag kan hålla med om att den häktades eventuella skuld inte kan utläsas ur hans beteende men nog är det indikation på att han är kraftigt bringad ur gängorna och det faktum att han sitter inlåst räcker inte som förklaring åtminstone för mig.

Här kan du läsa på om definitioner på våld.

http://www.bojengoteborg.se/index.php?p=95

Här under social utsatthet - http://www.socialstyrelsen.se/valds-ochbrottsrelateradefragor/valdinararelationer/valdsutovare/definition
Citera
2013-12-09, 21:29
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
5. Det som PH skulle köpa är sannolikt stulna tentor eller dopingpreparat. Möjligtvis kan det tänkas vara någon form av centralstimulerande drog inför tentaperioderna.

7. Gärningsmannen måste vara en man, och en man som i vart fall inte är kortväxt, med hänsyn till Pers storlek.

10. Uppringaren har en utpräglad ”söder om söder”-dialekt. Jag tycker mig också höra ett mycket svagt spår av finsk bakgrund hos uppringaren. Något man kan höra hos någon som är uppväxt i Sverige, men som antingen kommit till Sverige som litet barn eller som helt enkelt fått höra/prata finska hemma med minst en förälder. Jag har hört det flera gånger. Dock är det svårt att höra då det i övrigt låter som en typisk Stockholmare uppväxt söder om söder. Jag är dock inte helt 100 %. Uppväxten söder om söder är dock en betydligt säkrare iakttagelse.

Har jag hittat en alternativ MGM som passar in på min GM-profil? Ja, det har jag. Jag har hittat en MGM som bekräftat matchar 11 av 13 ovanstående kriterier. Mycket möjligt att han matchar alla.

Hur kommer då RO in i bilden? Antingen är han medgärningsman. Men troligare har den riktige GM falskeligen pekat ut RO. Efter det att polisen identifierat uppringaren (vilket känns högst troligt) så har denne ensam eller tillsammans med en medgärningsman tagit fram en plan B. Denna plan B var att skylla på en person som inte kan bevisa sin oskuld. En person som de vet var på festen, som de vet var redlöst berusad och som de vet bodde på Valhallavägen och var lite kufig. Denne plan B är RO.

Case Closed. NEXT PLEASE!
Intressanta funderingar, verkligen!

Tycker mycket är vettigt men har några frågor och funderingar:

- Stulna tentor. Hur tänkte du: att någon lyckats få tag på tentor i förväg? Vem skulle det i så fall vara i det här fallet?

- Du drar slutsatsen att GM måste ha varit lång/ stor eftersom PH var det. Men om det första hugget kommer helt oväntat och träffar så att det gör rejält ont så blir väl offret tämligen hjälplöst och det spelar inte så stor roll om GM är mindre än offret.

- och så det där med dialekten. Jag har följt den diskussionen med stigande förvåning. Jag kan plocka fram personer från Östermalm, Lidingö, Djursholm som pratar sådär och som kommer från helsvenska familjer. Storstockholm är en stad där folk flyttar runt en del och dessutom är det så, att om man prompt vill ha det till att ringaren kommer från en enklare miljö, är hantverkare, har en finsk förälder eller dylikt, så bor det faktiskt sådana människor även på Lidingö, i Djursholm etc.

- det där med att någon/några tillsammans pekat ut RO falskeligen är inte helt ointressant. Men har du något mer konkret som backar upp det antagandet?
Citera
2013-12-09, 21:41
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
FEL. Medhjälp till mord och mord har samma preskriptionstid.

