Citat:
Ursprungligen postat av
Mack-Bolan
Du har fel i flera påstående ang. kallkällor. De blandas inte med ytvatten eller med myrvatten osv.
Källvatten sugs inte upp, det trycks upp genom marken sedan det renats genom jordens sedimentlager. När du fyller dunk/flaska i en källa trycker man ner den en bit under ytan så att ev. ytvatten (regn/smältvatten osv) inte kommer in i din behållare.
Det är elementära saker man lär sig tidigt om man rör sig mycket i skog och mark.
På vintern upp i de nordligare delarna finns bland annat renar. Även i området runt Lakaträsk. Renar och andra djur dricker vatten ur dessa källor under vintern eftersom kallkällorna sällan eller aldrig fryser. I samband med att djuren dricker så passar djuren även på att uträtta andra behov också. Eftersom snön där de stått och haft avföring är ovanför nivån där kallkällan rinner så följer avföringen och bakterier med i vattnet när snön smälter. Bakterier flyter inte. Vattnet kan därmed kontamineras.
Det som är avgörande för att om man ska ta vatten vid snösmältning från en kallkälla eller inte är om det är fart på vattnet. Rinner det från ett berg med hög fart så känns det iaf bättre än en källa som flyter sakta genom ett myrområde med väldigt svag ström. Hur källan i Lakaträsk ser ut vet jag ej.
Finns inte så mycket att läsa om detta, men detta hittade jag iaf. Tror det är lite olika hur vi resonerar runt detta. Jag har iaf fått lära mig att man ska undvika att ta vatten från kallkällor i samband med snösmältning och efter många dagars regnande på sommaren. På våren har ofta kranvattnet bättre kvalitet än kallkällorna. Sen finns det vatten på flaska också. 18 mil t o r för att endast hämta kallkällvatten i Lakaträsk den 18/5 tror jag inte på.
"En källa, eller s.k. kallkälla, definieras som ”ett koncentrerat utflöde av grundvatten ur jord eller berg”. Kallvatten har som regel bra kvalitet, och vattentillgången dr i de flesta fall god. Vid längre torrperioder riskerar dock många källor att sina. Då källan är helt öppen finns risk för att den kan kontamineras av t.ex. djurspillning, regnvatten eller vatten från snösmältning."
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/miljo-och-klimat/tillstandet-i-miljon/grundvatten/kallor/Pages/default.aspx