2013-12-09, 09:27
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Det betvivlar jag, tycker att han verkar skarpsinnig och har bra minne! Men visst smarta människor spelar ofta dumma och glömska .... för att få som de vill

Precis som KJ med andra ord.
Citera
2013-12-09, 09:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att sätta sig i respekt hos sina medmänniskor genom hot verkar vara hans signum. Avseende AN så kan hon ha haft en eller flera hållhakar på sin man.

Du har inte reflekterat över att det varit rätt tyst i tråden med rykten/påståenden om att folk blivit hotade till höger och vänster av honom? Borde man inte hört något åtminstone om det här varit ett standardbeteende från hans sida?

Jag tycker det känns lite tveksamt att dra slutsatsen att hotande skulle vara hans signum baserat på två händelser som ägde rum för ca åtta resp ett år sen och båda hade samband med folk som faktiskt gav sig på honom först (låt vara att man i fallet med "älskarinnan" kan tycka att det var helt berättigat)

Det är många inkl du som anser sig veta väldigt mycket om hur denne Berg är och vad han är kapabel till. Imponerande att ni på detta lilla material anser er kunna bygga en mordteori som utgår från att han måste vara mördaren fast inga bevis finns och fast en annan person sitter häktad och snart dömd pga en mängd omständigheter varav en är att offrets lik befunnit sig i bakluckan på hans bil
Citera
2013-12-09, 09:44
Medlem
MrFolds avatar
Angående "Hard reset"-funktionen:

Det fanns ju ett antal SMS kvar i mobilen. Ett antal SMS kunde också återskapas, men inget av dem var till/från VB. Dessutom fanns ju vad jag förstår åtminstone merparten av SMS-texterna kvar på disken eftersom det gick att göra frekvenstextsökningar på dem.

Hur går det ihop med en ev. hard reset? Och varför - om han nu så förslaget sopade undan spår efter sina mordiska stämplingar - gick han inte helt enkelt och köpte en ny telefon? Det var ju trots allt en flera år gammal mobil han hade, så även om det också hade verkat misstänkt i mångas ögon hade det varit svårt att bevisa att det uppenbart orimligt?

Än en gång: Jag tror att han kan ha panikraderat de sista SMS:en (att han raderat hennes SMS efterhand kan vi nog lugnt utgå från stämmer) på onsdagen av rädsla för att bli avslöjad för sitt vänsterprassel och misstänkt. Men aldrig att det rört sig om något förslaget och planerat förfarande för att dölja att han stämde träff med henne.
Citera
2013-12-09, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Gärningspersonen/personerna har avsiktligt åsamkat VB inre blödningar, bland annat med tanke på att åstadkomma så lite yttre blodspillan som möjligt. Styckningen hade andra orsaker än transportskäl, det tror jag. VB:s händer kan ha tagits som troféer om det förekommit rituella inslag. Eller av någon annan orsak naturligtvis, men som troféer är nog det mest troliga.

yes instämmer. Händerna är nog borta pga att DNA lätt fastnar under naglarna och kan bevaras/skyddas där ganska väl.... Vilket får mig att ana att mordet kan ha varit planerat (åtminstone delvis) och utfört av en påläst/erfaren person med tillgång till bra verktyg, knivar etc.
Senast redigerad av giveawayyourlove 2013-12-09 kl. 10:17.
Citera
2013-12-09, 10:16
Medlem
Citat:
Tror ingen härinne försöker "svartmåla" MB. Däremot är det närmast övertydligt att ganska många i tråden med alla tillbuds stående bortförklaringar och med stor emfas ägnar er åt att skriva ut fribrev till Berg - "vitmåla" honom om uttrycket ger dig en bild av det jag uppfattar. Varje läsare av era inlägg, utan förutfattade meningar, slås omedelbart av den totala bristen på objektivitet, och därmed bidrar varje postning från er, ingen nämnd och ingen glömd, till att öka misstänksamheten att paret MB/AN har någonting att göra med händelsen som slutade med Vatchareeya Bangsun miste livet. Självutnämnda "advokater" som ni som drar en lans till Bergs försvar är han knappast betjänt av, snarare tvärtom.

Nästa kapitel i historien om styckmordet på Vatchareeya Bangsuan kommer att utspelas i hovrätten. Intressant att se vad advokat Forsberg har att komma med, information av betydelse för målet torde Forssberg ha kommit över med tanke på det hemlighetsfulla uttalandet han gjorde i för NSD, och min gissning är att KJ har börjat prata och att MB kan komma att släpas ut i ljuset som misstänkt en andra gång. Frågan är då vilken misstankegrad det kommer att handla om.