FEL IGEN. Att han är häktad, eller till och med fälls, för mord måste inte innebära att domstolen kommit fram till att han varit den som utfört själva dådet. Det räcker om domstolen kommer fram till att hans medhjälp är av sådan art att han bör fällas som gärningsman, tex att han på platsen överlämnat en kniv till den som huggit. Googla medgärningsmannaskap för att förkovra dig i straffrätten syn på vem som bör dömas som gärningsman och inte.
Hörru, HerrVessla, som snackar som en "kåkfararjurist" som vi proffs i branschen kallar det. Här ska du få en uppgift att lösa, som borde tillfredsställa dina lustar att leka kunnig i juridik. Googla på, polar'n:
A och O är ute och partar på stan en natt efter att ha tittat på avslutningsceremonin för OS i Atlanta på storbilds-tv på en sportpub, när A blir pissnödig och ställer sig och pissar mot bakhjulet på en parkerad bil. Bilägaren dyker just då upp, heligt förbannad, och rycker tag i A:s jacka så att denna vacklar till. O, som precis fått sin grillade special serverad i korvmojjen intill, upptäcker A:s belägenhet, skickar vurren i asfalten och springer till A:s undsättning. Handgemäng uppstår mellan alla tre, under vilket BÄ faller livlös till marken. A och O avviker springande från platsen, men kan inom kort gripas med hjälp av vittnesuppgifter. Några av dessa ögonvittnen till händelsen har samstämmigt och oberoende av varandra i förhör uppgett att de sett den ena av de misstänkta ha ett strypgrepp runt offrets hals, samtidigt som den andra håller sin hand över offrets mun. De kan däremot inte säga vem som gjorde vilket, eftersom A och O är enäggstvillingar som var identiskt klädda vid tillfället, och dessutom var det mörkt. Enligt rättsläkarintyget är dödsorsaken kvävning. De misstänkta nekar i förhör till brott, och hävdar nödvärn. Till stöd för detta åberopas rättsläkarintyg där det framgår att A:s balle var rejält svullen, och att O hade en ordentlig lårkaka som tidsmässigt väl kan ha uppstått under detta handgemäng. Vare sig A eller O kan heller dra sig till minnes vem som gjorde vad, till följd av ett akut inslag av Thomas Quick-syndrom; man har alltså ”förträngt” denna obehagliga händelse alldeles genast efter att den inträffade. Dessutom är de enäggstvillingar och tänker enligt egen utsago så lika att det ibland blir svårt att hålla isär vem som tänkte vad.

Redogör, ur åklagarperspektiv, för:
A. Vilken brottsrubricering som ska åläggas vem, om någon.
B. Eventuellt huvud- respektive medgärningsmannaskap.
C. Eventuell bevisföring.
D. Eventuellt yrkande om påföljd.
E. HerrVesslas åsikt om det hela – Ditt svar på den här uppgiften blir per automatik ogiltigt om denna inte ingår.
Citera
2013-12-09, 21:42
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
- Stulna tentor. Hur tänkte du: att någon lyckats få tag på tentor i förväg? Vem skulle det i så fall vara i det här fallet?

"Vet" att sådant förekommer (dock endast via hörsägen). Det är studenter som tar sig in hos examinatorns kontor och kopierar tentan innan tentamen.

Citat:
- Du drar slutsatsen att GM måste ha varit lång/ stor eftersom PH var det. Men om det första hugget kommer helt oväntat och träffar så att det gör rejält ont så blir väl offret tämligen hjälplös och det spelar inte så stor roll om GM är mindre än offret.

Nja, jag säger att han i vart fall inte får vara kortväxt. Visst är det möjligt, men det är ganska osannolikt då räckvidden hos en kort person är mindre.

Citat:
- och så det där med dialekten. Jag har följt den diskussionen med stignade förvåning. Jag kan plocka fram personer från Östermalm, Lidingö, Djursholm som pratar sådär och som kommer från helsvenska familjer. Storstockholm är en stad där folk flyttar runt en del och dessutom är det så, att om man prompt vill had det till att ringaren kommer från en enklare miljö, är hantverkare, har en finsk förälder så bor det faktiskt sådana människor även på Lidingö, i Djursholm etc.

Jag sa endast uppväxt söder om söder. Kan sedan bo var som helst.

Citat:
- det där med att någon/några tillsammans pekat ut RO falskeligen är inte helt ointressant. Men har du något mer konkret som backar upp det antagandet?

