2013-12-09, 11:47
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Update angående ljudupptagningarna från polisförhören med KJ:

Mailade Luleå-polisen och bad kortfattat men trevligt att jag ville ha ut ljudupptagningarna från polisförhören med KJ. Fick inget svar så jag mailar igen efter ett par dagar, fortfarande trevlig i ton. Får detta till svar:

Haha, lite märkligt att hon svär åt mig! Enligt offentlighetsprincipen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen) gäller ju detta:

Dock verkar det bara gälla för papperskopior, inte för digital media. Men det lär ju inte hon veta

Vad tycker ni jag ska svara? Vore verkligen intressant att få ut polisförhören i ljudform!

Assistenten syftar givetvis på "för närvarande".
Senast redigerad av TKD_1337 2013-12-09 kl. 11:58. Anledning: Skrivfel.
Citera
2013-12-09, 11:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har inte reflekterat över att det varit rätt tyst i tråden med rykten/påståenden om att folk blivit hotade till höger och vänster av honom? Borde man inte hört något åtminstone om det här varit ett standardbeteende från hans sida?

Jag tycker det känns lite tveksamt att dra slutsatsen att hotande skulle vara hans signum baserat på två händelser som ägde rum för ca åtta resp ett år sen och båda hade samband med folk som faktiskt gav sig på honom först (låt vara att man i fallet med "älskarinnan" kan tycka att det var helt berättigat)

Det är många inkl du som anser sig veta väldigt mycket om hur denne Berg är och vad han är kapabel till. Imponerande att ni på detta lilla material anser er kunna bygga en mordteori som utgår från att han måste vara mördaren fast inga bevis finns och fast en annan person sitter häktad och snart dömd pga en mängd omständigheter varav en är att offrets lik befunnit sig i bakluckan på hans bil

Vi är alla fria att dra slutsatser av det material som har presenterats.

Jag har aldrig betvivlat KJ:s försök att på ett så sanningsenligt sätt som möjligt, återge kvällens förlopp. Jag tror även att MB är sanningsenlig i sitt försök att återge kvällens konversation dem emellan. Har ingen mordteori om MB som GM. Däremot omgärdas han av en del frågetecken, vilka redan har tagits upp i tråden. Det betyder inte att han per automatik ska ha bragt VB om livet. Att MB hade övertag i relationen till VB är givet, hon utgjorde inget reellt hot vare sig mot hans manlighet eller äktenskap.

Alltså: jag tror varken på KJ eller MB som GM i den här förfärliga historien. Viktiga pusselbitar saknas fortfarande.
Citera
2013-12-09, 11:55
Medlem
imcereals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Assisten syftar givetvis på "för närvarande".

Haha, that makes sense!
Citera
2013-12-09, 11:58
Medlem
Citat:
Angående "Hard reset"-funktionen:

Det fanns ju ett antal SMS kvar i mobilen. Ett antal SMS kunde också återskapas, men inget av dem var till/från VB. Dessutom fanns ju vad jag förstår åtminstone merparten av SMS-texterna kvar på disken eftersom det gick att göra frekvenstextsökningar på dem.

Hur går det ihop med en ev. hard reset? Och varför - om han nu så förslaget sopade undan spår efter sina mordiska stämplingar - gick han inte helt enkelt och köpte en ny telefon? Det var ju trots allt en flera år gammal mobil han hade, så även om det också hade verkat misstänkt i mångas ögon hade det varit svårt att bevisa att det uppenbart orimligt?

Än en gång: Jag tror att han kan ha panikraderat de sista SMS:en (att han raderat hennes SMS efterhand kan vi nog lugnt utgå från stämmer) på onsdagen av rädsla för att bli avslöjad för sitt vänsterprassel och misstänkt. Men aldrig att det rört sig om något förslaget och planerat förfarande för att dölja att han stämde träff med henne.

Exakt!
Mycket väl formulerat.

1. Är det sannolikt att han skulle ta risken att behålla mobilen om han var medveten (vilket en "Reset All" förutsätter) om hur potentiellt livsfarlig den kunde bli för honom? Det gäller då att han har tillgång till expertis som kan slå landets främsta experter på fingrarna (experter som står i direktkontakt med mobiltillverkare, operatörer och mjukvarutillverkare dessutom). Det känns rätt otroligt.

2. Faktum återstår: IBAS bedömning är att den erase som genomförts är av en typ som inte kan påverkas eller startas av en användare. Antingen tror vi på det, eller också får vi visa att IBAS har fel eller är med i "rädda MB"-konspirationen (och den börjar behöva vara STOR nu om man ska få ihop det...)
Citera
2013-12-09, 12:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Exakt!
Mycket väl formulerat.