Helt korrekt! När får vi reda på vad Forssberg har?
Citera
2013-12-09, 10:19
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Tror ingen härinne försöker "svartmåla" MB. Däremot är det närmast övertydligt att ganska många i tråden med alla tillbuds stående bortförklaringar och med stor emfas ägnar er åt att skriva ut fribrev till Berg - "vitmåla" honom om uttrycket ger dig en bild av det jag uppfattar. Varje läsare av era inlägg, utan förutfattade meningar, slås omedelbart av den totala bristen på objektivitet, och därmed bidrar varje postning från er, ingen nämnd och ingen glömd, till att öka misstänksamheten att paret MB/AN har någonting att göra med händelsen som slutade med Vatchareeya Bangsun miste livet. Självutnämnda "advokater" som ni som drar en lans till Bergs försvar är han knappast betjänt av, snarare tvärtom.

Nästa kapitel i historien om styckmordet på Vatchareeya Bangsuan kommer att utspelas i hovrätten. Intressant att se vad advokat Forsberg har att komma med, information av betydelse för målet torde Forssberg ha kommit över med tanke på det hemlighetsfulla uttalandet han gjorde i för NSD, och min gissning är att KJ har börjat prata och att MB kan komma att släpas ut i ljuset som misstänkt en andra gång. Frågan är då vilken misstankegrad det kommer att handla om.
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/bodstrom-nytt-bevis-fran-forsvaret-da-maste-rattegangen-maste-tas-om-8029687.aspx

"Om försvaret under den tiden som undersökningen genomförs får fram något nytt bevis, säg ett vittne eller ett tekniskt bevis, måste hela förhandlingen i tingsrätten göras om."

Antingen så är Forssberg en skit-advokat som sitter och myser i sin villa medans klienten sitter inlåst eller så är det så enkelt att du har fel MBoudine.

Nej, Forsström har inte något magiskt slipp-ut-ut-fängelset-utan-att-passera-gå-kort i rockärmen. Hans klient sitter väldigt illa till och det enda (och bästa) han kan göra är att försöka plantera tankar om rimligt tvivel.
Citera
2013-12-09, 10:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
yes instämmer. Händerna är nog borta pga att DNA lätt fastnar under naglarna och kan bevaras/skyddas där ganska väl.... Vilket får mig att ana att mordet kan va varit planerat (åtminstone delvis) och utfört av en påläst/erfaren person med tillgång till bra verktyg, knivar etc.

Då kan du avskriva karatespåret i alla fall, för hur man än vrider och vänder på det så blir det helt orimligt. Varför skulle han mörda henne? För att hon hotade att avslöja honom och hans vänsterprassel? Men en mordutredning skulle ju oundvikligen avslöja just precis det!

Tillgång till saker att stycka med (+knivintresse) och stort intresse för kriminalteknik fanns också hos den åtalade som har teknisk bevisning mot sig. Så varför gå över ån efter vatten?
Citera
2013-12-09, 10:24
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Rättegången är inte avslutad än... kommer nya bevis fram får man börja om från början med nya domare mm.

Det är sant. Dock är huvudförhandlingarna slut i denna rättegång. Överklagan är nästa instans efter dom meddelats.
Citera
2013-12-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Då kan du avskriva karatespåret i alla fall, för hur man än vrider och vänder på det så blir det helt orimligt. Varför skulle han mörda henne? För att hon hotade att avslöja honom och hans vänsterprassel? Men en mordutredning skulle ju oundvikligen avslöja just precis det!

Tillgång till saker att stycka med (+knivintresse) och stort intresse för kriminalteknik fanns också hos den åtalade som har teknisk bevisning mot sig. Så varför gå över ån efter vatten?

Därför att hon hade gjort honom f ö r b a n n a d och sagt att ingen ville ha honom..... + hotat med att polisanmäla(dvs. förstöra hans karriär och rykte)- bevisen fanns med största sannolikhet i hennes telefon...............................

(otrohetsdelen och ANs extrema svartsjuka är bara en parentes..)

