Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Du har helt rätt och det är konstigt att ingen av oss tänkt på detta tidigare. Särskilt dessa första förhör den 23/5 vore oerhört intressanta att ta del av. Varför? Därför att de utspelar sig INNAN KJ fått diverse psykofarmaka som trubbat av honom. Mycket intressant att jämföra med det intryck han gjorde i rätten. Allra helst skulle man ju vilja se videoinspelningar för att studera hur han i övrigt beter sig.
Beställer du och lägger ut är det bara att PM:a kostnad och kontonummer så kan du räkna med ekonomiskt bidrag från mig i varje fall.
Update angående ljudupptagningarna från polisförhören med KJ:
Mailade Luleå-polisen och bad kortfattat men trevligt att jag ville ha ut ljudupptagningarna från polisförhören med KJ. Fick inget svar så jag mailar igen efter ett par dagar, fortfarande trevlig i ton. Får detta till svar:
Citat:
De som handlägger ärendet har fn inte tid att fixa ljudfil. Du får återkomma vid ett senare tillfälle.
Vänliga hälsningar
Brottssamordning
A****a San****g
Assistent
Polismyndigheten Norrbotten
010-56 836 59
Postadress: Box 501 35, 973 24 Luleå
Haha, lite märkligt att hon svär åt mig! Enligt offentlighetsprincipen (
http://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen) gäller ju detta:
Citat:
Handlingarna skall lämnas ut skyndsamt. Det betyder att man under normal arbetstid ska börja leta fram handlingarna genast – handlingen ska lämnas ut samma dag eller senast dagen efter. Är man på plats gäller dock "genast", det betyder att man ska få handlingen med en gång om inte "betydande hinder möter". En tjänsteman som vägrar att lämna ut en allmän handling ska samtidigt ge en besvärshänvisning, det vill säga spontant tala om hur man kan överklaga myndighetens vägran i förvaltningsdomstol. Tjänstemannen ska alltså alltid kunna visa exakt vilken paragraf i offentlighets- och sekretesslagen man hänvisar till. Brott mot offentlighetsprincipen kan anmälas till Justitieombudsmannen, JO. Att vägra följa offentlighetsprincipen kan innebära att man gör sig skyldig till tjänstefel.
Dock verkar det bara gälla för papperskopior, inte för digital media. Men det lär ju inte hon veta
Vad tycker ni jag ska svara? Vore verkligen intressant att få ut polisförhören i ljudform!