Citat:
Ursprungligen postat av
Brmc
Då jag fått en del obehagliga hypnagoga tidigare är jag en fena på att komma ur sömnparalyser, men de senaste gångerna har jag helt enkelt bara legat still och fokuserat på att få en utomkroppslig upplevelse.
Hamnat i dröm en gång, varpå det blev en klardröm. Men oftast så går sömnparalysen över av sig själv och jag försöker somna om på nytt bara.
Hur skall en gå tillväga för att komma ur med drömkroppen ur sig fysiska kropp under sömnparalys? För de gånger jag nu legat kvar och försökt hålla mig kvar så har jag sedan försökt röra drömkroppen, men då har jag tillslut vaknat helt. Ska en försöka hålla sig lugn och inte röra på drömkroppen?
Tack för svar förresten!
Håll dig lugn bara. Försök inte tänka alls egentligen, särskilt viktigt är att du inte fokuserar för mycket på att just komma ut ur kroppen, det ska ske automatiskt. Ligger du och tänker på att du måste ut ur kroppen stressar du bara upp dig själv vilket ofta leder till att du vaknar.
Separationen är olika svår för olika personer. I början (innan jag ens visste vad astral projektion var), när jag försökte uppleva lucida drömmar, så kom separationen alltid automatiskt och skrämde mig då jag inte visste vad det var för något, samt att jag vibrerade så mycket att det nästan gjorde ont.
När jag väl hade läst på om fenomenet och medvetet började försöka uppnå detta blev det genast svårare. Gick lång tid, när jag låg och fokuserade på att komma ut, samt testade olika tekniker jag läst om (t.ex. rep-tekniken osv), utan att något annat än sömnparalyser hände. Inte förrän jag lärde mig att helt enkelt släppa alla tankar (som vid meditation), när kroppen väl "somnat", kunde jag projicera igen.
Ett tips, ifall du har svårt att släppa tankarna, är att fokusera på en punkt av din kropp, inte tänka för mycket på punkten utan bara vara medveten om den. Själv fokuserar jag ofta på mitt "tredje öga", där det alltid börjar "kittlas" när jag gör detta, vilket gör det lättare att behålla fokus.