Nej. Tyvärr inte. Det baseras bara på min slutsats att RO inte är uppringaren, att det inte finns något tekniskt bevis och att han ändå är häktad. Får det inte till något annat än att han är utpekad av uppringaren och att det därmed är troligt att detta utpekande är falskt. Att RO skulle ha åtnjutit en sådan "respekt" och framkallat en sådan rädsla hos uppringaren att denna inte vågade peka ut RO förrän nu ser jag som helt otänkbart. Det är skillnad om RO hade varit en kriminell av mer härdat slag som genom tidigare våldsdåd och bristande spärrar vid upprepade tillfällen visat sig extremt farlig.
Citera
2013-12-09, 21:53
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
"Vet" att sådant förekommer (dock endast via hörsägen). Det är studenter som tar sig in hos examinatorns kontor och kopierar tentan innan tentamen.
Jo, men tror du att PH skulle ha varit köpare eller säljare?

Om man laborerar med tenta-iden kanske man ska ha med i kalkylen att tentatjuven inte behöver ha tagit sig in till examinatorn rent fysiskt. Det kan ju ha varit en duktig hacker, kanske med access till KTHs interna nätverk.

Jag har dock aldrig hört talas om tentastölder på KTH och jag har talat med många där under många år. Folk som borde veta. Fusk däremot, har jag hört talas om i olika former.

Citat:
Nej. Tyvärr inte. Det baseras bara på min slutsats att RO inte är uppringaren, att det inte finns något tekniskt bevis och att han ändå är häktad. Får det inte till något annat än att han är utpekad av uppringaren och att det därmed är troligt att detta utpekande är falskt. Att RO skulle ha åtnjutit en sådan "respekt" och framkallat en sådan rädsla hos uppringaren att denna inte vågade peka ut RO förrän nu ser jag som helt otänkbart. Det är skillnad om RO hade varit en kriminell av mer härdat slag som genom tidigare våldsdåd och bristande spärrar vid upprepade tillfällen visat sig extremt farlig.
Håller med dig om att RO kanske inte ingett sån respekt att någon hållit tyst i 17 år.

Men det skulle ju kunna finnas någon medhjälpare som gör det?
Citera
2013-12-09, 22:36
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jo, men tror du att PH skulle ha varit köpare eller säljare?

Köpare.

Citat:
Om man laborerar med tenta-iden kanske man ska ha med i kalkylen att tentatjuven inte behöver ha tagit sig in till examinatorn rent fysiskt. Det kan ju ha varit en duktig hacker, kanske med access till KTHs interna nätverk.

Jag har dock aldrig hört talas om tentastölder på KTH och jag har talat med många där under många år. Folk som borde veta. Fusk däremot, har jag hört talas om i olika former.

Har inte hört det specifikt om KTH kanske jag ska säga. Min hörsägen kommer från Uppsala. Men antog att det sker på alla universitet och högskolor.

Citat:
Håller med dig om att RO kanske inte ingett sån respekt att någon hållit tyst i 17 år.

Men det skulle ju kunna finnas någon medhjälpare som gör det

DET är fullt möjligt, men det skulle innebära en ökad sannolikhet för tre GM. RO, uppringaren och den "skräckinjagande" GM. Uppringaren blir identifierad och pekar ut RO, men lämnar den tredje GM utanför det hela av rädsla för honom. Varför kan det inte bara vara RO och uppringaren? Jo, för uppringaren gör ett stort misstag om han tjallar på RO eftersom denna då bara kommer att tjalla tillbaka på honom. Som uppringare och utan DNA-spår (som man får anta att det inte finns på denne), kan han ju bara hålla käften och hålla sig till storyn att han är ett oskyldigt vittne. Anger han RO ligger han mer risigt till. Det kan dock inte uteslutas att han helt enkelt blivit pressad så hårt att han ändå valde att ange RO trots att detta var det mindre smarta valet.

