Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
det kan man göra i drömmar också, och de känns också som verkliga världar.
Jo jag försgtår att du tänker så men den verklighetskontakt du anser att en reguljär dröm inbegriper, alltså att man i drömmen agerar ut hela registret, inklusive fysikalitet är väsenskild ifrån AP's. I en dröm så är du helt omedveten om att du befinner dig i ett förändrat medvetandetillstånd och agerar bara jut olika scenarior födda ur ditt undermedetna. Du kan inte särskilja på det som sker och det som skedde dan innan du gick och lade dig.
Under de medvetandetillstånd som flyter mellan "klardröm" och AP så har du varierande grad av kontakt med ditt vardagliha, vakna jag. En klardröm är ett tillstånd där du har en antydan till förståelse av detta, och du tycker dig kunna kontrollera skeendena med en större skärpa, mer kopplad till ditt "dags-ego".
Under en AP så är du HELT medveten om vad som sker, i relation till ditt normala, vakna jag. Du har också en "fysikalitet" närvarande som leder folk till att beskriva detta som en "astral värld". Det finns olika teorier kring detta inom mystiken men det genomgående är att du verkligen upplever att du träder in i en annan värld. Men du har ditt dagsmedvetna totalt intakt och du är inte medsvept av ego-perifiära personlighetsutlevelser som under en dröm.
Du är helt och hållet "med".
Det är väldigt svårt att adekvat beskriva de här upplevelserna. De måste upplevas för att förståelsen skall infinna sig. Min privata trosteori och "känsla" kring det hela är att man träder in i skikt av "varandet" och universat som vi inte har förståelse för ännu. Betänk att det var IGÅR...som människan slutade kasta skit och bananer på varandra och klev ner på savannen och började gå.
Man skall ha skepcis mot all hokus pokus som surrar runt nu flör tiden, men man skall inte för den skull förhäva sig mot existensens gåta och tro att man står på en helt solid bas med de vardagliga, fysiska sinnena.
Personligen har jag haft upplevelser under djup meditation som verkligen har skakat om mig. Saker som jag direkt erfar kommer ifrån.."bortom". Alla de här fenomenen kan egentligen samlas under urgammal praxis där vi snackar "kundalini", eller "helig ande" för att använda kristet språkbruk. Det är en lisvskraft som styr den mänskliga, fysiska ego-bäraren "kroppen".
Nu för tiden knullas eller runkas energin oftast ut via det sexuellt och fortplantningsrelaterade chakrat som ligger vid naveln ungefär. Återhållsamhet med manlig sexualitet och utlösning är ett genomgående tema inom all mystik, hos alla kulturer historien igenom och det finns en anledning till det. För att vara plump och krass så kan jag ge det som tips till de i tråden som kämpar och försöker nå AP's att ägna sig åt en kvälls onani eller sex med en partner men utan utlösning. Kanske flera dagar i rad. Detta bygger upp en energi som verkligen underlättar pushen ut ifrån kroppen.
Kvinnans sexualitet fungerar annorlunda. Hon är Shakti. Men det är en annan historia.
Edit: Shiva och shakti är yin/yang och en dynamik som överbryggat eoner uppå eoner av entropi för att resultera i big bang.