2012-05-30, 13:34
Medlem
philus avatar
Jo det låter bra!
Citera
2012-05-30, 13:35
Medlem
Worezs avatar
https://www.flashback.org/t823611
Citera
2012-05-30, 13:53
Medlem
Du särskriver, du använder stor bokstav efter komma. Rätta till det.
Annars tycker jag att det ser ok ut. In med lite datum och bättre struktur. Ett litet tips är att ringa innan du skickar ditt CV. Var intresserad, positv och trevlig i telefonen. Då kommer de komma ihåg dig bättre och chansen ökar betydligt för en intervju.
Citera
2012-05-30, 13:54
Avslutad
Skriv också hellre "vänner" istället för "polare" så slipper du få en liten stämpel på dig direkt.
Sen är det inte fel att bifoga ett alldagligt fotografi i CV:t

CV:n med foton tenderar att hamna i samma hög när jag går igenom dem, alltså inte den högen jag slänger direkt
Citera
2012-05-30, 15:33
Medlem
Mr.Kutumbus avatar
Förutom det dom andra har nämnt så ser det nog rätt bra. Jag hade dock sett mig om på språkbruket en smula.

Citat:
Lärde mig plocka ihop och isär en dator samt att installera en dator.
Lärde mig lite om servrar också.

Exempelvis kan du skriva om det som:
Under min anställning på xxx så lärde jag mig att assemblera PC komponenter till fullt fungerande datorer samt installation och konfiguration av operativsystem som [lägg till valfritt OS].

Försök att få in lite pondus och träffsäkerhet i när du beskriver vad du har gjort. Språkbruket får dig att låta osäker i CV't vilket inte direkt ger dig en fördel.
Citera
2012-06-04, 00:49
Medlem
Hejsan alla flashbackare!

Jag hade nu tänkt be chefen skriva ett tjänstgöringsbetyg på min anställning som försäljare (som jag då kan ha med i mitt CV).
Under min anställning så slog jag företagsrekordet på 28 sälj på en dag genom dörr knackning, men det vägrar chefen av någon anledning vilja skriva ner.
Kan jag på något sätt kräva det av honom?
Citera
2012-06-04, 08:16
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLayerL337
Hejsan alla flashbackare!

Jag hade nu tänkt be chefen skriva ett tjänstgöringsbetyg på min anställning som försäljare (som jag då kan ha med i mitt CV).
Under min anställning så slog jag företagsrekordet på 28 sälj på en dag genom dörr knackning, men det vägrar chefen av någon anledning vilja skriva ner.
Kan jag på något sätt kräva det av honom?

luktar skumt
blev du kickat därifrån?
Citera
2012-06-05, 10:37
Medlem
Hejsan.
Nu när man blivit arbetslös så var det dags att skriva CVn osv.

Finns det några förbättringar man kan göra på det jag kommit fram till hittils?

Tack på förhand!

Namn Namnsson
19XX-XX-XX
Adressvägen 1
541 XX SKÖVDE
07XX – XX XX XX
namnnamnsson@live.se

CNC-operatör med truckkort

Utbildningar
2011-2012 CNC-teknik, Lernia Utbildning
2011-2011 Truckförarutbildning, Ekmans Maskin
2008-2011 Nätverk & Säkerhet, IT-gymnasiet Skövde
2007-2008 Fordonsteknik, Skövde Praktiska Gymnasium
1997-2007 9-årig grundskola

Yrkeserfarenhet
2011-2011 Uniflex Bemanning
2010-2010 Tidningstjänst AB
2009-2010 ICA Maxi Stormarknad
2008-2008 Bilia Personbilar
2008-2008 HSB
2007-2008 Lindströms Bilelektriska AB
2007-2007 Hjo VVS

Datorvana
Stora kunskaper inom data och IT. Lätt för att lära mig nya program utan några större problem. Har designat hemsidor i HTML, CSS och PHP.

Språkkunskaper
Svenska – Modersmål
Engelska – Behärskar tal och skrift

Övriga Meriter
Körkort B
Truckkort A1-A4, B1-B3, D1

Referenser
Referens 1, Arbetsplatsen, 07XX – XX XX XX
Citera
2012-06-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betor
Hejsan.
Nu när man blivit arbetslös så var det dags att skriva CVn osv.

Finns det några förbättringar man kan göra på det jag kommit fram till hittils?

Tack på förhand!

Namn Namnsson
19XX-XX-XX
Adressvägen 1
541 XX SKÖVDE
07XX – XX XX XX
namnnamnsson@live.se

CNC-operatör med truckkort

Utbildningar
2011-2012 CNC-teknik, Lernia Utbildning
2011-2011 Truckförarutbildning, Ekmans Maskin
2008-2011 Nätverk & Säkerhet, IT-gymnasiet Skövde
2007-2008 Fordonsteknik, Skövde Praktiska Gymnasium
1997-2007 9-årig grundskola

Yrkeserfarenhet
2011-2011 Uniflex Bemanning
2010-2010 Tidningstjänst AB
2009-2010 ICA Maxi Stormarknad
2008-2008 Bilia Personbilar
2008-2008 HSB
2007-2008 Lindströms Bilelektriska AB
2007-2007 Hjo VVS

Datorvana
Stora kunskaper inom data och IT. Lätt för att lära mig nya program utan några större problem. Har designat hemsidor i HTML, CSS och PHP.