1. Är det sannolikt att han skulle ta risken att behålla mobilen om han var medveten (vilket en "Reset All" förutsätter) om hur potentiellt livsfarlig den kunde bli för honom? Det gäller då att han har tillgång till expertis som kan slå landets främsta experter på fingrarna (experter som står i direktkontakt med mobiltillverkare, operatörer och mjukvarutillverkare dessutom). Det känns rätt otroligt.

2. Faktum återstår: IBAS bedömning är att den erase som genomförts är av en typ som inte kan påverkas eller startas av en användare. Antingen tror vi på det, eller också får vi visa att IBAS har fel eller är med i "rädda MB"-konspirationen (och den börjar behöva vara STOR nu om man ska få ihop det...)
1. Hade han "tappat" mobilen hade han legat risigt till.
2. Alla på IBAS kan inte allt. Misstag är mer sannolikt än en konspiration
Citera
2013-12-09, 12:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Mannen förhörs på sid 1042. Han är inte folkbokförd, och förhöret sker per telefon. På vilket språk? Användes tolk?

Kan vara Afghanistan.
Citera
2013-12-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Update angående ljudupptagningarna från polisförhören med KJ:

Mailade Luleå-polisen och bad kortfattat men trevligt att jag ville ha ut ljudupptagningarna från polisförhören med KJ. Fick inget svar så jag mailar igen efter ett par dagar, fortfarande trevlig i ton. Får detta till svar:

Citat:
De som handlägger ärendet har fn inte tid att fixa ljudfil. Du får återkomma vid ett senare tillfälle.

Vänliga hälsningar

Brottssamordning
A****a San****g
Assistent
Polismyndigheten Norrbotten
010-56 836 59
Postadress: Box 501 35, 973 24 Luleå

Haha, lite märkligt att hon svär åt mig! Enligt offentlighetsprincipen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen) gäller ju detta:

Dock verkar det bara gälla för papperskopior, inte för digital media. Men det lär ju inte hon veta

Vad tycker ni jag ska svara? Vore verkligen intressant att få ut polisförhören i ljudform!

Assistenten menade "för närvarande".

Angående svaret som du fick:

Principen är att myndigheten inte kan åberopa såna här praktiska skäl som tidsbrist för att vägra lämna ut ljudfilerna. I grund och botten är det grundlagsregler vi pratar om här och grundlagen gäller även fast de som handlägger ärendet inte har tid. En myndighet är dessutom skyldig att organisera sitt arbete på så sätt så att de kan ordna fram begärda handlingar.

Gör så här: Ta reda på ifall den här assistenten har rätt att fatta såna här beslut. Be att få kontaktuppgifter till chefen eller chefsjuristen. Ifall du får beskedet (har svårt å tro detta) att du inte får ta del av ljudfilerna så begär du och få ett skriftligt beslut på det så du kan överklaga!
Senast redigerad av N.Y 2013-12-09 kl. 12:20.
Citera
2013-12-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
1. Hade han "tappat" mobilen hade han legat risigt till.
2. Alla på IBAS kan inte allt. Misstag är mer sannolikt än en konspiration

1. Tänk dig in i hans teoretiska valsituation om det varit så: Antingen blir mobilen "tappad på fisketur", "stulen" eller "utbytt för den var gammal och kass" - ok, ser inte bra ut, men ligger inom det rimliga och går att förena med hans utsaga. ELLER också finns risken att det någonstans i världen, kanske t o m på IBAS, finns experter som klarar av att återskapa de SMS som krossar hela hans utsaga och som han nogsamt försökt sudda ut med hjälp av Bodens Finest inom området. Hur skulle du ha valt? Om ditt framtida liv hängde på det?

2. IBAS utlåtande är rätt otvetydigt. Visst, de kan - som alla - vara helt fel ute, till och med i den juridiskt viktigaste slutsats de formulerat i rapporten. Men om en teori med MB som GM förutsätter att IBAS är helt ute och cyklar, är det inte teorin man ska ifrågasätta först då? Särskilt som den därutöver kräver exotiska beteenden hos MB själv, hans fru, taxichaufförer m fl för att gå i lås?
Citera
2013-12-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zugfahrer
Spännande! Och du lät sakerna ligga kvar? Inte kontaktat polisen? Kanske ligger en trasig mobiltelefon i väskan?

