2013-12-02, 11:17
Medlem
Astrobiologis avatar
Jag har en lite strulig bakgrund som jag behöver hjälp med hur jag ska formulera för att få in ett CV på ett bra sätt. Pluggar högskola nu och söker sommarjobb inom den branschen.

1) Bara haft ett jobb (okvalificerat, men får nog helt OK referenser), först under somrarna under tidigare högskolestudier och sedan heltid efter studierna då jag inte hittade annat jobb.

2) Tog fem år på mig att gå ut gymnasiet. Ett år på ett program, sedan hoppade av ett år och sedan började om och gick tre år på annat program.

3) Gjort värnplikt, men fick kassa betyg (10-5-4) och har inga papper kvar. Vill påpeka att jag inte är utvecklingsstörd utan hade diverse personliga kriser under den tiden som gjorde att det blev som det blev.

4) Har annan högskoleutbildning (magisterexamen, samhällsinriktad) som jag inte använt.

Hur hanterar man detta på ett bra sätt? Den absolut enda referensen jag har att ange är f.ö. den till mitt enda arbete (satan vad sorgligt). Det arbetet halkade jag in på utan att gå på någon intervju eller liknande så jag har verkligen absolut NOLL erfarenhet av mer formell ansökan.

Fördelen nu är väl att det i princip bara är folk på min utbildning som kan tänkas söka det här jobbet. Kan tillägga att det är en spontanansökan så det finns ingen annons att förhålla sig till. Ringde först och frågade och blev ombedd att maila CV.
Senast redigerad av Astrobiologi 2013-12-02 kl. 11:21.
Citera
2013-12-02, 17:04
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Astrobiologi: glöm inte att skicka med ett personligt brev riktat till jobbet i sig också. Angående lumpen och annat ovidkommande (såvida det inte är en tjänst inom det militära) så är det inget du behöver ta upp alls. Har du en högskoleutbildning behöver du inte ens nämna gymnasiet då det är irrelevant.
Citera
2013-12-02, 20:09
Medlem
Embas avatar
Jag söker just nu jobb inom min sektor. Tog examen i höstas.

Jag har nog aldrig förstått hur jävla viktigt det är med b-körkort. Vissa tjänster som är helt administrativa erfordrar b-körkort..

"Hej jag heter blablabla och jag är utbildad inom och har bland annat arbetat med blablabla"

Har du körkort? Nej. Men jag är jävligt snabb!

Usch, känner mig utvecklingsförstörd..
Citera
2013-12-02, 22:31
Medlem
Astrobiologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Astrobiologi: glöm inte att skicka med ett personligt brev riktat till jobbet i sig också. Angående lumpen och annat ovidkommande (såvida det inte är en tjänst inom det militära) så är det inget du behöver ta upp alls. Har du en högskoleutbildning behöver du inte ens nämna gymnasiet då det är irrelevant.

Ah. Tack för input. Jag tänkte att det skulle se konstigt ut om man börjar CV:t vid 22 års ålder, men det kanske inte är så viktigt.
Citera
2013-12-02, 22:34
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Har du inget att fylla CVt med så kan du ju alltid skriva med det. Men börjar det bli fullt så skippa det bara.
Citera
2013-12-03, 10:10
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Ah. Tack för input. Jag tänkte att det skulle se konstigt ut om man börjar CV:t vid 22 års ålder, men det kanske inte är så viktigt.

Nej efter ett par år på universitetet är det irrelevant vad du gjorde när du var tonåring. Kan komma på vissa fall då det kan vara relevant att ha med gymnasieutbildningen/jobb under den tiden men det kommer sällan (aldrig) vara negativt att utelämna det.
Citera
2013-12-03, 22:44
Medlem
TheSituations avatar
Jag har läst 4-5 CV-böcker nyligen och samtliga hävdar att man bör skriva sitt CV i tredje person, exempelvis:
"Karlsson är en problemlösare med väldokumenterade färdigheter i..."

Nu har böckerna varit på engelska (från USA i de flesta fall), hur är det i Sverige?
Citera
2013-12-03, 22:46
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Jag har läst 4-5 CV-böcker nyligen och samtliga hävdar att man bör skriva sitt CV i tredje person, exempelvis:
"Karlsson är en problemlösare med väldokumenterade färdigheter i..."

Nu har böckerna varit på engelska (från USA i de flesta fall), hur är det i Sverige?
Har aldrig hört talas om detta. Låter otroligt fånigt om jag ska vara ärlig!
Citera
2013-12-03, 22:51
Medlem
Ditt val egentligen. Men:

1. Det gäller att kunna stå för formuleringar och då är bättre med "jag".
2. Kör du med "Karlsson" så väcker du björnen hos rekryteraren du borde låta bli att väcka - minst av allt ville du avvika på det löjliga sättet som fel klädval eller fel ordval.
3. I Amerika får du jobb på dagen - dvs CV där lämnas som formalia - i Sverige ska minst 30 tal konkurrera om ett jobb, då passar det bättre med noga utvalda formuleringar som matchar annonser och företagets önska att rekrytera felfritt. I andra länder får du också gå på dagen - vilket gör att man ger chanser till flera - även med de med mindre genomtänkta CV.
Citera
2013-12-03, 23:43
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Om jag förstått det hela rätt så är inte ens cv så vanligt i usa utan där används en meritförteckning istället (nej, det är inte samma sak).
Citera
2013-12-04, 00:30
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Om jag förstått det hela rätt så är inte ens cv så vanligt i usa utan där används en meritförteckning istället (nej, det är inte samma sak).
Resumé, en sådan är vanligen kortare och går igenom dokumenterade meriter i princip medan man i Sverige kan kasta in lite vad man själv behagar i CV:t om man nu tror att det ökar ens chanser.

Citat:
Ursprungligen postat av Jobkretsen
Ditt val egentligen. Men:
3. I Amerika får du jobb på dagen - dvs CV där lämnas som formalia - i Sverige ska minst 30 tal konkurrera om ett jobb, då passar det bättre med noga utvalda formuleringar som matchar annonser och företagets önska att rekrytera felfritt. I andra länder får du också gå på dagen - vilket gör att man ger chanser till flera - även med de med mindre genomtänkta CV.

Jag antar att du syftar på lagerarbetesbranschen nu för till mer kvalificerade arbeten är det inte sällan en väldigt tuff konkurrens.

Till "vem som nu frågade" om första eller tredje person:
Tala aldrig om dig själv i tredje person. Däremot kan du undvika att använda ordet "Jag" om du inte tycker att det ser bra ut men det gäller då att du kan behärska ett sådant sätt att skriva.
Citera
2013-12-06, 22:05
Medlem
NBCsChucks avatar
En möjligtvis fånig fråga men ställer den ändå:
Hur ser man på att slå ihop en anställning via bemanning med en fast anställning man sedan fick? Dessa innefattar samma tjänst och samma arbetsgivare, enda skillnaden är att jag efter något år blev erbjuden fast anställning och övergick från bemanningsföretaget.

Detta helt enkelt för att spara plats på CVt, men går det verkligen bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in