När det gäller dialekten som har varit under diskussion en hel del kan jag tillägga detta: jag är uppväxt i Södertälje och känner många halvfinnar och helfinnar som är födda i Sverige. Därav denna finska koppling. Sedan har jag bott många år i flera orter söder om söder och gör det fortfarande. Tycker att uppringaren låter som någon man kan träffa på på Gullmarsplan med omnejd.
Citera
2013-12-09, 22:50
Medlem
Jag har svårt att tro att förklaringarna är så komplicerade.
Det ser mycket mer ut som något som var en stundens ingivelse, även om det var en ganska lång stund. Ett raseriutbrott som inte gick över "naturligt" utan genom en slump fördes till sin klimax.
I så fall tänker jag mig ett mycket enklare scenario, utan att behöva krysta fram tankar om skumma ärenden på Swartlings gård:
Någon hade retat upp sig på BO under kvällen. Fick lust att smocka till honom. Gick från KTH samma väg som BO (kanske av ren slump skulle de åt samma håll samtidigt), retade upp sig ännu mer; stötte ihop med en kompis och föreslog att de skulle ge den dryga jäveln en omgång. En av dem hade kniv som kanske användes för att tränga in honom på Swartlings område. Eller så gick det bra att föra BO ditåt med tanke på att de kände varandra och skulle tala ut. Tanken var sedan "inte skära, bara rispa", men de arge kortslöt och det blev skära med råge.
Den mindre aggressiva fick den andra att besinna sig något; en sprang för att ringa efter hjälp, den andra arrangerade en rånscen. Eller så arrangerade de scenen tillsammans och flydde åt varsitt håll och en ringde på vägen bort. Båda var skräckslagna, de gjorde någon sorts överenskommelse. På något sätt har de sedan tummen i ögat på varandra. En av dem (eller båda) behåller kanske något från brottsplatsen eller offret som token. Av någon anledning spricker det hela 17 år senare ...
Citera
2013-12-09, 23:30
Medlem
SebbeStockholms avatar
Är ni redo för kioskvältaren? Här kommer den:

Min alternativa MGM stämmer inte bara mycket väl överens med min gärningsmannaprofil för mordet på Per Häggström. Han har en tydlig geografisk koppling till tre andra olösta mord under perioden 95-97 som även de kännetecknades av kraftigt övervåld.

- Han bodde ca 25 meter ifrån den plats där en person mördades brutalt 1995
- Han gjorde sin värnplikt på en liten ort där en person mördades brutalt 1996 (ortens enda olösta mord)
- Modern till hans barn bodde ca 200 meter från den plats där en person mördades 1997.

Och för att ge er lite statistiskt perspektiv kring dessa omständigheter: Det finns ungefär 250 olösta mord i Sverige. Runt 175 av dessa är i Storstockholm. Ca 25 av dessa olösta mord i Stockholm skedde under perioden 95-97. En antal (uppskattningsvis runt 10) av dessa mord är relaterade till det så kallade maffiakriget som pågick i Stockholm under slutet av 90-talet. Detta innebär att min alternativa MGM har en geografisk koppling till 3 av 15 olösta icke maffiarelaterade mord i Stockholm under perioden 95-97. Den enda gången han lämnade Stockholm för att fullgöra sin värnplikt lyckas han skaffa sig ytterligare en geografisk koppling till ett olöst mord som skedde ca en månad efter det att han kom till orten.

Antingen har jag hittat en seriemördare eller så har denna person en sällan skådad dragningskraft till våldsamma mord.

Ska säga det också att det finns en del likheter mellan dessa nämnda mord och mordet på Häggström, som jag inte vill gå in på.

Jag har nu serverat denna seriemördare. Det enda som återstår är att ta DNA-prov. Jag vet med säkerhet att det finns DNA säkrat från brottsplatsen vid minst ett av morden, och antagligen på flera av dem.

Mitt råd till denna MGM är att ta kontakt med polisen självmant och erkänna dåden, eller om han nu har haft en fruktansvärd otur och bara är förföljd av olösta mord, att han tar kontakt med dem och ber dem ta DNA för att utesluta honom som GM.
Senast redigerad av SebbeStockholm 2013-12-09 kl. 23:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in