Tog en sväng från G Sävastvägen och ned mot vattnet idag på fm. På platsen finns en mindre byggnad med tre dörrar, varav två på vid gavel. Innanför dörr 1 fanns ett utedass, innanför dörr två en hög med skräp i form av grov plast (ett båtföretags namn stod tryckt på plasten som var ungefär av samma kvalitet som byggplast), tomma tetraförpackningar för vin, systempåsar och en engångsgrill. Dörr tre var stängd och jag öppnade den inte. Väskan låg på backen och var delvis täckt av löv och snö. Sidofacken var öppna och tomma. Öppnade väskan (svart bag med "Team Sportia" tryckt på sidorna samt silvertejpad i ena utsidan av sidofacket) och den var helt tom. Om någon kan skicka en kortfattad instruktion hur jag laddar upp bilder från IPhone till anonym plats via PM finns lite bilder för den som är intresserad.
Citera
2013-12-09, 12:46
Medlem
Spindelfridas avatar
Från fup sidan 1434, angående festen KJ hade i sin lägenhet på valborgsmässoaftonen:

"De andra som var där den kvällen var......och en transvestit som R inte vet namnet på. Han
beskriver personen som smal, 170-180 cm lång, halvlångt svart hår. Han presenterade sig
med ett kvinnonamn som R inte minns. R märkte inte först att det var en kille,
men såg sedan på adamsäpplet att det stack ut. Han pratade inte så mycket, satt i ett hörn i
köket, och var ditbjuden av KJ."

Vem är denne mystiske person? En eventuell medhjälpare? Kan denne "transvestit" vara identisk med personen som KJ hade i sällskap till lägenheten den 4 maj, och som observerades av vittnet BI? I fup på sidan 185 beskriver BI personen så här: "...mörkhårig passagerare. Oklart om det är man
eller kvinna och även oklar längd på håret dock minns B att det iaf gick ner vid kinden."
Citera
2013-12-09, 12:54
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Men om man raderar allt på mobilen och sen för tillbaka kopierat material som man sparade först (sms, kontakter, program och så vidare), blir då "mönstret" för det som har raderats och återställts likadant som om man bara raderar vissa delar som sen skrivs över automatiskt av mobilen?

Man har data X-Y-Z på mobilen. Man kopierar X och Z, raderar alla data på mobilen och kopierar sen tillbaka X och Z. Jag tolkar det IBAS skriver som att man skulle kunna se nåt sorts mönster för var nya data (W) hamnar som kan peka på hur data har raderats. På mobilen skulle man alltså kunna se olika datamönster. X-W-Z (automatisk erase) eller X-Z-W (radering av alla data och tillbakakopiering av vissa data).

IBAS berör detta på s647 i FUP, sista stycket.

Citat:
Vi har en teori om att det förmodligen är tekniskt möjligt, men vi uppfattar det inte som kostnadseffektivt att undersöka den informationen om den inte är av mycket hög vikt för utredningen då det skulle medföra betydande kostnader. Även efter en sådan undersökning är felkällorna avsevärda och säkerheten med resultatet är tveksam.

Alltså har man inte undersökt det.
Citera
2013-12-09, 12:59
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Angående "Hard reset"-funktionen:

Det fanns ju ett antal SMS kvar i mobilen. Ett antal SMS kunde också återskapas, men inget av dem var till/från VB. Dessutom fanns ju vad jag förstår åtminstone merparten av SMS-texterna kvar på disken eftersom det gick att göra frekvenstextsökningar på dem.

Hur går det ihop med en ev. hard reset? Och varför - om han nu så förslaget sopade undan spår efter sina mordiska stämplingar - gick han inte helt enkelt och köpte en ny telefon? Det var ju trots allt en flera år gammal mobil han hade, så även om det också hade verkat misstänkt i mångas ögon hade det varit svårt att bevisa att det uppenbart orimligt?

Än en gång: Jag tror att han kan ha panikraderat de sista SMS:en (att han raderat hennes SMS efterhand kan vi nog lugnt utgå från stämmer) på onsdagen av rädsla för att bli avslöjad för sitt vänsterprassel och misstänkt. Men aldrig att det rört sig om något förslaget och planerat förfarande för att dölja att han stämde träff med henne.

1) Flytta oskyldiga sms till minneskort.
2) Master Reset/Reset all - rensar alla obehagliga sms
3) Flytta oskyldiga sms från minneskort till telefon.
4) Skicka + Ta bort några sms från telefonen.
=
En del sms kan "återskapas", dvs utan obehagliga spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in