Förövrigt skrev jag bara att jag anser att mordet var helt/delvis planerat, troligtvis transportstyckning och utfört av en van, kallsinnig och påläst person som vet hur man skär, (hur man orsakar inre blödningar för att förhindra att för mycket blod/(bevis) rinner ut). Händerna är borta pga att DNA lätt fastnar och kan bevaras/skyddas under naglar längre än vad det gör på bar hud.
Senast redigerad av giveawayyourlove 2013-12-09 kl. 10:35.
Citera
2013-12-09, 10:38
Medlem
Hoppas verkligen att MB slipper läsa allt dravel som skrivs om honom här och framförallt de antydningar och direkta utpekningar som gjorts av honom som GM.

Den härskande hypotesen är att MB utförde mordet för att förhindra henne att avslöja relationen för frun. Precis som MrFold skrev är en mordutredning en garanti för att relationen avslöjas

För att stärka hypotesen skall MB via SMS ha stämt träff med VB på lördagkvällen och har för att inte avslöjas tagit en master i mobiltelefoni och "superraderat" mobilen vilket stämmer väl in på profilen av en som har en i sammanhanget gammal och omodern mobil i stället för att "råka" tappa den i toaletten

Denna mästerliga brottslingen har således tänkt på allt i sin djävulska plan att undanröja alla spår efter deras relation så att han kan fortsätta i sitt äktenskap som ingenting har hänt men råkade glömma bort att det på FB finns rätt väl beskrivet vad de gjort när ingen sett på...
"Vad fan har du mer för anledning att dissa mig för? Så man känner inte varandra efter
knullade med varann?"
Citera
2013-12-09, 10:49
Medlem
Docklands avatar
Citat:
...troligtvis transportstyckning och utfört av en van, kallsinnig och påläst person som vet hur man skär, (hur man orsakar inre blödningar för att förhindra att för mycket blod/(bevis) rinner ut).

Jag föreslår du läser FU. Om du gjort det föreslår jag du läser den ånyo. Då får du svar på dessa hypoteser svart på vitt.
Citera
2013-12-09, 11:38
Medlem
imcereals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har helt rätt och det är konstigt att ingen av oss tänkt på detta tidigare. Särskilt dessa första förhör den 23/5 vore oerhört intressanta att ta del av. Varför? Därför att de utspelar sig INNAN KJ fått diverse psykofarmaka som trubbat av honom. Mycket intressant att jämföra med det intryck han gjorde i rätten. Allra helst skulle man ju vilja se videoinspelningar för att studera hur han i övrigt beter sig.

Beställer du och lägger ut är det bara att PM:a kostnad och kontonummer så kan du räkna med ekonomiskt bidrag från mig i varje fall.

Update angående ljudupptagningarna från polisförhören med KJ:

Mailade Luleå-polisen och bad kortfattat men trevligt att jag ville ha ut ljudupptagningarna från polisförhören med KJ. Fick inget svar så jag mailar igen efter ett par dagar, fortfarande trevlig i ton. Får detta till svar:

Citat:
De som handlägger ärendet har fn inte tid att fixa ljudfil. Du får återkomma vid ett senare tillfälle.

Vänliga hälsningar

Brottssamordning
A****a San****g
Assistent
Polismyndigheten Norrbotten
010-56 836 59
Postadress: Box 501 35, 973 24 Luleå

Haha, lite märkligt att hon svär åt mig! Enligt offentlighetsprincipen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen) gäller ju detta:

Citat:
Handlingarna skall lämnas ut skyndsamt. Det betyder att man under normal arbetstid ska börja leta fram handlingarna genast – handlingen ska lämnas ut samma dag eller senast dagen efter. Är man på plats gäller dock "genast", det betyder att man ska få handlingen med en gång om inte "betydande hinder möter". En tjänsteman som vägrar att lämna ut en allmän handling ska samtidigt ge en besvärshänvisning, det vill säga spontant tala om hur man kan överklaga myndighetens vägran i förvaltningsdomstol. Tjänstemannen ska alltså alltid kunna visa exakt vilken paragraf i offentlighets- och sekretesslagen man hänvisar till. Brott mot offentlighetsprincipen kan anmälas till Justitieombudsmannen, JO. Att vägra följa offentlighetsprincipen kan innebära att man gör sig skyldig till tjänstefel.

Dock verkar det bara gälla för papperskopior, inte för digital media. Men det lär ju inte hon veta

Vad tycker ni jag ska svara? Vore verkligen intressant att få ut polisförhören i ljudform!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in