2013-12-09, 09:18
Medlem
Djsagooggs avatar
Hur/ vart handlar ni smidigast SEK till bitcoins? Såg att någon rekommenderade btcx, vilket känns som ett tryggt alternativ. Problemet är då att det verkar ta en bankdag innan bitcoinsen landar i ens plånbok? Gjort en swishöverföring dit tidigare idag men är än så länge obekräftat.
Citera
2013-12-09, 09:32
Medlem
timetoendits avatar
Sedär, vilken tur att jag inte lyssnade på förståsigpåare här i tråden och inte paniksålde med förlust.
Citera
2013-12-09, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av timetoendit
Sedär, vilken tur att jag inte lyssnade på förståsigpåare här i tråden och inte paniksålde med förlust.

Regel nummer 1. Lita inte på någon här inne för ingen vet ett smack. Allt är på random. ^^
Citera
2013-12-09, 09:45
Medlem
nutkjells avatar
Citat:

Lyssna inte på någon, speciellt inte mig eller personen bakom inlägget över detta.
Alla går på magkänsla, även om vissa gärna framhåller att dom har gjort en vetenskap över detta.

Kör på vad som känns "rimligt" för dig. Alternativt försök hitta insiderinformation.
Gör tvärtemot raden ovan.
Gör tvärtemot...
Citera
2013-12-09, 09:58
Medlem
timetoendits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heaven.on.earth
Regel nummer 1. Lita inte på någon här inne för ingen vet ett smack. Allt är på random. ^^

Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Lyssna inte på någon, speciellt inte mig eller personen bakom inlägget över detta.
Alla går på magkänsla, även om vissa gärna framhåller att dom har gjort en vetenskap över detta.

Kör på vad som känns "rimligt" för dig. Alternativt försök hitta insiderinformation.
Gör tvärtemot...

Håller mej borta härifrån för att slippa griller i skallen
Citera
2013-12-09, 12:29
Medlem
Trillskes avatar
Som (åtminstone tidigare) pokespelare kan jag lova att mycket handlar om ödmjukhet inför sina egna brister. Vi är naturligt jättedåliga på detta och tenderar att köpa och sälja i fel lägen. Det krävs mycket för att upphäva den bristen vi har, så det är väldigt viktigt att just förstå att man sitter på samma idiothjärna som alla andra och måste lära sig kompensera för det.

Har sett väldigt kompetenta människor paniksälja btc vid nyheter som gjort att priset gungat, trots att deras grundläggande analys - anledningen att de ens är investerade - antar att nyheten var irrelevant och reaktionen på marknaden är brus.
Senast redigerad av Trillske 2013-12-09 kl. 12:32.
Citera
2013-12-09, 12:42
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Har sett väldigt kompetenta människor paniksälja btc vid nyheter som gjort att priset gungat, trots att deras grundläggande analys - anledningen att de ens är investerade - antar att nyheten var irrelevant och reaktionen på marknaden är brus.

Så är det. Investerade nyss vid priset 800 dollar, en investering jag inte tänker kolla upp på typ ett år. Jag satsar ju på att bitcoin slår i långa loppet, miljoner eller inget, och då är den dagliga volatiliteten som du säger brus.
Jag är inte helt övertygad, mycket kan gå snett, och många invändningar som lyfts i tråden (konflikten mellan store of value och medium of exchange, volatiliteten som risk för vanliga återförsäljare) är högst relevanta. Jag ser det som en investering i en möjlig framtid, då jag skulle känna mig betydligt dummare om jag missade tåget helt än om jag bränner några tusenlappar.
Citera
2013-12-09, 12:43
Medlem
LXXVs avatar
Citat:
När något går ner så köper man fler för att få en fin avkastning på det sen i framtiden.
Citera
2013-12-09, 12:49
Medlem
Kan nån förklara skillnaden mellan bitstamp och blockchain? Blockchain behövs inte egentligen? bara om man ska flytta mellan sina offentliga kryptokoder eller?
Citera
2013-12-09, 12:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Så är det. Investerade nyss vid priset 800 dollar, en investering jag inte tänker kolla upp på typ ett år. Jag satsar ju på att bitcoin slår i långa loppet, miljoner eller inget, och då är den dagliga volatiliteten som du säger brus.
Jag är inte helt övertygad, mycket kan gå snett, och många invändningar som lyfts i tråden (konflikten mellan store of value och medium of exchange, volatiliteten som risk för vanliga återförsäljare) är högst relevanta. Jag ser det som en investering i en möjlig framtid, då jag skulle känna mig betydligt dummare om jag missade tåget helt än om jag bränner några tusenlappar.
Tycker jag du gör klokt i. Håller inte riktigt med i att nämnda problem brukar bli speciellt riktiga alls när de väl synas, handlar mest om att väldigt, väldigt många helt enkelt inte hunnit processera detta ännu. En ny lösning och "experter" (förutom ingenjörer och andra tekniker) är inte vana att analysera något de inte sett förut.

Du har dock såklart helt rätt i att just btc ändå är ett longshot. Men jag tycker iaf det är ett vettigt sådant.
Citera
2013-12-09, 13:31
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Kan nån förklara skillnaden mellan bitstamp och blockchain? Blockchain behövs inte egentligen? bara om man ska flytta mellan sina offentliga kryptokoder eller?

Bitstamp är en valutabörs där du kan handla i valutaparet USD/BTC. Det finns många andra, BTCChina och OKCoin är dom mest relevanta (där handlar man i CNY/BTC).

Blockchain är en översikt över alla Bitcoin transaktioner, det är vad som får Bitcoin till å fungera.

Bitcoin kan fint klara sig utan Bitstamp, men Bitcoin vill inte fungera utan blockchain. Så det är en skillnad.
Citera
2013-12-09, 15:47
Medlem
Kan ha skjutit mig i foten här...

Gjorde ett uttag från FYB-SE till mitt vanliga konto. MEN den mailadress jag registrerat mig med där är en countermail som "test perioden" har gått ut på. Står att "det skickas ett mail till dig där vidare instruktioner för uttaget skickas". Är det någon verifierings länk? Eller är det bara nån allmän info de skickar ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in