Språkkunskaper
Svenska – Modersmål
Engelska – Behärskar tal och skrift

Övriga Meriter
Körkort B
Truckkort A1-A4, B1-B3, D1

Referenser
Referens 1, Arbetsplatsen, 07XX – XX XX XX

Man brukar lägga yrkeserfarenheten överst, för det är vad en arbetsgivare tittar efter först. Rubriken "CNC-operatör med truckkort" kan du låta ligga kvar överst dock.

Vad du måste göra är att speca upp de arbetsuppgifter du haft på olika arbetsplatser mycket tydligare.
Något så här:

Citat:
Uniflex AB, Resurskonsult 2011
-Företag X, arbetsuppgifter A och B med utrustning 1 och 2 X mån
-Företag Y, arbetsuppgifter A och B med utrustning 1 och 2 X mån

Tidningstjänst AB, befattning 2010
-arbetsuppgifter A och B med utrustning 1 och 2 X mån

Etc.

Skriv också "Referenser lämnas på begäran" istället för att lämna ut namn och telefonnummer på dina referenser till vem som helst. Du bör också ha minst två referenser att hänvisa till om möjligt.

Annars ser din profil bra ut, med erfarenhet från ganska många företag trots din relativt låga ålder. För CNC-operatör brukar det krävas tidigare erfarenhet, men om du får in foten på något företag med enklare arbetsuppgifter och visar att du är seriös kan du få chansen ganska snart.
Citera
2012-06-05, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berghaga
Man brukar lägga yrkeserfarenheten överst, för det är vad en arbetsgivare tittar efter först. Rubriken "CNC-operatör med truckkort" kan du låta ligga kvar överst dock.

Vad du måste göra är att speca upp de arbetsuppgifter du haft på olika arbetsplatser mycket tydligare.
Något så här:

Skriv också "Referenser lämnas på begäran" istället för att lämna ut namn och telefonnummer på dina referenser till vem som helst. Du bör också ha minst två referenser att hänvisa till om möjligt.

Annars ser din profil bra ut, med erfarenhet från ganska många företag trots din relativt låga ålder. För CNC-operatör brukar det krävas tidigare erfarenhet, men om du får in foten på något företag med enklare arbetsuppgifter och visar att du är seriös kan du få chansen ganska snart.

Tack så mycket för tipsen.
Ska fila på det hela lite.

Problemet är att CVt blir på 2 sidor om jag fyller ut mer info, är det något som arbetsgivaren anser är för jobbigt att läsa igenom?
Citera
2012-06-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betor
Tack så mycket för tipsen.
Ska fila på det hela lite.

Problemet är att CVt blir på 2 sidor om jag fyller ut mer info, är det något som arbetsgivaren anser är för jobbigt att läsa igenom?

Idag görs ansökan oftast via mejl och läses därför först på skärmen och då har antalet A4 ingen större betydelse. Att avstå från viktiga meriter i sitt CV bara för att det inte får plats är inte smart.

Men jag tror att du kan få plats på en A4. Namn, adress och telefon kan du skriva på en rad, födelsedatum ser jag ingen mening att ta med och truckkort kan du skriva under utbildning som spec på din truckutbildning. Körkortet kan du också lägga under utbildning och datavana och språkkunskaper kan du lägga under en rubrik. Jag tror det t.o.m. kan bli mer lättläst och tydligt då.
Du kan också använda sidhuvud och sidfot för att få in mer och det går att spela med teckenstorlekar.

Ett annat sätt är att anpassa CV't till det jobb du söker, genom att speca extra mycket de erfarenheter som är relevanta och vara mer kortfattad om det som inte är så viktigt. Men hellre vara för detaljerad än glömma sådant som kan ge dig ett jobb. Om du har erfarenhet av att köra truck med förlängningsgafflar kan vara mycket intressant för ett visst jobb, för att ta ett mycket enkelt exempel.
Citera
2012-06-06, 11:54
Medlem
Speytos avatar
Känner att det börjar bli dags att söka jobb nu och funderar lite kring det personliga brevet och vad det bör innehålla. Bör jag ha en mall färdig först som jag sedan fyller ut / anpassar till det jobbet jag söker eller hur bör jag göra? Utan att vilja låta lat så blir det ganska mycket att skriva om man ska göra ett nytt personligt brev för varje jobb man söker som trots allt låter ganska liknande ändå.

Hur bör ett personligt brev se ut och vad bör det innehålla? Om ni har bra exempel på ett personligt brev så får ni gärna länka till det!

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in