2013-12-06, 23:04
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NBCsChuck
En möjligtvis fånig fråga men ställer den ändå:
Hur ser man på att slå ihop en anställning via bemanning med en fast anställning man sedan fick? Dessa innefattar samma tjänst och samma arbetsgivare, enda skillnaden är att jag efter något år blev erbjuden fast anställning och övergick från bemanningsföretaget.

Detta helt enkelt för att spara plats på CVt, men går det verkligen bra?

Jadå, det finns ingen anledning att redovisa samma arbete två gånger.

Skriv exempelvis.
2008-2010, Betongarbetare: Loffes Consulting/Gjut och njut

alt.

2008-2010, Betongarbetare: konsult, Loffes Consulting, därefter fast anställning, Gjut och njut

Eller hur du nu skriver, det är upp till dig och spelar inte så stor roll så länge du är transparent.
Citera
2013-12-07, 15:27
Medlem
eradicos avatar
Hur brukar ni avsluta personliga brev? Jag har börjat köra på meningen "Jag finns tillgänglig intervju i princip närsomhelst och jag ser framemot ett personligt möte där jag får presentera mig närmare.", är denna bra eller för självsäker?
Citera
2013-12-07, 15:37
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Hur brukar ni avsluta personliga brev? Jag har börjat köra på meningen "Jag finns tillgänglig intervju i princip närsomhelst och jag ser framemot ett personligt möte där jag får presentera mig närmare.", är denna bra eller för självsäker?
Jag får lite desperationsvibbar av det där. Räcker väl med att skriva "Ni kan kontakta mig på 070xxxxx." istället där ni kan diskutera tid för en eventuell intervju om de är intresserade.
Citera
2013-12-07, 15:40
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Jag har läst 4-5 CV-böcker nyligen och samtliga hävdar att man bör skriva sitt CV i tredje person, exempelvis:
"Karlsson är en problemlösare med väldokumenterade färdigheter i..."

Nu har böckerna varit på engelska (från USA i de flesta fall), hur är det i Sverige?
Att skriva i tredje person är vanligt bland konsultföretag där säljarna (eller affärsutvecklarna som de ofta kallar sig) ger kunderna konsulternas CV:n och säljer in dem. Om du själv ska sälja in dig på ett företag tycker jag ett CV skrivet i tredje person låter rätt fånigt och på något vis arrogant.
Citera
2013-12-07, 15:41
Medlem
Citat:
Jag anser att den låter för desperat, saknar du helt liv i övrigt om du är tillgänglig 100 % av tiden? (Ja, antagligen skulle de flesta prioritera om ifall de ha möjlighet att få ett arbete de önskar.) Jag anser "Hoppas att ni hör av er", "Hoppas på att höra från er" eller "Jag ser fram emot att höra från er" är att förespråka, detta beroende på hur ansökan är upplagd, vad som söks och till vilken organisation...
Citera
2013-12-07, 18:54
Medlem
Citat:

Som arbetsgivare har jag sett väldigt många annorlunda och konstiga avslutningar av det personliga brevet. Jag tycker att du borde fundera över hur du faktiskt vill avsluta ditt brev, och jag tycker att ditt sätt är lite för mycket. Om du vill ha ett förslag så har jag avslutat mitt egna personliga brev med "Jag hoppas på ett positivt gensvar från er och ett personligt möte där jag får möjlighet att presentera mig ytterligare och få höra mer om er." och därefter mina kontaktuppgifter. Lycka till!
Citera
2013-12-09, 05:36
Medlem
dead-flag-bluess avatar
Vad skriver jag?

Nu är det helt enkelt så att jag pluggar sista året på gymnasiet, inget körkort, ingen tidigare erfarenhet av något överhuvudtaget. Vill ha deltidsjobb. Vad kan jag skriva i cv/personliga brev?
Citera
2013-12-09, 05:50
Medlem
DrPretentiouss avatar
Det viktigaste för dig blir väl att visa engagemang. Det du vill förmedla är att det enda du vill är att göra ett så bra jobb som möjligt, och att du vill bli din arbetsgivares bästa medarbetare - the winning attitude det enda de behöver göra är att ge dig en chans.

Arbetsgivaren tar en risk genom att anställa någon som inte har någon referens, och arbetsgivare vill i regel inte ta onödiga risker. Eftersom du inte har någon egen erfarenhet eller övrig merit får det i princip låta: "Jag kan jobba utan lön ett tag på prov, bara så att jag kan visa för er att jag menar allvar".
Citera
2013-12-09, 07:30
Medlem
Har du något annat i bagaget, t ex uppdrag som idrottsledare? Referenser från praktikperioder i under skoltiden?
Citera
2013-12-09, 11:49
Medlem
Kaustis avatar
Det beror egentligen helt på vad du ska söka för jobb. Men försök sätta dig i rekryterarens situation. Denne får in massa CVn och personliga brev och är knappast speciellt road av "jag är flitig, punktlig och en bra arbetskamrat" ifall du inte har någon tidigare erfarenhet. Mitt tips skulle vara att sticka ut istället, och spela på det dom vill ha. Söker du ett kundtjänstjobb? Visa i ditt mail att du är duktig på att kommunicera, ta ut svängarna lite.
Söker du ett jobb på McDonalds gäller samma sak, poängtera vilken skön person du är och att du älskar människor. Du har ett stort intresse för hamburgare och har testat 9 olika restauranger dom senaste månaderna för att komma fram till vilken som är bäst.

Och pusha på att få komma på intervjun. Jag brukade avsluta mina ansökningar med typ "faktum är, ni kommer inte hitta någon bättre än mig. Jag är perfekt för den här rollen" eller liknande (utan att vara överdriven). Visa att du är grym på det dom söker, även om så inte är fallet, och spela på det på intervjun också. Självförtroende är inte svårare än så, fake it 'til you make it, och det kommer man långt med
Citera
2013-12-09, 13:41
Medlem
Vad ska man skriva på sitt Personliga meddelande när man söker en tjänst där man packar plåster och läkemedel.....???

jag kan ju inte skriva "jag har alltid haft en passion för att packa plåster"
Citera
2013-12-09, 13:47
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter2k
Vad ska man skriva på sitt Personliga meddelande när man söker en tjänst där man packar plåster och läkemedel.....???

jag kan ju inte skriva "jag har alltid haft en passion för att packa plåster"

Stor vana med logistik, packning, emballering, ävenså kontakter med speditörer. Har truckkort.
Kan även jobba på alla positioner inom lager. Stor vana med alla dokument, följesedlar, tullpapper, lastdokument, farligt gods med mera.

Hade hand om förbandslådan på småskolan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in